در دو سال اخیر و به ویژه در طول یکسال گذشته قیمت میوه افزایش لجام گسیختهای داشته است، شاید اگر در سالهای گذشته گفته میشد که در آیندهای نه چندان دور برای خرید چند قلم میوه باید بهای زیادی پرداخت کرد.
شفاآنلاین>سلامت> در دو سال اخیر و به ویژه در طول یکسال گذشته قیمت میوه افزایش لجام گسیختهای داشته است، شاید اگر در سالهای گذشته گفته میشد که در آیندهای نه چندان دور برای خرید چند قلم میوه باید بهای زیادی پرداخت کرد.
به گزارش شفاآنلاین:یا مثلا با ۲۰۰ هزار تومان تنها دو نوع میوه میتوان خرید، کسی باور نمیکرد، اما این موضوع غیرقابل باور این روزها به بخشی از زندگی روزمره مردم بدل شده است و اگر تنها یکبار هم به میوه فروشی سری بزنید متوجه خواهید شد که قیمتهایی که روی تابلوها نوشته شده به طرز عجیبی بالا رفته است.
قیمتهای شوکهکننده در بازار میوه!
مشاهدات میدانی از میوهفروشیهای سطح شهر حاکی از آن است که اگر به سراغ میوههای ارزانقیمتتر برویم با 195 تا 200 هزار تومان میتوانیم 5 کیلو میوه تهیه کنیم، به عنوان مثال در یکی از میوهفروشیهای تهران قیمت یک کیلو هلو را 70 هزار تومان نوشته است، قیمت یک کیلو آلبالو 50 هزار تومان، یک کیلو موز 37 هزار تومان، یک کیلو خیار 16 هزار تومان و یک کیلو طالبی 22 هزار تومان در این مغازه به فروش میرسد.
این در حالی است که اگر بخواهیم میوههای گرانتری از این میوهفروشی خریداری کنیم قیمت 5 قلم میوه بسیار بیشتر خواهد شد. بر این اساس قیمت هر کیلو زردآلو 98 هزار تومان، قیمت هر کیلو گیلاس 160 هزار تومان، قیمت هر کیلو انگور 90 هزار تومان، قیمت هر کیلو شلیل 95 هزار تومان و قیمت هر کیلو توت فرنگی از 85 تا 88 هزار تومان نوشته شده است و اگر از هر کدام از این میوههای بالا تنها یک کیلو در سبد خرید خود بریزیم باید 531 هزار تومان پرداخت کنیم.
علیرضا متبحری، عضو هیاتمدیره
اتحادیه بارفروشان:
* در میدان مرکزی قیمت میوه به مراتب ارزانتر از میوهفروشیهای سطح شهر است و کلیه غرفهداران شهرداری و مغازهداران سطح شهر این میوهها را از میدان مرکزی تربار تهیه میکنند. متبحری ادامه داد: هر چند ممکن است علت گرانی میوهها را کیفیت آن عنوان کنند و ممکن است گفته شود میوهای درجه یک یا درجه 2 است اما معمولا میوهفروشیهای بالای شهر برای خرید بارهای دستچین و باکیفیتتر شبها برای خرید به میدان تربار میآیند که البته قیمت آن هم کمی بالاتر است. این عضو هیاتمدیره اتحادیه بارفروشان خاطرنشان کرد: غرفههای شهرداری معمولا میوههای متوسط را برای تربارهای محلهها خریداری میکنند و برخی از وانتیها و مغازههای پایینشهر هم میوههایی با کیفیت پایینتر را از ما تهیه میکنند.
* (در واکنش به قیمتهای نجومی برخی از میوهها مانند گیلاس 160 هزار تومانی): این قیمت خیلی بالاست و نامتعارف است و به نوعی گرانفروشی است، زیرا بهترین و با کیفیتترین گیلاس در میدان تربار هر کیلو 90 هزار تومان است. او با اشاره به قیمت برخی میوهها در میدان مرکزی تهران گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو آلبالو رسمی 25 هزار تومان، قیمت انگور یاقوتی 30 هزار تومان، قیمت موز 34 هزار تومان، قیمت خیار از 6 تا 11 هزار تومان، قیمت هر کیلو زردآلو از 15 تا 50 هزار تومان، قیمت طالبی از 10 تا 16 هزار تومان، قیمت هر کیلو هلو از 20 تا 27 هزار تومان و قیمت هر کیلو توت فرنگی از 40 تا 70 هزار تومان است.
* در پاسخ به این پرسش که چرا این فاصله قیمتی بین میدان تربار و مغازههای سطح شهر وجود دارد): براساس قانون، مغازهداران سطح شهر ملزم هستند که بین 30 تا 35درصد بیشتر از قیمت فاکتوری که میوه را از میدان تربار مرکزی تهیه میکنند میوهها را به فروش برسانند و ما هم موظف هستیم که این فاکتور را به غرفهدار و مغازهدار و وانتیها بدهیم و در صورتی که ماموران تعزیرات از مغازهداران فاکتور بخواهند باید آن را ارایه دهند.
* این رشد قیمتها در حالی رخ داده که در مدت مشابه سال گذشته قیمت هر کیلو موز ۲۱۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلو زردآلو ۳۰ هزار تومان، گیلاس ممتاز ۳۵ هزار تومان، آلبالو ۲۹ هزار تومان، توت فرنگی ۳۱ هزار تومان، هلو ۱۹۸۰۰ تومان، شلیل ۲۱ هزار تومان و قیمت هر کیلو طالبی و گرمک ۸۱۰۰ تومان و همچنین خربزه مشهدی و هندوانه به ترتیب در هر کیلو ۹۵۰۰ و ۵۲۰۰ تومان بود و در حالی که قیمت میوه هم باید براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود اما واسطهها و دلالان در سراسر کشور قیمتها را تعیین میکنند و هر روز هم شاهد بیشتر شدن واسطهگری در این حوزه هستیم و همین امر نیز باعث شده که قیمت میوه از باغ و مزرعه تا میدان مرکزی گاهی تا صددرصد یا بیشتر هم رشد کند و شاهد 2 تا 3 برابر شدن نرخها در فاصله مزرعه تا عرضه در تربار و مغازهها باشیم.
* با واگذاری اختیارات قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی انتظار بر آن بود که مشکلات تنظیم بازار در حوزه محصولات کشاورزی و باغی به پایان برسد تا دیگر شاهد اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار نباشیم که متاسفانه ضعف در نظارتها موجب شده اختلاف قیمتها گاهی به بیش از دو برابر برسد. این درحالی است که مسوولان امر اختلاف منطقی قیمت از مزرعه تا بازار را حداکثر ۳۵درصد اعلام میکنند.
*بسیاری از مسوولان بر این باورند که تنها واگذاری اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی، مشکلات را مرتفع نمیکند و باید امکانات، زیرساخت و اعتبارات لازم به این وزارتخانه واگذار شود، البته این پایان داستان نیست، چراکه قیمت میوه در بستهبندیهای مختلف در یک خیابان در سایه ضعف عدم نظارت نهادهای ذیربط با قیمتهای مختلفی به فروش میرسند که بهرغم شکایت مردم کسی هم پاسخگو نیست که با وجود فراوانی و تنوع تولید، نبود بازار شفاف و پایدار جای تاسف است. اعتماد