کد خبر: ۳۰۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۰ تير ۱۴۰۱ - 2022July 01
دانشمندان آمریکایی می‌گویند که طول بدن انسان می‌تواند او را کم و بیش مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها کند، واقعیتی که احتمالا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا قد افراد در سراسر جهان به تدریج افزایش می‌یابد.
شفاآنلاین>سلامت>محققان اعلام کردند اندازه قامت فرد، بدن را کم و بیش مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:دانشمندان آمریکایی می‌گویند که طول بدن انسان می‌تواند او را کم و بیش مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها کند، واقعیتی که احتمالا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا قد افراد در سراسر جهان به تدریج افزایش می‌یابد.

دانشمندان توضیح داده اند که «استعداد ما تحت تأثیر عوامل دیگری مانند محیط و وضعیت اجتماعی-اقتصادی نیز قرار دارد.»

میانگین قد در سراسر جهان

به گزارش hashtagsyria.com، قابل ذکر است که میانگین قد زنان و مردان در سراسر جهان به مرور زمان در حال افزایش است. این اولین بار نیست که دانشمندان در این زمینه تحقیقاتی انجام می‌دهند؛ به گونه‌ای که یک مطالعه آلمانی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که افراد کوتاه قد بیشتر احتمال دارد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند.

در همین حال، دانشمندان سوئدی در سال ۲۰۱۷ دریافتند که افراد قدبلند بیشتر در معرض لخته شدن خون هستند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد قد بلندتر اندکی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

با این حال، آنچه مشخص نیست این است که آیا اندازه قد به خودی خود یک خطر است یا عوامل مؤثر بر آن باعث خطر می‌شوند؛ بنابراین تیمی به رهبری سریدهان راگاوان، پزشک دانشگاه کلرادو، عمیق‌تر به این مسئله پرداختند.

این تیم با استفاده از پایگاه داده‌ای از اطلاعات ژنتیکی و سلامت، اطلاعات مربوط به بیش از ۲۵۰۰۰۰ بزرگسال را برای بیش از ۱۰۰۰ نوع بیماری و ویژگی بیماری تجزیه و تحلیل کرد.

نتایج تحقیق

یافته‌های آن‌ها تأیید کرد که افراد قد بلندتر در معرض خطر بیشتری برای فیبریلاسیون دهلیزی و رگ‌های واریسی و خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا هستند.

افراد قدبلند با افزایش خطر نوروپاتی محیطی مواجه هستند که ناشی از آسیب عصبی در اندام‌ها و همچنین عفونت‌های پوستی و استخوانی مانند زخم پا و پا است.

به طور کلی، قد بزرگسالان می‌تواند بیش از ۱۰۰ ویژگی بالینی را تحت تأثیر قرار دهد. این ویژگی‌ها شامل بسیاری از بیماری‌های مرتبط با کاهش امید به زندگی و کاهش کیفیت زندگی است.

با این حال، مطالعات بیشتری باید انجام شود تا تأیید شود که قد یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌های رایج در بزرگسالان است.

ژن‌های انسانی

پزشکان سال‌هاست که می‌دانند ژن‌های فرد مسئول تعیین قد یا کوتاهی قد او هستند. این ژن‌ها نه تنها با اندازه بدن، بلکه با فرآیند‌های دیگری که در بدن اتفاق می‌افتد نیز مرتبط هستند، بنابراین به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با خطرات بیماری‌های خاص نیز در ارتباطند.

متخصصان هشدار می‌دهند که ما نباید به ژنتیک اهمیت زیادی بدهیم، زیرا ممکن است عوامل اجتماعی و اقتصادی نیز دخیل باشند.

موقعیت اجتماعی

مطالعات نشان می‌دهد که افراد قدبلند معمولاً از موقعیت اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، که به موازات این واقعیت است که آن‌ها کمتر تحت تأثیر برخی بیماری‌های رایج قرار می‌گیرند.

ژن‌ها رشد بدن را تحریک می‌کنند و پس از فعال شدن، تا آخر عمر فعال می‌مانند، "IGF-۱" رشد سلولی را تقویت می‌کند و این توضیح می‌دهد که چرا افراد قدبلند بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان هستند.

همچنین افراد قدبلند کمتر به دیابت نوع ۲ و حملات قلبی مبتلا می‌شوند، زیرا به دلیل داشتن اندام بلندتر، هنگام حرکت انرژی بیشتری می‌سوزانند.

با این حال، اندام‌های بلندتر همچنین به معنای وجود رگ‌های ساق بلندتر است، به این معنی که بدن باید خون را برای رسیدن به قلب طولانی‌تر پمپاژ کند، که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

پزشکان می‌گویند که این به ویژه به این معنی است که افراد قدبلند باید در طول پرواز‌های طولانی یا در سفر‌های طولانی با ماشین به طور منظم ورزش کنند.

آن‌ها همچنین باید در طول پرواز مقدار زیادی مایعات بنوشند و جوراب‌های حمایتی بپوشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: