کد خبر: ۳۰۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۱ - 2022July 18
حذف بيماري هاري و پيشگيري از آن از طريق پيشگيري از حیوان گزیدگی و انجام واكسيناسيون حیوانات اهلی و وحشی بخصوص سگ ها امكان پذير است و شست و شوي فوري زخم با آب و صابون پس از تماس با حيوان مظنون به هاري به مدت ۲۰دقيقه براي هر زخم بسيار مهم و حياتي است و مي تواند زندگي فرد را نجات دهد.
شفاآنلاین>سلامت>پارسال چهار هزار و ۶۱۰ مورد حيوان گزيدگي در استان رخ داد که خوشبختانه فوتی نداشت.

به گزارش شفاآنلاین:مديرگروه مبارزه با بيماريهاي معاونت بهداشتي استان گفت: بيماري هاري در واقع نوعي عفونت ويروسي دستگاه اعصاب مركزي و قابل انتقال بين حيوان و انسان است كه معمولا به واسطه گزش حيوان هار به انسان منتقل مي شود و در صورت بروز علائم بيماري در انسان هميشه (۱۰۰ درصد) كشنده است، اما علي رغم كشندگي بالاي اين بيماري، در صورت انجام همه مراحل پيشگيري و درمان بيماري ، از جمله شست و شوي محل گزش با آب و صابون به مدت 20 دقیقه برای هر زخم ( ترجیحا با آب پرفشار ) و تزريق سرم و واكسن هاری در اسرع وقت، مي توان از ابتلا به این پيشگيري كرد.

 


دلشاد با بيان اينكه هاري يك بيماري ويروسي قابل پيشگيري با واكسن است افزود: سگ ها عامل بيش از ۹۰ درصد موارد حيوان گزيدگي در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستند.

 

وی گفت: حذف بيماري هاري و پيشگيري از آن از طريق پيشگيري از حیوان گزیدگی و انجام واكسيناسيون حیوانات اهلی و وحشی بخصوص سگ ها امكان پذير است و شست و شوي فوري زخم با آب و صابون پس از تماس با حيوان مظنون به هاري به مدت ۲۰دقيقه براي هر زخم ( ترجیحا با آب پرفشار ) ، بسيار مهم و حياتي است و مي تواند زندگي فرد را نجات دهد.


دكتر دلشاد افزود: پارسال چهار هزار و ۶۱۰ مورد حيوان گزيدگي در استان رخ داد كه با ارائه خدمات رایگان و بصورت شبانه روزي در همه ایام هفته و روزهای تعطیل در مراکز درمان و پیشگیری و با ارائه خدمات و اقدامات مديريت مواجهه با حيوان گزيدگي و پيشگيري پس از مواجهه، میزان فوت ناشی از هاری در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه صفر شد.


وي گفت: متاسفانه سال های اخير، تعداد موارد حيوان گزيدگي در جمعیت زیر پوشش دانشگاه به علت افزايش سگ هاي ولگرد (نه تنها در روستا بلكه در شهرها) روبه افزايش بوده است و اگر اقدامي جدي و اصولي براي جمع آوري سگ هاي ولگرد انجام نشود، هر روز پيشگيري و مقابله با حيوان گزيدگي، مشكل تر و كنترل بيماري هاري و تحقق هدف جهاني كه همانا حذف بيماري هاري انساني تا سال ۲۰۳۰ است، دشوارتر مي شود.


دلشاد از مردم به خصوص کودکان و نوجوانان خواست از نزديك شدن به سگ هاي ولگرد و بدون صاحب بپرهيزند، چرا كه بيشترين موارد حيوان گزيدگي انسان ها توسط سگ ها روي مي دهد، همچنين از آزار و اذيت و نزديك شدن به حيوانات پرهيز کنند، زيرا ساير حيوانات اهلي و وحشي نيز مي توانند آلوده به ويروس هاري باشند و در صورت گزش احتمال ابتلا به بيماري هاري وجود دارد.

 

 در صورت بروز گزش و يا تماس با حيوانات كه منجر به مجروح شدن و يا خراش پوستي شد، بلافاصله برای دریافت خدمات پیشگیری درمان حیوان گزیدگی و هاری، به نزديك ترين مركز بهداشتي و درماني مراجعه کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: