کد خبر: ۳۰۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 31
در حالی که هزینه‌های کاردرمانی و توانبخشی با توجه به افزایش قیمت تجهیزات افزایش داشته است، این خدمات همچنان از پوشش حداقلی بیمه برخوردار هستند
شفاآنلاین>سلامت> در حالی که هزینه‌های کاردرمانی و توانبخشی با توجه به افزایش قیمت تجهیزات افزایش داشته است، این خدمات همچنان از پوشش حداقلی بیمه برخوردار هستند

به گزارش شفاآنلاین:کار درمانی به عنوان یکی از شاخه‌های توانبخشی آرام آرام در حال تبدیل شدن به یک خدمت گران‌قیمت درمانی است. چرا که با توجه به افزایش تورم و تداوم عدم پوشش بیمه‌ای بسیاری از جامعه هدف این خدمات که عمدتا افراد دارای معلولیت هستند از این خدمات محروم می‌شوند.

کاردرمانی یکی از شاخه‌های توانبخشی است که بر روی ابعاد مختلف جسمی و روانی بیماران کار می‌کند. در واقع کار درمانی استفاده درمانی از کارها و فعالیت‌های روزمره زندگی برای افراد و گروه‌ها با هدف تسهیل مشارکت آن‌ها در نقش‌های زندگی و موقعیت‌های منزل، مدرسه، محیط کار و اجتماع است.

استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی و دادن استقلال برای انجام کارهای افرادی است که به نوعی دچار آسیب جسمی، ذهنی یا روانی هستند. از نظر انجمن کاردرمانی آمریکا کاردرمانی عبارت است از استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای ایجاد حد اکثر استقلال، جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامت برای افرادی که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت اختلال عملکرد روانی، اجتماعی، رشدی یا اختلال یادگیری شده‌اند.

کاردرمانی تنها رشته توانبخشی در جهان است که با وسعت زیادی نقش‌آفرینی می‌کند. اگر هر انسانی در هر بعدی دچار مشکل شود، کارشناس این رشته می‌تواند به ارتقای توانمندی و کاهش مشکل فرد کمک کند تا به استقلال فردی برسد و بتواند شغل داشته باشد.

کار درمانی می‌تواند به افرادی که درد، مصدومیت و آسیب، بیماری یا ناتوانی داشته و از آن رنج می برند به طوری که انجام وظایف شغلی یا تکالیف مدرسه، مراقبت از خود، انجام کارهای خانه، حرکت کردن و جابجایی یا شرکت در فعالیت‌ها را برایشان دشوار می‌کند، مفید و موثر باشد.
کاردرمانگران با افراد در رده‌های سنی مختلف از نوزادان نارس گرفته تا خردسالان، بزرگسالان در میانسالی و سالمندان کار می‌کنند. به طور خلاصه، یک کاردرمانگر بر نحوه انجام هر نوع فعالیت توسط مراجعینش نظارت کرده و سپس طرحی را به افراد به منظور آسان‌تر شدن انجام فعالیت‌ها و کاهش دشواری در انجام آنها، ارائه می‌کند.

بیش از 90 درصد جامعه هدف کاردرمانی را افراد دارای معلولیت و گروهی از بیماران خاص به ویژه کودکان اوتیسم تشکیل می‌دهند. در این راستا بسیاری از این افراد با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی دچار مشکلاتی مانند عدم پیگیری درمان و توانبخشی به دلیل در اولویت قرار دادن نیازهای دیگر شده‌اند.

کودکان اوتیسم و چالش کار درمانی
کار درمانی یکی از موثرترین اقدامات توانبخشی برای کودکان اوتیسم است که در واقع پس از مراحل تشخیصی آغاز می‌شود. در سال 99 اعلام شد که بیمه سلامت کلیه خدمات درمانی کودکان اوتیسم را تحت پوشش خود قرار می‌دهد با این حال به گفته اسدی.

محمد رضا اسدی نایب رئیس نظام‌پزشکی تهران بزرگ در این رابطه گفت: « تعداد کمی از کودکان اوتیسم می‌توانند ازخدمات بیمه برای کاردرمانی بهره‌مند شوند به دلیل اینکه این خدمات به کودکانی ارائه می‌شود که طبق قانون تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند و ملاک تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مبتلا به اوتیسم در بهزیستی تشخیص و تایید معلولیت در کمیسیون‌های پزشکی و توانبخشی این سازمان است.»

این کاردرمانگر افزود:« تعداد کمی از کودکان مبتلا در سنین اولیه با تشخیص اوتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند از طرف دیگر تعداد مراکز کاردرمانی که وابسته به سازمان بهزیستی هستند کفاف این تعداد مبتلایان به اوتیسم را نمی دهد. در میان کاردرمانگران نیز با توجه به شرایط امروز در همه ابعاد اقتصادی رغبت کمی برای اخذ مجوز از سازمان بهزیستی وجود دارد و شاید برای آنها مقرون به صرفه هم نباشد که در این زمینه گام بردارند.»
نایب رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: «بیمه خدمات کاردرمانی را پوشش کامل نمی دهد و تعرفه هایش هم تعرفه های پایینی است. تعرفه‌های کاردرمانی که اخیرا اعلام شده بسیار ظالمانه است و این ظلم به خانواده‌های مبتلایان نیز هست به دلیل اینکه این کلینیک ها نمی توانند به حیات خود ادامه دهند. ما سال گذشته شاهد تعطیلی تعداد قابل توجهی از کلینیک های کاردرمانی بودیم که چون هزینه‌هایشان سرسام‌آور شده بود نتوانستند به کار خود ادامه دهند. از طرف دیگر مراکزی هم که با بیمه ها قرارداد دارند، بیمه مطالبات آنها را با ماه ها تاخیر پرداخعت می کند که همین مسئله ممکن است خسارت را به این کلینیک ها بیشتر کند.»

وی تاکید کرد: «در مجموع اینکه بگوییم بیمه خدمات اوتیسم را تحت پوشش کامل قرار می‌دهد اصلا به این صورت نیست و نهایتا 20 تا 30 درصد افرادی که در طیف اختلالات اوتیسم هستند تا الان توانسته‌اند برای ادامه فعالیت‌های درمانی خود از بخشی از خدمات بیمه استفاده کنند.»

وی درباره هزینه کاردرمانی یک کودک اوتیسم در ماه برای خانواده های که تحت پوشش بیمه نیستند، گفت:« هزینه هر جلسه کاردرمانی حداقل ۱۶۰ هزار تومان است و هر کودک حداقل سه روز در هفته نیاز به دریافت این خدمات دارد که حدود دو میلیون در ماه می شود. این تنها خدمات کاردرمانی را شامل می شود در صورتی که این کودکان در فرایند توانبخشی خود قطعا در چرخه کار تیمی به خدمات دیگر گروه‌های توانبخشی هم نیاز خواهند داشت که بر این هزینه ها افزوده خواهد شد.»

هزینه‌های کمرشکن
منصور رایگانی رئیس انجمن فیزیوتراپی و توانبخشی در این رابطه گفت: «هم‌اکنون بسیاری از خدمات حوزه طب فیزیکی و توانبخشی، تحت پوشش بیمه‌های درمانی نیست و همین موضوع، اشکال جدی ایجاد کرده است. مثلا خدمات مهمی مثل کاردرمانی، ارتوپدی فنی، بعضی از خدمات گفتار درمانی، خدمات مرتبط با لیزر پرتوان و خدمات مرتبط برای رفع دردهای اسکلتی و عضلانی نیز مشمول پوشش بیمه‌های درمانی نیست. بنابراین این مردم هستند که برای دریافت این خدمات باید همه هزینه‌ها را پرداخت کنند و بار اصلی هزینه‌ها در این بخش به دوش مردم می‌افتد.»

او با اشاره به مشکلات روزافزون مراکز توانبخشی در سراسر کشور، تصریح می‌کند: «بسیاری از فعالیت‌های تشخیصی و درمانی در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی با کمک دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی انجام می‌شود. هزینه تامین این دستگاه‌ها، قطعات یدکی و تعمیرات آن به شدت بالا رفته است و هم‌اکنون دخل و خرج بسیاری از مراکز توانبخشی، تناسب منطقی با همدیگر ندارد. خیلی از مراکز ارائه خدمات طب فیزیکی و توانبخشی نیز به شکل اجاره است و هزینه اجاره این مراکز نیز افزایش چشمگیری داشته است. همه این اتفاقات موجب شده است که همکاران ما در حوزه طب فیزیکی و شاخه‌های مختلف توانبخشی با چالش جدی مواجه شوند. همچنین با توجه به نرخ بالای ارز در ایران، هزینه نوسازی و بروزرسانی تجهیزات پزشکی مورد نیاز در حوزه خدمات طب فیزیکی و توانبخشی، بسیار افزایش پیدا کرده است و بسیاری از همکاران ما برای نوسازی تجهیزات خود با چالش مالی عمده مواجه هستند. قیمت این تجهیزات با شیب تندی در حال افزایش است و تهیه این تجهیزات برای بسیاری از همکاران ما غیرقابل دسترس شده است.»

پوشش بیمه تنها برای 30درصد
پیش از این اسدی هم در گفت‌وگویی در مورد مشکلات افراد دارای معلولیت اظهار کرد:‌ «در زمینه بیمه که عمده‌ترین مشکل جامعه هدف مراجعه کننده به کار درمانی است. پوشش خدمات تنها برای 30 درصد جامعه هدف از طریق سازمان بیمه سلامت برقرار شده است. این افراد عمدتا تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. البته این امیدواری وجود دارد که از طریق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دیگر بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح را نیز پای کار آوریم.»

اسدی بیان کرد: «از بین 870 دفتر کاردرمانی در سراسر کشور کمتر از 150 دفتر با سازمان بیمه سلامت قرارداد همکاری بسته‌اند. همانگونه که گفته شد این چتر بیمه‌ای تنها شامل مددجویان سازمان بهزیستی است که در این سازمان پرونده دارند. تعداد زیادی از افراد که به خدمات کار درمانی و توانبخشی نیاز دارند همچنان از خدمات بیمه‌ای محروم هستند.»

وی ادامه داد: «بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان و به ویژه بند شش آن شرکت‌های بیمه‌ای موظف هستند تا خدمات کار درمانی و توانبخشی را تحت پوشش بیمه ببرند. در ماده یک آن نیز مرجع تشخیص معلولیت را کمیسیون‌های پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت در نظر گرفته‌اند.»
عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان اینکه یک ضعف پوشش بیمه‌ای کنونی خدمات کار درمانی و توانبخشی، موضوع پرداخت حساب‌ها است، گفت: «متاسفانه در برخی از استان‌ها بازخوردهایی داریم که در حسابرسی‌های صورت گرفته توسط سازمان بیمه سلامت دچار مشکل هستیم. امیداوریم همزمان با افزایش دامنه دفاتر طرف قرار داد، این مشکلات نیز برطرف شود.»

اسدی همچنین در رابطه با وضعیت بیمه خدمات کاردرمانی و توانبخشی در بیمه تامین اجتماعی نیز اظهار کرد: «رایزنی‌هایی را با این سازمان آغاز کردیم و جلساتی را نیز با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برگزار کرده‌ایم تا بازنگری‌هایی در قانون صورت گرفته و پوشش بیمه خدمات تنها به سازمان بیمه سلامت محدود نشده و دیگر بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی و حتی بیمه‌های خصوصی نیز از خدماتی که برای افراد دارای معلولیت ضرورت دارد حمایت کنند. در صورت چنین اقدامی هم مشکلات افراد دارای معلولیت و خانواده ‌آنها کاهش یافته و هم ارتباط مالی بین درمانگر و درمانجو به حداقل می‌رسد.»

وی تاکید کرد: «وقتی بیمه‌های پایه وارد خدمات کار درمانی و توانبخشی شوند، به دنبال آنها بیمه‌های خصوصی نیز وارد این زنجیره می‌شوند. تا امروز کمتر از 5 درصد کل اعتبارات بیمه درمانی به خدمات کاردرمانی و توانبخشی اختصاص پیدا کرده است که متاسفانه این اعتبارات را نیز ذیل اعمال جراحی تعریف کرده‌اند. در حالیکه طبقه‌بندی این خدمات مشخص و متفاوت است و باید با عنوان خدمات توانبخشی و کاردرمانی ثبت شوند.» روزنامه سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: