کد خبر: ۳۰۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 29
کارشناسان با اشاره به پایین آمدن سن پوکی استخوان در ایران، کوتاهی قد و اختلال در ضریب هوشی کودکان به عنوان تبعات کاهش مصرف لبنیات اشاره می‌کنند و می‌گویند هزینه درمانی کاهش مصرف لبنیات بسیار زیادتر از رقمی است که دولت به عنوان یارانه صنایع لبنی می‌پرداخت.
شفاآنلاین>سلامت>لبنیات فله بار میکروبی بالاتری دارد و احتمال آلایندگی به آفلاتوکسین در آن بیشتر است
 

به گزارش شفاآنلاین:جهش قیمت لبنیات باعث شده است مردم به استفاده بیشتر از لبنیات سنتی و غیربهداشتی روی آورند. این نکته‌ای است که محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل سابق صنایع لبنی می‌گوید و توضیح می‌دهد که افزایش قیمت لبنیات نه به نفع تولیدکننده بوده و نه مصرف‌کننده.

جهش قیمت فرآورده‌های لبنی
چندی پیش دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را حذف کرد و به تبع آن قیمت‌های جدیدی برای انواع کالاهای اساسی اعلام کرد.

در این میان قیمت انواع لبنیات بنا بر گفته رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی تغییر کرد و قیمت نهایی چهار قلم شیر، ماست و پنیر براساس شیرخام هر کیلو مبلغ ۱۲ هزار تومان
در گاوداری است و قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی ۱.۵ درصد چربی ۱۵ هزار تومان، شیر بطری یک لیتری ۱.۵ درصد چربی ۱۸ هزار تومان، ماست ۲.۵ کیلویی ۱.۵ درصد چربی ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان، پنیر ۴۰۰ گرمی یوآف نسبتاً چرب ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان شد.
هرچند که قیمت‌ها گاهی در بازار بیشتر از نرخ مصوب است و مردم گزارش متفاوتی از اطلاعیه‌های رسمی درباره قیمت‌ها منتشر می‌کنند.

در همین زمینه اسماعیل خاتمی، عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی به ایلنا گفته بود که با حذف ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده پیش‌بینی می‌شود قیمت شیر خام حدود 100 درصد افزایش نرخ را تجربه کند و این افزایش نرخ به این معناست که قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.
او همچنین گفته بود که فشار افزایش هزینه‌ها بر دوش صنایع لبنی سنگینی می‌کند و مصرف مردم را کاهش خواهد داد.

خاتمی با بیان اینکه نسبتی بین افزایش نرخ‌ها با گران فروشی تولیدکنندگان وجود ندارد، افزود: «تورم باعث افزایش محصولات لبنی شده است و کارخانه‌ها تمایلی برای افزایش قیمت‌ها ندارند چرا که با افزایش نرخ میزان تقاضا برای خرید کاهش پیدا می‌کند.»

این کارشناس افزایش نرخ لبنیات در ایران را از دو منظر داخلی و خارجی بررسی کرد و افزود: «قیمت نهاده‌ها در بازارهای جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین رشد قابل توجهی کردند؛ چرا که این دو کشور جزو تامین‌کنندگان اصلی چربی و غلات در جهان محسوب می‌شوند. قیمت سبد غذایی در بازارهای جهانی از مارس 2021 تا مارس 2022 رشد 35 درصدی را تجربه کردند و این افزایش نرخ در گندم، شکر و روغن بی‌سابقه بوده است.»

او با بیان اینکه مراودات و معاملات غلات و سبد غذایی در دنیا به حداقل رسیده است، تاکید کرد: «تجار بر این باورند که جنگ ادامه خواهد داشت و به تبع آن قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان روند تصاعدی دارند و در نتیجه خرید و فروش مواد غذایی را کاهش داده‌اند. در شرایط فعلی دولت علاوه‌بر اینکه باید با چالش‌های جهانی برای تامین مواد غذایی درگیر باشد؛ مساله حذف ارز 4200 تومانی را نیز پیشروی خود قرار داده و حذف این ارز در بازار داخلی باعث افزایش نرخ سبد غذایی خانوارها شده است.»

خاتمی عراق را اصلی‌ترین کشور هدف صادراتی محصولات لبنی ایران دانست و افزود: «حذف ارز ترجیحی باعث خواهد شد در حوزه صادرات نیز با چالش‌های جدی مواجه شویم و بخش جدی از بازارهای صادراتی را از دست می‌دهیم. اینجا این پرسش مطرح است که با افزایش نرخ شیر خام ( شیر خام در قیمت لبنیات 70 درصد تعیین کننده است) آیا مصرف‌کنندگان کشش خرید این محصول را خواهند داشت؟ بدون تردید با افزایش نرخ شیر خام میزان مصرف محصولات لبنی در کشور کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر بازارهای صادراتی نیز از بین می‌رود.»

سرانه مصرف لبنیات در ایران کمتر از نصف میانگین جهان
حالا اما سوپرمارکت‌داران می‌گویند که با افزایش قیمت‌ها خرید لبنیات از سوی مردم کاهش قابل توجه داشته است و توزیع برخی اقلام گران‌قیمت‌تر مانند خامه‌های طعم‌دار یا شیر استرلیزه یا غنی شده با ویتامین دی و ... صرفه اقتصادی ندارد و مشتری نمی‌خرد و لبنیات مرجوع می‌شود.
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که سرانه مصرف لبنیات ایرانیان در سال‌های اخیر مدام رو به کاهش بوده است.

سرانه مصرف شیر در ایران و در سال شروع هدفمندی یارانه‌ها یعنی سال ۸۹ حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بود و میانگین مصرف لبنیات در جهان ۱۵۰ کیلوگرم. با حذف یارانه شیر و افزایش نرخ تورم حالا بنا بر اعلام وزارت بهداشت سرانه مصرف شیر به حدود ۷۰ کیلوگرم رسیده است.
در واقع ایرانی‌ها حالا کمتر از نصف سرانه مصرف مردم جهان لبنیات مصرف می‌کنند و این موضوع هشدارهای کارشناسی را به دنبال داشته است.

کارشناسان با اشاره به پایین آمدن سن پوکی استخوان در ایران، کوتاهی قد و اختلال در ضریب هوشی کودکان به عنوان تبعات کاهش مصرف لبنیات اشاره می‌کنند و می‌گویند هزینه درمانی کاهش مصرف لبنیات بسیار زیادتر از رقمی است که دولت به عنوان یارانه صنایع لبنی می‌پرداخت.

گرایش بیشتر مردم به استفاده از لبنیات فله
گذشته از این محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل سابق اتحادیه صنایع لبنی می‌گوید که با افزایش قیمت لبنیات مردم به خرید بیشتر لبنیات سنتی و فله روی آورده‌اند.
پیام محبی، دامپزشک هم می‌گوید که لبنیات سنتی بار میکروبی بالایی دارد و ممکن است آلوده به آفلاتوکسین بیشتر و ... باشد. بنابراین خطرات زیادی برای سلامتی مصرف‌کنندگان دارد و مصرف لبنیات فله و غیربهداشتی می‌تواند انواع بیماری از جمله تب مالت را به مصرف‌کنندگان منتقل کند.

این اتفاقات در شرایطی است که کارشناسان می‌گویند در کشورهای توسعه یافته از اقلام غذایی مضر مالیات بیشتر گرفته می‌شود و به عنوان یارانه به غذاهای سالم‌تر پرداخت می‌شود. روزنامه سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: