کد خبر: ۳۰۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۶ تير ۱۴۰۱ - 2022July 17
آسیب سلولی ایجاد و انباشته ناشی از رادیکال‌ های آزاد و کوتاه شدن تلومرها از جمله علت های اصلی پیر شدن افراد هستند. تلومرها ساختارهایی در انتهای کروموزوم‌ها بوده و نقش مهمی در تقسیم سلولی دارند.
شفاآنلاین>سلامت>با اینکه بیشتر افراد در خصوص پیر شدن نگران بوده و تمایل دارند که جوانی خود را حفظ کنند باید بدانید که پیری بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است.

به گزارش شفاآنلاین:آسیب سلولی ایجاد و انباشته ناشی از رادیکال‌ های آزاد و کوتاه شدن تلومرها از جمله علت های اصلی پیر شدن افراد هستند. تلومرها ساختارهایی در انتهای کروموزوم‌ها بوده و نقش مهمی در تقسیم سلولی دارند.

باید توجه داشته باشید که نمی توان جلوی پیری را گرفت اما با استفاده از برخی اقدامات مانند پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می توان به کند شدن فرآیند پیری و کاهش بیماری های رخ داده، کمک کرد.

دنبال کردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، ورزش منظم و پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل از بهترین راه ها برای کند کردن اثرات پیری و حمایت از پیر شد سالم هستند.

بعلاوه برخی از مکمل ها و ویتامین های دارای اثرات ضد پیری کشف شده که می توانند به کند شدن روند و بیماری های ناشی از پیری کمک کنند.

در ادامه مقاله برخی از بهترین مکمل ها و ویتامین های دارای اثرات ضد پیری معرفی می شوند.

کلاژن

زمانیکه سن افزایش می یابد تولید پروتئین موثر در حفظ ساختار پوست به نام کلاژن کاهش می یابد. در نتیجه این امر برخی علائم پیری مانند چین و چروک بروز پیدا می کنند.

بر اساس برخی تحقیقات، مکمل های کلاژن در کاهش علائمی مانند چین و چروک و خشکی پوست موثر هستند.

برای نمونه طبق یک مطالعه 12 هفته ای روی 72 خانم، مصرف روزانه مکمل حاوی 2.5 گرم کلاژن همراه با چندین ماده دیگر از جمله بیوتین، باعث افزایش قابل توجه آبرسانی و بهبود زبری و کشسانی پوست می شود.

دیگر مطالعات انسانی صورت گرفته نیز نشان داده اند که مکمل های کلاژن در بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، کاهش چین و چروک، افزایش رطوبت پوست و رشد ناخن ها موثر هستند.

با وجود نوید بخش بودن مطالعات، قابل ذکر است که تامین مالی این مطالعات توسط شرکت‌ های تولید محصولات کلاژن صورت گرفته بنابراین ممکن است نتایج مطالعات تحت تاثیر این امر حاصل شده باشند.

برای دریافت کلاژن می توان از مکمل های کلاژن ضد پیری موجود در فرم های مختلف مانند پودر و کپسول استفاده کرد.

EGCG

اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) نوعی ترکیب پلی فنولی معروف است که در چای سبز به میزان زیادی وجود دارد. این ترکیب دارای برخی خواص سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی است. افزایش طول عمر و محافظت در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن از دیگر خواص این ترکیب ارزشمند است.

این خواص EGCG به دلیل نقش آن در بازگرداندن عملکرد میتوکندری در سلول ها و عمل در مسیرهای درگیر در پیری است. تحریک اتوفاژی، فرآیندی که موجب حذف مواد سلولی آسیب دیده می شود، از دیگر عملکردهای این ترکیب در بدن است.

همچنین بین مصرف چای سبز و محافظت در برابر پیری پوست و کاهش هایپرپیگمانتاسیون ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) رابطه ای وجود دارد.

طبق یک بررسی مصرف روزانه چای سبز در سرکوب پیری مغز به دلیل فعال کردن سلول های عصبی و کاهش استرس موثر است.

برای دریافت EGCG دارای اثر ضد پیری می توان نوشیدن چای سبز یا مصرف مکمل های حاوی عصاره چای سبز را در نظر گرفت.

ویتامین C

ویتامین C اثر آنتی اکسیدان بسیار قوی داشته و بواسطه آن به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند. این ترکیب همچنین در بسیاری دیگر از فرآیندهای موثر برای پیری سالم مانند عملکرد سیستم ایمنی و تنظیم التهاب نقش دارد.

برای نمونه بر اساس یک مطالعه روی 80 فرد بزرگسال با میانگین سنی 60 سال، فعالیت های نیازمند توجه، تمرکز، حافظه، تصمیم گیری، یادآوری و تشخیص در افراد دارای سطح ویتامین C خونی بالاتر، بهتر انجام می شد.

بنابراین باید مصرف میزان کافی آن برای حمایت از سلامت و محافظت در برابر شرایط مرتبط با افزایش سن در نظر گرفته شود.

از طرفی این ویتامین به دلیل بهبود آبرسانی پوست، تحریک تولید کلاژن، جلوگیری از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به کاهش روند پیری پوست کمک می کند.

همچنین طبق برخی شواهد مکمل ویتامین C در بهبود عملکرد سیستم ایمنی در افراد مسن موثر است.

بنابراین باید افراد مسن در مقایسه با بزرگسالان میانسال یا جوان‌ تر به دلیل خطر بالای سطح پایین یا کمبود ویتامین C، مصرف مکمل آن را در نظر داشته باشند. این امر در صورتی که رژیم غذایی دارای میزان کمی از غذاهای غنی از ویتامین C مانند میوه‌ها و سبزیجات باشد، اهمیت زیادی دارد.

کورکومین

کورکومین (ترکیب فعال اصلی در زردچوبه) یکی از بهترین مکمل های ضد پیری است. این ترکیب به دلیل داشتن خواص محافظتی سلولی قدرتمند ناشی از اثرات آنتی اکسیدانی قوی در حمایت از پیری سالم موثر است.

زمانیکه تقسیم سلولی متوقف شود، پیری سلولی رخ می دهد. بنابراین با افزایش سن و توقف تقسیم سلولی، سلول‌ های پیر روی یکدیگر تجمع یافته و روند پیری و پیشرفت بیماری ها سریع تر رخ می دهد.

بر اساس تحقیقات، کورکومین با فعال کردن پروتئین های خاصی موجب ایجاد تاخیر در پیری سلولی و افزایش طول عمر می شود.

همچنین طبق مطالعات حیوانی، کورکومین در مقابله با آسیب سلولی و افزایش قابل توجهی طول عمر موثر است.

احتمالا خاصیت کاهش خطرزوال شناختی مرتبط با افزایش سن در انسان در اثر مصرف زردچوبه ناشی از کورکومین موجود در آن است.

بنابراین با مصرف زردچوبه های تازه یا خشک در آشپزخانه یا مکمل های کورکومین می توان میزان این ترکیب را در بدن خود افزایش داد.

CoQ10

کوآنزیم Q10 نوعی آنتی اکسیدان تولید شده توسط بدن است. با این وجود طبق تحقیقات صورت گرفته به مرور و با افزایش سن میزان CoQ10 بدن کاهش می یابد.

این ترکیب از جمله بهترین مکمل های موثر در تولید انرژی، بهبود جنبه های خاصی از سلامتی در افراد مسن و محافظت از آسیب سلولی و پیری است.

برای نمونه بر اساس یک مطالعه 4 ساله روی 443 فرد مسن، مصرف مکمل CoQ10 و سلنیوم باعث بهبود کیفیت کلی زندگی، کاهش مراجعات به بیمارستان و کاهش زوال جسمی و روانی می شود.

احتمال می رود که این خواص مکمل‌ های CoQ10 ناشی از اثر کاهش استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو که به دلیل تجمع رادیکال‌ های آزاد رخ می دهد باعث تسریع روند پیری و شروع بیماری‌ های مرتبط با افزایش سن می شوند.

بعلاوه احتمالا مکمل‌ های CoQ10 با کاهش سفتی شریان‌ ها، کاهش فشار خون و جلوگیری از تجمع کلسترول اکسید شده در شریان‌ ها به سلامت قلب کمک کنند.

کروسین

کروسین یک رنگدانه زرد رنگ کاروتنوئیدی موجود در زعفران است. زعفران نوعی ادویه محبوب و گران قیمت است که معمولا در غذاهای هندی و اسپانیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس مطالعات انسانی و حیوانی، کروسین دارای خواص زیادی برای بدن مانند اثرات ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد اضطراب، ضد افسردگی و ضد دیابت است. محافظت از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن از دیگر خواص این ترکیب می باشد.

همچنین طبق مطالعات آزمایشگاهی و مطالعات صورت گرفته روی جوندگان، کروسین به جلوگیری از آسیب عصبی مرتبط با افزایش سن کمک می‌ کند. مهار تولید محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) و گونه‌ های فعال اکسیژن (ROS)، ترکیباتی موثر در فرآیند پیری، دلیل این اثر کروسین هستند.

کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از اشعه ماوراء بنفش از دیگر اثرات کروسین است که به جلوگیری از پیری در سلول های پوست انسان کمک می کند.

به دلیل گران بودن زعفران می توان از مکمل های آن استفاده کرد.

نیکوتین آمید ریبوزید و نیکوتین آمید مونونوکلئوتید

ریبوزید نیکوتین آمید (NR) و نیکوتین آمید مونوکلئوتید (NMN) پیش سازهای ترکیب نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD+) هستند.

NAD+ در همه سلول بدن وجود داشته و در بسیاری از فرآیندهای حیاتی از جمله متابولیسم انرژی، ترمیم DNA و بیان ژن موثر هستند. با افزایش سن سطح این ترکیب در بدن کاهش می یابد.

در نتیجه این امر عوارضی مانند تسریع زوال جسمانی و شروع بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر بروز پیدا می کنند.

بر اساس تحقیقات پیش سازهای این ترکیب (NMN و NR) در بازیابی سطوح NAD+ و تغییرات سلولی مرتبط با سن موثر هستند.

طبق یک مطالعه 30 روزه روی موش‌ ها و تعداد کمی از افراد 45 تا 60 ساله، مکمل‌ های NMN در افزایش قابل توجه طول تلومر در هر گروه موثر هستند. کوتاه شدن تلومرها نقش اساسی در روند پیری دارند.

با وجود امیدوار کننده بودن این نتایج اما به تحقیقات انسانی بیشتری برای تائید خواص NR و NMN مورد نیاز است.

سایر مکمل های ضد پیری

در ادامه برخی دیگر از بهترین مکمل های پیشگیری کننده از پیری معرفی می شوند. البته توجه داشته باشید که برای تائید تاثیر این ترکیبات در فرآیند پیری، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

رودیولا

این گیاه دارویی خواص ضد التهابی قوی ارائه می دهد.

بر اساس چندین مطالعه حیوانی، رودیولا باعث افزایش طول عمر می شود. البته برای تائید این خاصیت به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است.

ویتامین E

ویتامین E از جمله ویتامین های موثر در پیشگیری از پیری بوده است که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و تنظیم التهاب دارد.

بر اساس برخی شواهد، افراد مسن نسبت به افراد جوان، به مقدار بیشتری از این ویتامین برای حفظ سلامتی خود در طول فرآیند های پیری نیاز دارند.

تیانین (theanine)

ال تیانین (L-theanine) نوعی آمینو اسید موجود در چای های خاصی از جمله چای سبز است.

طبق برخی تحقیقات مکمل های ال تیانین باعث بهبود عملکرد مغز در افراد میانسال و محافظت از اختلال عملکرد کبد مرتبط با سن، استرس اکسیداتیو و التهاب می شوند.

سولفورافان

سولفورافان نوعی ترکیب گوگردی یافت شده در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی است. این ترکیب خواص ضد التهابی قوی ارائه می دهد.

طبق مطالعات اخیر، سولفورافان با افزایش طول عمر کرم های گرد مانع از ایجاد مشکلات قلبی مرتبط با سن در موش ها می شود.

رسوراترول

رسوراترول نوعی آنتی اکسیدان پلی فنول موجود در انگور، انواع توت ها، بادام زمینی و شراب قرمز است. این ترکیب با فعال کردن آنزیم هایی به نام سیرتوئین، باعث افزایش طول عمر می شود.

بر اساس مطالعات حیوانی، این ترکیب احتمالا در افزایش طول عمر موثر باشد با این حال به تحقیقات انسانی برای تائید آن نیاز است.

گون

گون نوعی گیاه است که در طب سنتی چینی استفاده شده و باعث کاهش استرس می شود.

این گیاه به دلیل کاهش استرس اکسیداتیو، تقویت عملکرد سیستم ایمنی، جلوگیری از آسیب سلولی و فعال کردن تلومراز (آنزیمی که طول تلومر را حفظ می کند) در مقابله با پیری موثر است.

فیستین

فیستین یک ترکیب فلاونوئیدی و نوعی داروی درمانی است. این ترکیب می تواند به از بین رفتن سلول های پیر کمک کنند.

طبق مطالعات صورت گرفته روی جوندگان، فیستین باعث کاهش تعداد سلول های پیر در بافت ها، افزایش طول عمر و محافظت در برابر پیری مغز می شود.

خط پایین

پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، مصرف برخی مکمل‌ ها و ویتامین ها از جمله اقدامات موثر در کند کردن روند پیری و ایجاد یک زندگی طولانی و سالم هستند.

کورکومین، کلاژن، CoQ10، کروسین و ویتامین C تعدادی از بهترین مکمل های دارای اثرات حمایتی از پیری سالم هستند.

با این وجود، بهترین راه برای افزایش طول عمر و سلامت کلی مصرف غذاهای مغذی، ورزش منظم و کاهش استرس است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: