کد خبر: ۳۰۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 2022June 13
با ایجاد یک معبر اجتماعی طولانی در غرب تهران، میان فضاهای گردشگری شرق و غرب و نقاط شمالی و جنوبی شهر تهران توازن برقرار شد
شفاآنلاین>سلامت> با ایجاد یک معبر اجتماعی طولانی در غرب تهران، میان فضاهای گردشگری شرق و غرب و نقاط شمالی و جنوبی شهر تهران توازن برقرار شد

به گزارش شفاآنلاین: بزرگ‌ترین خیـابـان غـذا (گذراجتماعی) در غرب تهران افتتاح شد. این گذر اجتماعی در بخشی از خیابان بدرالزمان قریب در منطقه 9قرار دارد که با الگوبرداری از خیابان سی‌تیر و باب همایون طراحی و اجرا شده است.

 گذر اجتماعی غرب تهران 20غرفه غذا و صنایع‌دستی را شامل می‌شود که حداقل برای 200نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. با این حساب، محدوده‌های اطراف میدان آزادی، محله‌های جی، شمشیری، طرشت، سرآسیاب و دستغیب و خیابان‌ استاد معین، گذری روشن و بانشاط خواهند داشت؛ گذری که باعث ارتقای سطح ایمنی در شب‌هنگام هم می‌شود.

در مراسم افتتاح گذر اجتماعی غرب، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: «طرح جدیدی را از سال گذشته در تهران آغاز کردیم که نقاط خاموش را در شهر تهران و استفاده از آنها برای ایجاد سرزندگی شناسایی کنیم.» قدرت‌الله محمدی ادامه داد: «نکته دیگر این است که تلاش کردیم با کمک این طرح در نقاط محروم‌تر شهر گردشگران داخلی و خارجی را جذب کنیم. یکی از این نقاط محدوده رها شده و بلاتکلیفی بود که در خیابان اجتماعی منطقه ۹ وجود داشت و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شد، اما اجرای این طرح موجب سرزندگی و رونق در این منطقه شده است.»

به‌گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، گذر اجتماعی غرب تا حدودی میان فضاهای گردشگری در شرق و غرب و نقاط شمالی و جنوبی توازن ایجاد کرده است؛ چنان‌که غرب تهران نیازمند گذر اجتماعی با 2هزار مترمربع بود و حالا اهالی مناطق غرب تهران می‌توانند برای تفریح این گذر را هم انتخاب کنند. قدرت‌الله محمدی تأکید کرد: «این طرح با الگوبرداری از خیابان سی‌تیر و باب‌همایون در چند نقطه دیگر شهر که شاید بعضا نقاط حادثه‌خیز، کور و محل تجمع معتادان باشد، اجرا می‌شود تا این سرزندگی را در شهر رونق دهیم.» به‌گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل پایتخت، یکی از این نقاط شناسایی شده دره فرحزاد است. دره فرحزاد در حال ساماندهی بوده و قرار است در آینده به یک فضای گردشگری تبدیل شود. این رویکرد شهرداری تهران علاوه بر رفع معضلات اجتماعی به رونق فرهنگی، اشتغال و گردشگری نیز توجه ویژه‌ای دارد.

 افتتاح آزمایشی
در شرایطی که خیابان سی‌تیر به‌عنوان یک فضای گردشگری و تهیه غذا یک کیلومتر مساحت دارد، گذر اجتماعی غرب تهران 2کیلومتر است. شهردار منطقه 9شهر تهران با اشاره به این موضوع در مراسم افتتاح خیابان غذا گفت: «این گذر یک طرح جدید در منطقه است که در خیابان بدرالزمان قریب (واقع در انتهای جنوبی بلوار استاد معین) ایجاد شده و بزرگ‌ترین خیابان غذا در غرب تهران است و حتی می‌توان گفت که از خیابان سی‌تیر نیز بزرگ‌تر است.»

محمدرحیم مرتضوی ادامه داد: «این خیابان موجب رونق کسب‌وکار در منطقه خواهد شد؛ خیابانی که با توسعه شهری از بن‌بست خارج شد، اما یکی از نقاط کور منطقه بود که با این طرح روشنایی در آن ایجاد شده است.»  او درباره نوع فعالیت فعلی خیابان غذا یادآور شد: «برای سنجیدن میزان استقبال مردم این گذر قبل از افتتاح رسمی، به‌صورت آزمایشی افتتاح شد که با استقبال مناسب شهروندان مواجه شده است؛ هر چند این گذر یک نقطه مواصلاتی در منطقه بود، اما نقطه‌ای تاریک بود و این اقدام یک روشنایی به این نقطه بخشیده و خیابان غذای افتتاح شده در آن بزرگ‌ترین خیابان غذا در غرب تهران است.»‌ مرتضوی ادامه داد: «در این زمینه تجربیات موفقی در خیابان‌های سی‌تیر و باب همایون داشتیم و به‌نظر می‌رسد این طرح در یک منطقه کم‌برخوردار موفق‌تر از تجربیات قبلی خواهد بود و نشاط اجتماعی و آسایش خانواده‌ها را به همراه خواهد داشت؛ در تکمیل این پروژه قطعا نمازخانه و بسته‌های فرهنگی را اجرا خواهیم کرد.»

تلاش برای رفع ترافیک
با افتتاح گذر اجتماعی اهالی  منطقه 9نگران ایجاد ترافیک در این محدوده هستند. این در حالی است که شهردار منطقه 9درباره نگرانی شهروندان این منطقه گفت:‌ «مردم منطقه نگرانی درباره ترافیک این خیابان داشتند و بر همین اساس گاردریل میانی خیابان و سرعت‌کاه‌ها اجرا و آرام‌سازی‌ و ایمن‌سازی خیابان انجام شد تا نگرانی مردم در این‌باره مرتفع شود.»

 محمدرحیم مرتضوی ادامه داد: «بخشی از مشکلات ترافیکی مرتبط با این خیابان حل شده است و بعد از این افتتاح، مشکلات باقیمانده را احصا و برطرف خواهیم کرد.» او همچنین درباره وضعیت گردشگری در شهر تهران گفت: «از زیرشاخه‌های طرح‌های فرهنگی و اجتماعی اقدامات مربوط به گردشگری است. تهران نیز در زمره شهرهای گردشگری قرار دارد و مدیریت شهری نیز وظیفه خود می‌داند که به این موضوع توجه داشته باشد.» شهردار منطقه 9اضافه کرد: «خرسندیم که گذر اجتماعی و خیابان غذا همزمان با میلاد امام رضا(ع) به بهره‌برداری رسید.» همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: