کد خبر: ۳۰۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 29
امسال روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در حالی فرا می‌رسد که مواد دخانی همچنان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ایران و جهان به شمار می‌رود. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دخانیات سالیانه جان 8 میلیون نفر را می‌گیرد. این در حالی است که در ایران نیز بیش از 50هزار نفر در سال قربانی سیگار و سایر مواد دخانی می‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت>سالانه ۸ میلیون نفر در جهان و ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند

به گزارش شفاآنلاین:امسال روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در حالی فرا می‌رسد که مواد دخانی همچنان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ایران و جهان به شمار می‌رود. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دخانیات سالیانه جان 8 میلیون نفر را می‌گیرد. این در حالی است که در ایران نیز بیش از 50هزار نفر در سال قربانی سیگار و سایر مواد دخانی می‌شوند.
بر اساس برخی آمارهای جهانی بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر در جهان سیگاری هستند که بیش از دوسوم آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و هر 6 ثانیه یک نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد همچنین پیشبینی می‌شود این زمان طی 10 سال آینده به 3 نفر کاهش پیدا کند.

مصرف کنندگان دخانیات در کشور
به گفته بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت بر اساس مطالعه‌ای در سال 1400 در گروه سنی بالای ۱۸ سال، حدود4.44 درصد زنان بالای 18 سال و 25.88 درصد مردان بالای 18 سال مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی هستند که نزدیک به 14 درصد جمعیت می‌شود.

ولی‌زاده تصریح کرد: «در مورد مصرف روزانه سیگار نیز در همین گروه سنی، زنان حدود 0.77 دهم درصد یعنی کمتر از یک درصد و مردان حدود 20 درصد به صورت روزانه سیگار مصرف می‌کنند. در مورد قلیان نیز به صورت روزانه در همین گروه سنی 3.64 درصد در زنان و 5.56 درصد مردان و در مجموع 4.5 درصد گروه سنی زیر ۱۸ سال به صورت روزانه قلیان مصرف می‌کنند. آخرین آمار نسبت به سال1395 بیانگر کاهش مصرف سیگار حدود 17.2 درصد بین زنان و 0.54 درصد بین مردان است.»
از سوی دیگر بر اساس آماری از دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود 10 میلیون نفر جمعیت کشور سیگاری بوده و سالیانه بیش از 80 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کنند این در حالی است که 45 درصد از شهروندان ایرانی نیز در معرض دود مستقیم سیگار قرار دارند.

سن مصرف دخانیات در ایران
به گفته محمد رضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران سن مصرف سیگار در ایران به به 12 سال رسیده است. وی در این رابطه اظهار کرد: «بر اساس برآوردها، این نگرانی وجود دارد که سن شروع استعمال دخانیات در کشور به ۱۲ سالگی رسیده است. به دلیل تحریم، بسیاری از صنایع تولیدی تعطیل یا ورشکسته شدند اما تعداد واحدهای تولیدی دخانیات از ۷ به ۲۱ واحد افزایش یافته و این موضوع تاسف‌بار است. تجربه مصرف قلیان در میان دختران دانش‌آموز و دانشجو تا ۳۵ برابر افزایش یافته و زنگ هشداری برای خانواده‌هاست.»

ولی‌زاده نیز در مورد افزایش مصرف دخانی در میان زنان و دختران هشدار داد و گفت: ‌«این آمار در حال رشد است و می‌توان گفت که طی چندسال آینده همان تعادلی که در مصرف دخانیات بین زن و مرد در کشورهای توسعه یافته به وجود آمده، در کشورهای درحال توسعه هم به وجود خواهد آمد. مصرف سیگار در بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سال در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۹۵ مورد رصد قرار گرفت و مشخص شد که مصرف سیگار در بین دختران در این گروه سنی در سال ۹۵ نسبت به سال ۱۳۸۶ از ۰.۹ به ۲.۱ افزایش یافته یعنی بیش از دو برابر شده بود. در پسران این آمار با کمی کاهش از ۵ درصد به ۴.۸ درصد رسیده است که باید آمار مصرف در این گروه سنی نیز به روز رسانی شود.»

سیگار یا قلیان؟
به گفته شهناز شاهرخی متخصص پزشکی اجتماعی اعتیاد آوری سیگار که دارای نیکوتین است در حد اعتیادآوری هروئین و کوکایین شناخته شده است که با ایجاد این وابستگی خطرناک فرصت برای اثرگذاری بیش از 3 هزار و 900 ماده سمی موجود در دود سیگار بر ارگان‌های مختلف بدن فراهم می شود.

شاهرخی در این رابطه اظهار کرد:‌ «علاوه بر اعتیاد بیش از 35 درصد گرفتگی عروق کرونر و بیش از 90 درصد از سرطان های ریه و بسیاری از بیماری های دیگر نیز ناشی از استعمال سیگار است.»
این متخصص ترک اعتیاد یادآور شد: «مصرف قلیان در جوانان روز به روز در حال افزایش است این در حالی است که ضرر ناشی از مصرف قلیان بسیار بیشتر از سیگار است.»

ولی‌زاده هم با بیان اینکه طی سال‌های ۹۰ تا ۱۴۰۰ مصرف قلیان ۵۷ درصد در بین زنان و ۱۷ درصد در بین مردان افزایش داشته است، ‌ تصریح کرد: «در مجموع آمارها ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان را نشان می‌دهد که زنگ خطری برای حوزه سلامت و سایر حوزه‌های مرتبط با بحث‌های توسعه‌ای است. به دلیل باورهای غلط مردم نسبت به این ماده دخانی که آن را آسیب‌زا نمی‌دانند و به علت عطر و طعم تنباکو نه‌تنها از مصرف آن احساس ناراحتی نمی‌کنند، بلکه تصور می‌کنند که قلیان برای سلامتی‌شان فایده هم دارد و در جمع‌های دوستانه و خانوادگی‌ حتی قلیان را به بچه‌ها هم تعارف می‌کنند و اجازه می‌دهند کودکان‌شان از قلیان استفاده کنند. متاسفانه وابستگی نیکوتین در بچه‌ها در حال افزایش است که منجر به مصرف سیگار و سایر محصولات دخانی در آینده و حتی دروازه‌ای برای ورود به مواد مخدر می‌شود.»

وی همچنین با اشاره به عادی سازی‌ مصرف قلیان توسط شرکت‌های دخانی گفت: «هدف صنایع دخانی عادی‌سازی و فرهنگ‌سازی مصرف قلیان در خانواده‌ها است، ‌آنها می‌خواهند با ترویج این مصرف و ایجاد وابستگی بتوانند بازار مصرف خود را حفظ کنند. چرا که مصرف کنندگان قلیان به راحتی به مصرف کننده سیگار هم تبدیل می‌شوند. این در حالی است که در دوران کرونا، دادستان محترم کل کشور با درخواست وزارت بهداشت و اثبات تاثیر مصرف دخانیات بر تشدید این بیماری و مرگ و میر مربوطه، حکم به ممنوعیت عرضه قلیان در همه اماکن عمومی و مراکز عرضه را صادر کرده و در این حکم به استمرار ممنوعیت آن حتی پس از اتمام این اپیدمی تاکید کردند.»
مشکلات قانونی

ولی‌زاده با بیان اینکه مهم‌ترین چالش وزارت بهداشت این است که به لحاظ حاکمیتی و قانون‌گذاری بتواند قوانین را روز به روز تقویت کند تا مشکلات اجرایی قانون به طور موثر برطرف شود، گفت: «به فرض اگر جریمه استعمال دخانیات در اماکن عمومی پایین است، باید زیاد شود و تکلیف دستگاه‌های اجرایی در قانون مشخص شده و مطالبه‌گری در اجرای آن نیز افزایش یابد. این درحالی است که به جای اینکه شاهد تقویت این قوانین باشیم، پیشنهاداتی می‌آید که قوانین از پیش تصویب شده هم کمرنگ یا ابطال شوند. ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ما مصرف کننده دخانیات هستند ولی تکلیف حدود ۸۵ درصد مابقی که مصرف کننده این کالای آسیب رسان نیستند، چیست؟ چرا این درصد عظیم باید تاوان مصرف این جمعیت اندک را بدهند؟ حداکثر ۱۰ میلیون نفر مصرف کننده دخانیات هستند ولی متاسفانه دود حمایت‌ها از این کالای آسیب رسان به چشم ۷۵ میلیون نفر از جمعیتی می‌رود که مصرف کننده این محصولات نیستند. ما عضوی از معاهده بین‌المللی کنترل دخانیات هستیم و در این معاهده تعهد کرده‌ایم که برای محافظت از سلامت عمومی در برابر منافع واگذار شده به صنایع دخانی قوانین موثری وضع کنیم، نه اینکه توسعه تولید و عرضه و مصرف این محصولات مرگبار را تسهیل کنیم.»

وی ادامه داد: «اگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تولید محصولات دخانی را در برنامه پنجم توسعه تسهیل کردند، چرا مکانیسمی وضع نشد که این صنایع به همین میزان در قبال خساراتی که به سلامت و محیط زیست می‌زنند، پاسخگو باشند؟ این خساراتی که در بخش سلامت بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان است، چرا نباید از طریق وضع مالیات جبران شود؟ مالیات باید به گونه‌ای وضع شود که جلوی افزایش مصرف را بگیرد.»

هزینه‌های مصرف سیگار
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایران اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود میزان مرگ و میر در ایران طی ده سال آینده به 200 هزار نفر در سال خواهد رسید. همچنین نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شــروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از 70 درصد مـوارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت 20 سال یا بیشتر به این عمـل ادامه بدهند 20 تا 25 سال زودتـر از افـرادی که به هیچ وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، جان خود را از دست می‌دهند.

مسجدی در رابطه با هزینه‌های مصرف دخانیات در کشور گفت: «به طور متوسط سالانه در حدود ۶۰ میلیارد نخ سیگار معادل سه میلیارد پاکت سیگار در کشور مصرف می‌شود، اگر متوسط هر بسته سیگار را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ضرب در ۳ میلیارد کنیم، چیزی در حدود ۶۰ میلیارد تومان می‌شود. برآوردی از میزان هزینه برای قلیان و توتون قلیان در دست نیست. بانک جهانی می‌گوید هر چقدر مردم برای سیگار خرج کنند، حداقل دو برابر آن هزینه بیماری‌های ناشی از سیگار بر دولت تحمیل می‌شود.»

ولی‌زاده نیز با اشاره به هزینه 40 هزار میلیارد تومانی مصرف دخانیات بر حوزه سلامت اظهار کرد: «۱.۴ تریلیون دلار فقط خسارت اقتصادی مصرف دخانیات در دنیا است. کشورهای جهان که در اجرای قوانین مرتبط با حوزه دخانیات ضعیف عمل کرده باشند، بیشترین بار سلامتی و محیط زیستی را به خود و جهان وارد می‌کنند. با توجه به اینکه ۸۴ درصد مصرف دخانیات در کشورهای در حال توسعه است، می‌توانیم برآورد کنیم که سهم بزرگی از این مرگ و آلودگی به این کشورهای در حال توسعه از جمله ایران مربوط می‌شود. این درحالیست که کاهش نظارت بر قوانین کنترل دخانیات سبب افزایش مصرف این کالای آسیب‌رسان می‌شود.» روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: