کد خبر: ۳۰۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۵ تير ۱۴۰۱ - 2022July 06
دکتر محمد حسین ولیداد فوق تخصص قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: لایه های پرده آمنیوتیک، گزینه‌های درمانی جدید مهندسی شده برای موارد دشوار بیماری سطحی چشم هستند.
شفاآنلاین>سلامت>پیوند پرده آمنیوتیک انسانی (پرده جنین) به سطح چشم، یکی از روش های موثر کمک به بهبود سریعتر مشکلات سطح چشم پس از اعمال جراحی است که در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا(س) زاهدان از این روش استفاده می شود.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر محمد حسین ولیداد فوق تخصص قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: لایه های پرده آمنیوتیک، گزینه‌های درمانی جدید مهندسی شده برای موارد دشوار بیماری سطحی چشم هستند.
 
 وی ادامه داد: غشاء داخلی پرده جنینی،  دارای خاصیت ضد میکروبی ،ضد التهابی و غنی از فاکتورهای رشد موثر برای ترمیم سطح چشم است که این خصوصیات کمک می کنند تا  عوارض این اعمال کاهش یافته و  سرعت ترمیم نواحی ملتهب افزایش یابد. 
 
وی افزود: در این اعمال لایه داخلی پرده جفت به اندازه های متناسب با بیماری چشمی ( ملتحمه ، قرنیه ) در یک یا چند لایه به سطح چشم پیوند زده می شود.
 
دکتر ولیداد گفت: این پیوند به علت نداشتن عروق و عوامل تحریک کننده سیستم ایمنی(آنتی ژن)،  توسط بدن پس زده نمی شود و پس از مدت حدود ده روز ( با توجه به نوع بیماری این زمان میتواند کمتر یا بیشتر باشد) مقدار زیادی از آن حل شده و جذب می‌شود.
 
وی افزود: پیوند غشاء داخلی پرده جنین، در بیمارهای متعدد چشمی، از جمله خراش‌های طولانی مدت و مقاوم به درمان قرنیه، زخم، التهاب و نارسایی سلولهای بین قرنیه و عنبیه، ناخنک، سوختگی حرارتی و شیمیایی سطح چشم و در موارد خشکی های چشم مقاوم به دیگر درمانهای متعارف و حتی  و جالبتر اینکه در موارد محدود در بیماریهای شبکیه ( ماکولا ) جهت ترمیم سوراخ ماکولا نیز استفاده شده‌است که یکی از اعمال جراحی فوق تخصصی و بسیار ظریف و دقیق است.
 
 وی با اشاره به شیوع بالاتر بیماریهای سطحی چشم در این منطقه جغرافیایی  به علت وجود مقادیر بالاتر از استانداردهای زیست محیطی  عوامل الاینده و محرک  از جمله ؛اشعه ماوراء بنفش و ریزگردها، اضافه کرد: این پیوند بیولوژیک،  قدرت مانور جراح معالج را  در درمان بیماران سطوح چشم به طور قابل توجهی قابل توجهی افزایش داده و نیاز به استفاده از داروها و مواد صنعتی را کاهش میدهد .
 
وی تصریح کرد: خوشبختانه سال هاست که جوانان پرتلاش و کشورمان در قالب شرکت های دانش بنیان، با فناوری بیوتکنولوژی و با رعایت اصول استاندارد بین‌المللی، این محصول را در دسترس جراحان قرار داده اند و مانند  پیوند قرنیه، تکنولوژی تهیه و فراوری آن در کشور،  تقریبا بومی شده است.
 
دکتر علیرضا مالکی، رییس بیمارستان فوق تخصصی الزهرا(س) زاهدان نیز گفت: در بیش از 10 درصد اعمال جراحی در این بیمارستان، نیاز به پیوند پرده آمنیوتیک وجود دارد که با حساسیت و دقت هر چه تمامتر توسط  جراحان قرنیه خبره این بیمارستان انجام می شود.
وی افزود: هزینه انجام این عمل فوق تخصصی در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان، به عنوان یک بیمارستان دولتی، حدود 20 درصد هزینه تمام شده و واقعی این اعمال جراحی چشمی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: