کد خبر: ۳۰۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 31
27 هزار کودک تحت مسئولیت سازمان بهزیستی کشور هستند و بیش از 85 درصد این کودکان، کودکان بدسرپرستی هستند که قابلیت واگذاری برای فرزندخواندگی ندارند.
شفاآنلاین>سلامت> تعداد کودکان رها شده در سال گذشته61 کودک بوده است در حالی که در حال حاضر 30 هزار درخواست برای فرزندخواندگی ثبت شده است

به گزارش شفاآنلاین:همین چند وقت پیش بود که نوزادی در خیابان پیدا شد و به‌دنبال پیدا شدن این نوزاد تا چند روز خبرها و آمارهای مختلفی از نوزادان رها شده از سوی رسانه‌ها مطرح شد که برخی از آنها نیز در ادامه روند سیاه نمایی برای کشور بود.

محمد نصیری معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور  با تکذیب آمارهای غیرواقعی که در خصوص نوزادان رها شده در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: 27 هزار کودک تحت مسئولیت سازمان بهزیستی کشور هستند و بیش از 85 درصد این کودکان، کودکان بدسرپرستی هستند که قابلیت واگذاری برای فرزندخواندگی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه طی سال‌های گذشته و با توجه به شیوع کرونا در کشور آمار کودکان بی‌سرپرست افزایش چندانی نداشته است، افزود: در سال گذشته 1900 کودک از طریق اورژانس اجتماعی، پلیس یا بیمارستان وارد مراکز بهزیستی شده‌اند که سن آنها بین یک روز تا 17 سال بوده است و از این تعداد تنها 61 کودک مجهول‌الهویه بودند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: عموماً نوزادان رها شده در نزدیکی شیرخوارگاه‌ها گذاشته می‌شوند و با تماس مردمی یا مداخله مددکاران ما یا اورژانس اجتماعی، اورژانس یا پلیس در ابتدا به قرنطینه درمانی منتقل می‌شوند که یا به بیمارستان یا در شیرخوارگاه منتقل می‌شوند. سپس فرایندهای بعدی انجام می‌شود، چراکه ممکن است کودکی که به این صورت پیدا می‌شود مفقودی باشد و بنابراین باید در خصوص رهاشدن این نوزادان صحت‌سنجی انجام شود و مجهول‌الهویه بودن کودک طی مراحل قانونی برای قاضی محرز گردد.
نصیری در ادامه با اشاره به اینکه بر مبنای الگوی اسلامی بیش از هزار نفر از کودکان تحت حمایت سازمان در خانواده و در میان اقوام و خویشاوندان زندگی می‌کنند گفت: حدود هزار نفر از کودکان به‌دلیل مسائل قومی و فرهنگی در میان خویشاوندان زندگی می‌کنند و سازمان بابت نگهداری آنها به خانواده‌ها هزینه‌ای را پرداخت می‌کند و به‌صورت منظم توسط مددکاران وضعیت بچه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد چرا که در خیلی از استان‌ها و در میان برخی از قومیت‌ها سپردن بچه‌ها به مراکز بهزیستی را کاری ناپسند می‌دانند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 9 هزار کودک از مجموع کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در 33 شیرخوارگاه و 630 مرکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند، گفت: در حال حاضر در کشور 30 هزار درخواست فرزندخواندگی ثبت شده است، 17 هزار درخواست تکمیل پرونده شده و پشت نوبت قرار گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا زودتر به این خانواده‌ها فرزندی واگذار نمی‌شود، گفت: همه کودکان تحت حمایت سازمان بهزیستی کشور قابل واگذاری نیستند ما فقط می‌توانیم کودکان مجهول‌الهویه را واگذار کنیم، بخش زیادی از کودکان تحت حمایت سازمان کودکان بدسرپرست هستند. تعداد دیگری از این کودکان توسط اقوام و بستگان نگهداری می‌شوند، گروهی دوره‌ای موقت را فقط در مراکز بهزیستی به سر می‌برند و پدر یا مادرشان برای بردنشان رجوع می‌کنند هیچ کدام از این کودکان را نمی‌توانیم به‌عنوان فرزندخوانده واگذار کنیم.

نصیری در ادامه با بیان اینکه بیشترین تقاضا برای فرزندخواندگی برای نوزاد دختر است، افزود: حتی در بین کودکان مجهول‌الهویه هم مشکلاتی برای واگذاری داریم. همه کودکان مجهول‌الهویه نوزاد نیستند گاهی بچه‌های شش ساله هم مجهول‌الهویه هستند و با همه بررسی‌ها باز نمی‌توانیم به سرنخی از خانواده هایشان دست پیدا کنیم. از طرف دیگر همان‌طور که گفتم بیشترین تقاضا برای فرزندخواندگی در جامعه ما برای نوزادان است که آن هم عمدتاً به دلایل مذهبی است چرا که در جامعه مذهبی ما یکی از روش های محرمیت خوردن شیر است، یا شیر مادر یا یکی از اقوام نزدیک به همین دلیل موضوع محرمیت در فرزندان زیر شش سال یک بحث جدی است. از طرف دیگر خانواده‌ها معتقدند در این سن بچه شناخت کمتری دارد و شرایط مناسب تری برای اینکه به خانواده نزدیک شود وجود دارد، البته عمده بچه‌های دو تا شش ساله ما هم به فرزندخواندگی می‌روند ولی در مورد بچه‌های بالای شش سال ضعف جدی داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان بهزیستی با وجود پرونده‌های پشت نوبت تمهیداتی برای واگذاری کودکان بالای شش سال در نظر دارد یا خیر، گفت: تقریباً تمام کودکان مجهول‌الهویه‌مان را که سرپرستی ندارند حتی تا دوازده سال واگذار می‌کنیم، ولی کودکانی که مجهول‌الهویه نیستند قابلیت واگذاری ندارند و به لحاظ قانونی و شرعی نمی‌توانیم آنها را واگذار کنیم.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه در مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور به طور متوسط 12 کودک زندگی می‌کنند به انتقادها در خصوص طولانی و زمانبر بودن پروسه فرزندخواندگی چنین پاسخ داد: این پروسه در قانون تعیین شده است و باید آگهی این نوزاد منتشر شود و همچنین پانگاری از نوزاد صورت بگیرد و فرایندهای قانونی هم در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و هم در آیین نامه هیأت وزیران مشخص شده است. بعد از این پروسه بسرعت فرایند فرزندخواندگی را انجام می‌دهیم. در خصوص واگذاری فرزند به خانواده آیین نامه و قانون وجود دارد اگر کسی بخواهد فرزندی را به سرپرستی قبول کند و برای این فرزند شناسنامه بگیرد باید یکسری فرایندهای قانونی را طی کند که ابتدایی‌ترین کار ثبت‌نام در سامانه فرزندخواندگی است و باید فرایندهای مختلفی در حوزه سلامت روان، سلامت جسمی خانواده و موضوعات مربوط به پزشکی قانونی برای تأیید صلاحیت خانواده، ارائه آموزش‌های لازم به خانواده، معرفی کودک، قبول کودک از سوی خانواده و ارجاع به مرجع قضایی و… در کوتاه‌ترین زمان طی شود.به نظرم فرایند فرزندخواندگی کاملاً معمولی ولی زمانبر است. ما باید صلاحیت فرد را از جنبه‌های مختلف روانی و مالی بررسی کنیم. باید ببینیم فرد سوءپیشینه دارد یا نه و باید خانواده را برای پذیرش فرزند آماده کنیم. حتی اگر خانواده‌ها بخواهند بچه دار هم شوند 9 ماه زمان می‌برد ولی خانواده‌ها طی شش ماه کل فرایند را پشت سر می‌گذارند و در واقع پشت نوبت قرار می‌گیرند که زمانبر است و همان طور که گفتم کودک قابل واگذاری نداریم یا کم داریم.روزنامه ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: