کد خبر: ۳۰۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 27
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی می‌تواند برتمام مفاصل بدن اثر بگذارد و به غضروفها و تاندونها آسیب بزند. گاهی آرتریت روماتوئید می‌تواند بر استخوانها و دیگر ارگانهای بدن نیز اثر بگذارد. افرادی که به این بیماری دچارند بیشتر ممکن است دچار ناتوانی‌هایی شوند و این مسئله بر کیفیت زندگی آنها اثر خواهد گذاشت.

شفاآنلاین>سلامت> آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن ندانسته به مفاصل حمله می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین: شایع‌ترین علائم آرتریت روماتوئید شامل درد، تورم و التهاب مفاصل است که مفاصل در نهایت می‌توانند بدشکل شوند. آنچه بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی باید بدانند


آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی می‌تواند برتمام مفاصل بدن اثر بگذارد و به غضروفها و تاندونها آسیب بزند. گاهی آرتریت روماتوئید می‌تواند بر استخوانها و دیگر ارگانهای بدن نیز اثر بگذارد. افرادی که به این بیماری دچارند بیشتر ممکن است دچار ناتوانی‌هایی شوند و این مسئله بر کیفیت زندگی آنها اثر خواهد گذاشت.

درمان به ‌موقع می‌تواند درد و ناتوانی‌ های ناشی از روماتیسم را به حداقل برساند. علاوه بر دارودرمانی، یک سری از مراقبتهای فردی نیز می‌توانند به بهبود وضعیت عمومی سلامت و کیفیت زندگی‌ کمک کنند که عبارتند از: ورزش، استراحت،تغذیه مناسب، مکمل های غذایی،

اگر دچار روماتیسم مفصلی شدید باید هر زمان که لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک روماتولوژیست در بیماریهای روماتیسمی و دیگر بیمار‌های خود ایمنی تخصص دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد روماتیسم تجویز کند که کمک می‌کنند فعالیت بیماری کاهش یافته و جلوی آسیب به مفاصل گرفته شود و ممکن است گاهی فیزیوتراپی، کاردرمانی و یا دیگر درمانها را توصیه کند.

روماتیسم مفصلی می‌تواند عوارضی ایجاد کند. نودول‌های زیر پوست و بد فرم شدن مفاصل، برخی از شایع‌ترین عوارض ‌اند. بعضی از افراد ممکن است در ستون فقرات گردن دچار مشکلاتی شوند. دیگر عوارض احتمالی عبارتند از: آنمی، التهاب چشم، پوکی‌استخوان و دیابت

افرادی که روماتیسم مفصلی دارند بیشتر در معرض التهاب رگها (واسکولیت روماتوئید)

التهاب دیواره بیرونی قلب (پریکاردیت) و  التهاب عضله قلب (میوکاردیت) قرار میگیرند.

رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به روماتیسم مفصلی وجود ندارد اما داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل مهم است. آنچه بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی باید بدانند

روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است، به همین علت می‌تواند به ر‌ها آسیب‌ زده و آنها را باریک کند و درنتیجه احتمال بیماری قلبی،خصوصاً بیماری ایسکمیک قلب بیشتر می‌شود.

افرادی که بیماری‌های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی دارند به‌طورکلی مستعد عفونتها هستند، از جمله عفونتهای لثه و بیماری سل؛ بنابراین این افراد باید همه واکسن‌های خود را به ‌موقع دریافت کنند و در صورت مشاهده هرگونه علامتی از عفونت به پزشک مراجعه نمایند.

روماتیسم به دلیل اینکه یک بیماری التهابی مزمن است می‌تواند بر خیلی از اندامها اثر بگذارد. با پیشرفت روماتیسم مفصلی، ریسک مشکلات ریوی مانند نودول‌ ها یا فشارخون بالا در ریه‌ ها افزایش می‌یابد.

این امکان وجود دارد که زندگی کردن با روماتیسم مفصلی بر سلامت روان فرد نیز اثر بگذارد. تقریباً ۴۰ درصد از افرادی که این بیماری را دارند علائم افسردگی را تجربه می‌کنند. علت دقیق این ارتباط هنوز معلوم نیست؛ اما به‌ هرحال زندگی با یک بیماری مزمن، درد و ناتوانی می‌تواند در برخی افراد به افسردگی منجر شود. آنچه بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی باید بدانند

هرچند روماتیسم مفصلی کُشنده نیست اما عوارض ناشی از آن می‌توانند طول عمر فرد را تقریباً 10 سال کوتاهتر کنند.

گزینه ‌های درمانی برای روماتیسم مفصلی درحال پیشرفت‌اند و داروهای جدید می‌توانند احتمال شدت گرفتن و یا عود این بیماری را کاهش دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: