کد خبر: ۳۰۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022June 08
روند بیماری بار دیگر در اروپا و آمریکا رو به وخامت گذاشته‌شده است و روند بستری شدن به دلیل ابتلا به کووید۱۹ در افراد ۷۰سال به بالا در ایالات‌متحده آمریکا رو به افزایش است. در حال حاضر ویروس اومیکرون از نوع BA4 و BA5 در آمریکا و اروپا شایع شده است
شفاآنلاین>سلامت> روند بیماری کووید در جهان تنها با یک فاصله زمانی مشخص به نسبت معینی در کشورهای مختلف مشاهده می‌شود. حدود ۹۸درصد از مردم امریکا و اروپا و آسیا در مناطق با سطح انتقال بالای کرونا به سر می‌برند و به دلیل امتداد و استمرار پاندمی کرونا، لغو دستورالعمل‌های بهداشتی منجر به شیوع ویروس و بروز مجدد شرایط سخت کرونا شده است.

 روند بیماری بار دیگر در اروپا و آمریکا رو به وخامت گذاشته‌شده است و روند بستری شدن به دلیل ابتلا به کووید۱۹ در افراد ۷۰سال به بالا در ایالات‌متحده آمریکا رو به افزایش است. در حال حاضر ویروس اومیکرون از نوع BA4 و BA5 در آمریکا و اروپا شایع شده است. در اسرائیل نیز گفته می‌شود که علاوه بر سویه‌های قبلی اومیکرون مثل BA1 و BA2 و BA3، سویه دلتا شایع شده است. یکی از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد پزشکی TeleMed2U درباره ظهور واریانت ‌های جدید ویروس کرونا و افزایش موارد ابتلا در سراسر آمریکا می‌گوید: «همه‌گیری کووید هنوز به پایان نرسیده است. مردم فکر می‌کنند اعلام این‌که از مرحله همه‌گیری به مرحله اندمیک حرکت کرده‌ایم همه‌چیز حل‌وفصل شده، که این تصور نادرستی است. یک بیماری، زمانی بومی می‌شود که به‌طور منظم در بین جمعیت، یافت و مداوماً در سطح پایه یافت شود. علاوه بر چندین نشانه رایج از کروناویروس مانند سرفه، احساس خستگی و بدن‌درد، علائمی مانند: آبریزش بینی، تنگی نفس، اسهال، درد یا فشار مداوم در ناحیه قفسه سینه، مه مغزی، تب بالای 39.4درجه سانتی‌گراد، احساس خراش در گلو و گلودرد، حالت تهوع شدید، درد چشم و مشکلات پوستی وجود دارد که به‌اندازه کافی موردتوجه قرار نگرفته است، و با این اطلاعات، پیروی از اصول بهداشت عمومی، انجام یا تکمیل واکسیناسیون، استفاده از ماسک در مناطقی با نرخ پایین واکسیناسیون، سفر نرفتن، رعایت بهداشت سروصورت و دست، رعایت فاصله اجتماعی و دوری از ازدحام ازجمله راهکارهایی است که ابتلا به کووید را کاهش می‌دهد.»

در ایران نیز هم‌زمان با عادی انگاری کرونا و خروج از پاندمی در کشورهای جهان، لغو پروتکل‌های بهداشتی از سوی دولت و مردم در دستور کار قرار گرفت و در ابتدای سال جاری، دستورالعمل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی-اجتماعی در مسافرت‌های نوروزی و سفرهای مناسبتی و همچنین محیط‌های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها به دست فراموشی سپرده شد و حتی از سوی وزارتین آموزش‌وپرورش و علوم و تحقیقات، اصل اساسی کنترل کرونا یعنی فاصله‌گذاری، به دستور ستاد دولتی کرونا لغو شد. عادی‌انگاری وضعیت کرونایی کشور برای مردم تا جایی پیش رفته است که هر یک از رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در داخل کشور، از «آتش زیر خاکستر کرونا» تحت عناوینی چون: «آتش‌بس کرونا»، «کرونا در کما»، «کرونا خاک شد»، «کرونا در خط پایان»، «شکست کرونا با وجود تحریم و شایعه»، «روز صفر کرونا» و «مرگ کرونا» یاد می‌کنند. با وجود چنین تیترهای رنگارنگ و غلط‌انداز رسانه‌ها در ایران، به نظر می‌رسد حقیقت و ماهیت ماجرای کووید برای مقامات سیاسی و سلامت کشورمان به‌درستی تبیین شده باشد که شرایط فعلی بیماری نمی‌تواند محلی برای عادی‌سازی و عادی‌انگاری باشد؛ آنجا که خود ماسک‌ها را کنار نمی‌گذارند و وضعیت استقرار مردم و مسئولان مملکتی در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) به‌گونه‌ای تعریف می‌شود که برخلاف آنچه این روزها در جامعه و محیط‌های آموزشی نسبت به لغو اصل فاصله‌گذاری اقدام شده است، سلامت کرونایی مقامات کشور از طریق تفکیکی که به اسم مسائل امنیتی صورت می‌گیرد، در اولویت است و فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در قسمت مسئولان اتفاق می‌افتد، اما ازدحام در قسمت استقرار عموم مردم و صفوف ایشان به چشم می‌خورد و پروتکل‌های بهداشتی هم به محاق می‌رود.شرایط صفر کرونایی کشور در حالی تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌شود که متأسفانه تکلیف کشورها درباره ویروس کرونا اصلاً مشخص نیست و این ویروس همچنان بسیار عجیب‌وغریب رفتار می‌کند. زمانی‌ می‌توان جشن پایان کرونا برپا کرد که نه مورد جدیدی و نه به مدت طولانی فوتی وجود داشته باشد. مرتب در رسانه‌های اصولگرا و حامی دولت عنوان می‌شود که دولت سیزدهم توانست با تلاش جهادی و نه تصویب FATF، آمار فوتی‌های کرونا را به صفر برساند، این در حالی است که آمار فوتی کرونا در عراق مدت‌هاست صفر شده و هیچ‌گاه این کشور جشن نگرفته است. در حالی در ایران جشن روز بدون کرونا گرفته‌شده که در کشور عراق مدت‌ها می‌شود آمار فوتی کرونا صفر شده است. درست در زمانی که جشن روز صفر کرونا در ایران برپا می‌شود، سه، هفت و دو شهروند در روزهای پس‌ازآن فوت می‌کنند و احدی از مقامات و رسانه‌های وابسته به روی خود نمی‌آورند.

دولت در حالی از توقف کرونا در کشور و روند رو به گسترش بیماری در دیگر کشورها یاد می‌کند که در داخل کشور بسیاری از افراد دارای علائم بیماری اصراری بر انجام آزمایش‌های تشخیصی نمی‌بینند و ساختار سلامت کشور هم تمکین می‌کند یا اینکه پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی نسبت به اعزام افراد مشکوک مصر نیستند. این روزها در کشورهایی که آماج حملات دولتی در خصوص رشد بیماری هستند، از پیشرفته‌ترین وسایل و ابزار تشخیص بیماری استفاده می‌کنند و مجهز به سامانه کشف بیماری و ثبت داده‌های آن هستند. فقط در یک مورد، بر اساس نتایج یک مطالعه، حساسیت کلی تشخیص کووید توسط سگ‌های آموزش‌دیده در مقایسه با تست‌های PCR سواب نازوفارنکس، ۹۷درصد و حتی در افراد بدون علامت ۱۰۰درصد بوده است. بنابراین برحسب اشاراتی که شد، عادی انگاری بیماری دیگر جایز نیست؛ مخصوصاً اینکه تزریق واکسن کرونا در ایران عملاً متوقف شده و آمار واکسیناسیون، ثابت مانده است و به نظر می‌رسد دیگر کسی واکسن کرونا نمی‌زند. متأسفانه به دلیل فقدان واکسیناسیون و افت محسوس پروتکل‌های بهداشتی تا میزان 20درصد، آمار بستری در برخی استان‌ها در حال افزایش است. با عنایت به گسترش دوباره بیماری در آمریکا و اروپا و در بخش‌هایی از خاورمیانه و شیوع دوباره دلتا و پیدایش زیر سویه‌های چهارم و پنجم اومیکرون، ایران همچنان در تیررس بیماری است و سویه جدید ویروس و موج جدید کرونا در تابستان قریب‌الوقوع است و می‌رود که وضعیت خطرناکی در کشور به بار آورد. محمدرضا محبوب فر (کارشناس حوزه سلامت)/ روزنامه همدلی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: