کد خبر: ۳۰۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - 2022June 09
طبقه متوسط و رو به پایین، وسیع‌ترین گروه جمعیتی ایران را به خود اختصاص می‌دهند که براساس اظهارات حسن تقی‌زاده می‌توان عنوان کرد حالا دیگر بیشتر ایرانی‌ها یا به خرید برنج‌های ارزان‌تر خارجی روی آوردند و یا مشتری ضایعات برنج شدند.
شفاآنلاین>سلامت> دامنه کالاهایی که یک به یک از سفره خانوارها حذف می‌شوند حالا به قوت غالب ایرانی‌ها رسیده است!

به گزارش شفاآنلاین:به گفته رئیس اتحادیه برنج‌ فروشان، طبقه متوسط و رو به پایین کشور به دلیل ناتوانی در خرید، با برنج ایرانی، خداحافظی کرده‌اند.

طبقه متوسط و رو به پایین، وسیع‌ترین گروه جمعیتی ایران را به خود اختصاص می‌دهند که براساس اظهارات حسن تقی‌زاده می‌توان عنوان کرد حالا دیگر بیشتر ایرانی‌ها یا به خرید برنج‌های ارزان‌تر خارجی روی آوردند و یا مشتری ضایعات برنج شدند.

رئیس اتحادیه برنج‌ فروشان گفته است: «قیمت برنج ایرانی در یک ماه اخیر ۱۵ درصد افزایش یافته است.» او قیمت برنج کشت دوم در بنکداری را کیلویی ۱۳۰ هزار تومان و برنج کشت اول را حدود ۱۱۵ هزار تومان اعلام کرد. این بدان معناست که با یارانه ۳۰۰ هزار تومانی، در یک ماه حتی سه کیلوگرم برنج ایرانی هم نمی‌توان خرید.

روند رو به رشد قیمت برنج خارجی نیز می‌تواند این محصول را در مرحله بعدی از سفره طبقه متوسط و دهک‌های پایین‌تر حذف کند.به گفته رئیس اتحادیه برنج فروشان، قیمت یک کیلوگرم برنج باسماتی پاکستانی به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است. برنج ۴۰ هزار تومانی باتوجه به قدرت خرید سه دهک پایانی، به احتمال زیاد جایی در سبد خرید آنها ندارد.

برنج شکسته یا در اصطلاح ضایعات برنج، آخرین گزینه دهک‌های درآمدی پایین برای حفظ این کالا در سبد خریدشان است، موضوعی که پیش‌تر مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج آن را مطرح کرده بود.

پیش از این، روند کاهش تقاضا برای خرید گوشت و مرغ نشان می‌داد که بخشی از جامعه ایران زیر فشار تورمی با این کالاها خداحافظی کرده‌اند. کاهش تقاضای جامعه برای خرید گوشت و مرغ، حالا به بازار لبنیات هم کشیده شده است.

تجارت‌نیوز به نقل از مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران نوشت: «مصرف محصولات لبنی ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.» به گفته احسان ظفری، اکنون تنها قشر خاصی از جامعه توانایی مصرف محصولات لبنی را داشته و برخی خانواده‌ها حتی در ماه یک بار هم نمی‌توانند محصولات لبنی تهیه کنند.


اظهارات فعالان اقتصادی بازار حاکی از آن است که کالاهایی مثل لبنیات و برنج که زمانی جزو خریدهای معمول ایرانی‌ها بودند، حالا امکان خرید و مصرف‌شان به دهک‌های درآمدی بالا معطوف شده و عموم مردم از تامین آن‌ها محروم شده‌اند.

کاهش مصرف محصولات لبنی که گفته می‌شود پس از اصلاح یارانه‌ها تشدید شده، بیانگر آن است که امنیت غذایی ایرانی‌ها روز به روز با تهدید جدی‌تری مواجه می‌شود. حذف محصولات گوشتی و پروتئینی و حالا لبنیات و برنج، از سبد خرید می‌تواند سلامت جامعه‌ را در معرض بحرانی جدی قرار دهد. در عین حال به تازگی رئیس فدراسیون صنایع غذایی با اشاره به تنزل قدرت خرید مصرف‌کنندگان، از کاهش ۵۰ درصدی تقاضا برای خرید صنایع غذایی خبر داده بود.


رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران گفت: بعد از افزایش نرخ ماکارونی میزان تقاضا برای خرید ماکارونی حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: زمزمه‌های افزایش نرخ ماکارونی از یک ماه قبل باعث شد نگران کمبود این کالا در بین مصرف‌کنندگان ایجاد شود به همین دلیل ذخایر خانگی خود را برای این محصول افزایش دادند.

به گفته امینی؛ میزان خرید ماکارونی وابسته به توان مالی مصرف‌کنندگان و نحوه پرداخت یارانه‌ها به این محصول دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: