کد خبر: ۳۰۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - 2022June 07
باقی ماندن فضولات سگ های خانگی بر روی زمین موجب باقی گذاشتن سالانه بطور متوسط ۱۱ کیلو نیتروژن و پنج کیلو فسفر در هر هکتار زمین می شود.
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری تصور می‌کنند که باقی گذاشتن مدفوع و ادرار سگ‌هایشان در طبیعت کاملا بی‌ضرر است این در حالی است که بر اساس نتایج یک پژوهش جدید، رها شدن مدفوع و ادرار سگ در طبیعت  به محیط زیست آسیب می‌زند.

به گزارش شفاآنلاین:رها شدن فضولات سگ ها بر روی زمین، میزان نیتروژن و فسفر روی مسیرهای پیاده‌روی را از حدنصاب قانونی تعیین شده برای زمین‌های کشاورزی خارج می کند. باقی ماندن فضولات سگ های خانگی بر روی زمین موجب باقی گذاشتن سالانه بطور متوسط ۱۱ کیلو نیتروژن و پنج کیلو فسفر در هر هکتار زمین می شود.

این آلودگی با پنج تا ۲۵ کیلو نیتروژنی که از فعالیت‌های کشاورزی، صنایع و دود ترافیک به هوا منتقل می‌شود، برابری می‌کند؛ این موضوع نشان می‌دهد که تاثیر مدفوع و ادرار سگ بر محیط زیست قابل‌توجه است.

با این وجود، بسیاری از افرادی که سگ خود را بیرون می‌برند، این تصور را دارند که باقی گذاشتن مدفوع و ادرار سگ‌هایشان در طبیعت کاملا بی‌ضرر است.

***محققان به مدت ۱۸ ماه تعداد سگ‌ها را در یک محوطه حفاظت‌شده طبیعی در حومه شهر «گنت» بلژیک شمارش و اعلام کردند که این شرایط در تمام اروپا با حدود ۸۷ میلیون سگ مشابه است.

بخش اعظم اکوسیستم‌ها به‌طور طبیعی محیط‌هایی با مواد مغذی اندک‌اند. به همین دلیل، کود دادن بیش از حد در این محیط‌ها با ترغیب رشد برخی گیاهان مثل گزنه و علف هرز «هوگوید»، میزان گونه‌گونگی را کاهش می‌دهد، آن‌ها را بر محیط چیره می‌کند و باعث می‌شود سایر گیاهانی که حیات وحش به آن‌ها متکی است، از دور خارج شوند.

پرفسور پیتر دو فرن، استاد دانشگاه گنت و سرپرست این پژوهش، به گاردین گفت: «ما از سهم سگ‌ها در تغذیه (کوددهی) زمین شگفت‌زده شدیم. رسوب‌های جوی نیتروژنی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، صنایع و ترافیک به‌درستی در سیاست‌گذاری‌ها توجه بسیاری را به خود جلب می‌کنند اما نقش سگ‌ها در این ارتباط کاملا نادیده گرفته می‌شوند.

دکتر فرن گفت: «تا جایی که مطالعات ما در مورد محیط‌های طبیعی حفاظت‌شده نشان می‌دهد، این میزان [از نیتروزن و فسفر] گیج‌کننده است. البته (راهپیمایی در طبیعت) هم از نظر جسمی و هم روحی برای سگ‌ها و صاحبانشان فواید بسیاری دارد؛ اما جنبه منفی آن تولید مقادیر معتنابهی مواد مغذی (کود) است.»

در همین حال، «پلانت لایف» (Plantlife)، سازمان خیریه حفاظت از محیط زیست انگلیس، نیز هشدار داد که آلودگی ناشی از نیتروژن «یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها علیه گیاهان وحشی، گلسنگ‌ها و قارچ‌ها است اما برای رسیدگی به آن اقدام چندانی نمی‌شود.»

او به مسئولان مناطق طبیعی حفاظت‌شده به ویژه با اکوسیستم حساس توصیه کرد که برای حفاظت از پرندگان و حیات وحش، ورود سگ به این مناطق ممنوع شود. این اقدام دربرخی مناطق عملی شده است؛ به‌ویژه با توجه به پژوهش‌های پیشین که نشان داد سطح بالای کود می‌تواند تا سه سال پس از منع ورود سگ باقی بماند.

دکتر دو فرن افزود: «نخستین گام مهم آگاهی دادن به صاحبان سگ‌ها از پیامد این نوع کود است. فکر می‌کنم بسیاری از مردم مدفوع سگشان را جمع خواهند کرد.»

در کشورهای مختلف قوانینی برای صاحبان سگ و گربه وضع شده است که آنها را موظف می کند هنگام گردش با سگ و یا گربه خود مدفوع آنها را جمع آوری کنند و در سطل زباله بیاندازند.

برای مثال در شهرک «وان» در کانادا، صاحب سگ یا گربه باید فوراً مدفوع باقی مانده حیوان خانگی خود را در اموال عمومی یا خصوصی خارج کرده و آن را به طور بهداشتی دفع کند،در غیر این صورت جریمه باقی گذاشتن این مدفوع می تواند تا ۵۰۰ دلار باشد.

مسئولان شهرک وان صاحبان حیوانات خانگی را تشویق می‌کنند تا با جمع آوری فضولات سگ‌هایشان همسایه های خوبی باشند. این کار نه تنها عملی درست محسوب می شود بلکه قانون نیز هست.
 
دفع زباله های حیوانات خانگی آسان است - تنها کافی است که آنها را با انبر جمع کرده و در سطل سبز خانه و یا سطل زباله در اجتماع قرار داد.
 
آئین نامه هایی که برای تمیز نگه داشتن محله ها وضع شده است به منظور ایمنی و رفاه همه افراد جامعه است. همواره باید به خاطر داشت که فضولات سگ‌ها «چیز طبیعی » نیستند که به رشد درختان و گیاهان کمک کنند بلکه فضولات سگ ها درست مانند فضولات انسانی، یک آلاینده است و برای مردم و محیط زیست مضر هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: