کد خبر: ۳۰۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۵ تير ۱۴۰۱ - 2022July 06
«بادوم» یا «بچه» سریال مهمونی ایرج طهماسب امروز یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تولیدات فرهنگی است
شفاآنلاین>سلامت>یک آسیب‌شناس اجتماعی از مرگ 24کودک کار پس از تجاوز جنسی خبر داده است؛ اما این فقط یکی از موارد قرار گرفتن کودکان کار در معرض تجاوز و آزار جنسی است.

به گزارش شفاآنلاین: بر اساس پژوهش‌هایی که تا کنون صورت گرفته است 1.6درصد کودکان در معرض تجاوز جنسی قرار می‌گیرند. اغلب این کودکان جزو اتباع خارجی کشور هستند.

با کودکان کار مهربان باشیم
«بادوم» یا «بچه» سریال مهمونی ایرج طهماسب امروز یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تولیدات فرهنگی است. دست‌اندرکاران «مهمونی» تلاش کرده‌اند با این شخصیت که برگرفته از کودکان کار است بخشی از ذهنیات و خلقیات کودکان کار را به تصویر بکشند و با نشان دادن شیرینی‌های این کودکان کاری کنند که تلخی کودکی نکردن کودکان کار را به تصویر بکشند تا شهروندان با کودکان مهربان‌تر باشند؛ اما خارج از قاب رسانه، کودکان کار تلخی بیشتری را تجربه می‌کنند. آن‌ها در جبری قرار گرفته‌اند که ناچارند در هر کوی و برزن برای تهیه خرج خانواده‌شان یا شیشه خودروها را تمیز کنند و یا گل، دستمال‌کاغذی و ... بفروشند.

تعداد دقیق کودکان کار در ایران مشخص نیست اما آمارهای رسمی در سال 99 برآورد می‌کند 70هزار نفر کودک یعنی به‌اندازه یک استادیوم ورزشی کودک در کشور وجود دارد. کودکان کارگر یعنی کودکانی که در واحدهای تولیدی یا بخش‌های خدماتی مشغول به کار هستند در این آمار در نظر گرفته نشده است و 70هزار نفر یادشده فقط تعداد کودکانی است که از صبح تا شب زیر آفتاب تابستان یا در هوای سرد زمستان در خیابان‌ها مزد اندکی را برای معاش خانواده تأمین می‌کنند؛ اما استثمار فقط یکی از آسیب‌هایی است که به آن‌ها وارد می‌شود. کار کردن در خیابان، کودکان رهاشده در سطح شهر را در معرض تصادف و مرگ‌ومیر قرار می‌دهد اما کمتر خبری از آن منعکس می‌شود. با وجود تلاش‌های بسیار زیادی که از سوی اقشار و نهادهای مردمی برای حمایت از این کودکان شکل می‌گیرد، کودکان کار همچنان هدف توهین، ضرب و شتم و حتی آزار جنسی قرار می‌گیرند.

 80درصد کودکان کار از اتباع هستند
چندی پیش در آستانه ۱۲ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودکان، محمود علیگو مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد که بالغ بر ۸۰درصد کودکان کار و خیابان در کشور اتباع هستند. مروئه وامقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی و پژوهشگر حوزه کودکان کار و خیابان ماه گذشته با اشاره به پژوهشی که در سال 96 درباره خشونت علیه کودکان کار انجام‌شده گفته: بر اساس مطالعات انجام‌شده ۱۳.۸درصد از کودکان خیابانی تجربه تصادف با ماشین را داشته‌اند. ۲۲.۷درصد با سرما یا گرمای شدید روبه‌رو بوده‌، ۲۰.۷درصد گرسنگی را تجربه کرده و سه درصد هم‌ جایی برای خواب نداشته‌اند.

  ۲۱درصد کودکان کار و خیابان مورد توهین و کتک قرار گرفته‌اند
به گفته او و بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۲۱درصد از کودکان خیابانی از سوی برخی مردم و ۱۵.۴درصد از سوی مأموران مورد توهین و کتک قرار گرفته‌اند، ۱.۶درصد از آن‌ها مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ و ۳۴درصد از آن‌ها هیچ یک از انواع آزار را تجربه نکرده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی با تأکید بر اینکه به‌طورکلی کودکان کار و خیابان بیشتر مورد خشونت‌های کلامی قرار می‌گیرند، اظهار می‌کند: در جمعیت عادی کودکان نیز خشونت روانی در صدر خشونت‌ها قرار دارد و بعدازآن خشونت جسمی و جنسی است.

 روایت وحشتناک از سوءاستفاده جنسی از کودکان کار
در روزهای گذشته مجید ابهری، جامعه‌شناس وضعیت کودکان خیابان در کشور را بدتر از برده توصیف کرد. این جامعه‌شناس، نسبت به آماری هولناک از تجاوز به کودکان کار هشدار داده و می‌گوید گاهی این تجاوزها با قتل خاتمه پیداکرده است. این جامعه‌شناس با بیان نمونه می‌گوید: فرد ۱۹ساله‌ای ۲۴کودک را مورد آزار جنسی قرار داده بوده و سپس آن‌ها را کشته بود و در نهایت اعدام شد. او در ارتباط با کارگران کودک نیز می‌گوید: کودکانی که در کارگاه‌های غیرقانونی فعالیت می‌کنند مورد آزارهای جنسی قرار می‌گیرند و از ترس بیکار شدن محکوم به سکوت هستند.
او در ارتباط با سوءاستفاده جنسی از کودکان کار می‌گوید: از بین تعدادی از کودکان خیابانی که در اتاق‌های مشترک قرار می‌گیرند یک نفر عروس نامیده می‌شود که نقش زن را ایفا می‌کند و علاوه بر اینکه آشپزی و جارو و کارهای منزل را انجام می‌دهد افراد بزرگ‌تر با او رابطه جنسی نیز دارند!

 سرنوشت کودکان کار؛ معمولاً زندان و اعدام!
ابهری معتقد است که سرنوشت کودکان کار و کودکان خیابانی معمولاً به زندان و گاهی به اعدام ختم می‌شود و اگر توسط دولت جمع‌آوری بشوند احتمال داشتن آینده‌ بهتری برایشان وجود دارد.
او اضافه می‌کند: اگر فردی پیدا شود از میان کودکان کار یا خیابانی کسی را به سرپرستی بگیرد قطعاً وی را در خط تحصیل انداخته و دانش‌آموزی یا مهارت‌آموزی‌های فنی حرفه‌ای می‌تواند باعث شود مسیر زندگی آن‌ها کاملاً متحول شود.

 کرایه نوزاد برای گدایی روزی ۳۰هزار تومان
این آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی درباره نوزادان کار همچنین می‌گوید: نوزادان یک تا سه‌ساله‌ای که سر چهارراه‌ها بغل خانم‌ها هستند؛ کرایه می‌شوند. به گفته او، اگر این نوزادان مشکلاتی از جمله نابینایی یا فلجی داشته باشند، نرخ کرایه‌شان بیشتر است. کرایه هر نوزاد برای یک روز ۳۰هزار تومان است اما در صورت بیمار بودن ۵۰هزار تومان از خانواده کرایه می‌شود.

 کودکان خیابانی از برده هم وضعیت بدتری دارند
ابهری با بیان اینکه کودکان خیابانی از برده هم وضعیت بدتری دارند، گفت: کودکان خیابانی در سطل‌های زباله به دنبال غذا نیستند بلکه کارگران پسماند هستند که برای مافیای پسماند کار می‌کنند‌. این کودکان به دنبال شیشه، پلاستیک و حلبی می‌گردند. او می‌گوید: کودکان خیابانی هشت تا ۱۰نفرِ اتاق‌های کوچکی کرایه می‌کنند و درآمدشان از یک کارمند هم بیشتر است. آن‌ها وسیله کاسبی‌اند و تمام درآمد آن‌ها توسط سرگروه‌ها گرفته می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: