کد خبر: ۳۰۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 26
پلی کیستیک (کلیه پوشیده شده از کیست) سومین عامل نارسایی کلیه است که وراثتی منتقل می‌شود، اما با تشخیص به موقع این بیماری و رژیم غذایی و دارویی می‌توان از نارسایی کلیه جلوگیری کرد.

شفاآنلاین>سلامت> رئیس جامعه اورولوژی ایران، از شناسایی ژن‌های موثر در بیماری پلی کیستیک کلیه (کلیه پوشیده شده از کیست) در ایران خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین: عباس بصیری گفت: بر اساس یک پروژه تحقیقاتی در کشور ژن‌های مؤثر در ایجاد بیماری پلی کیستیک کلیه شناسایی شد و درصدد هستیم کلینیک پیشگیری از این بیماری راه اندازی کنیم.

وی افزود: پلی کیستیک (کلیه پوشیده شده از کیست) سومین عامل نارسایی کلیه است که وراثتی منتقل می‌شود، اما با تشخیص به موقع این بیماری و رژیم غذایی و دارویی می‌توان از نارسایی کلیه جلوگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دیابت از مهمترین علل نارسایی کلیه است بطوری که به ازای هر بیماری که نارسایی کلیه دارد و دیالیزمی شود حدود ۵ تا ده نفر هستند و از بیماری خود بی خبرند.

بصیری افزود: بی توجهی بیمار به علائم به ویژه در آقایان و درجه بندی نارسایی کلیه سبب می‌شود بیماری که می‌توانست با دارو و رژیم مناسب غذایی درمان شود، به مرحله دیالیز برسد، پس توصیه ماست اگر خانواده‌ای سابقه بیماری مثل فشار خون یا قند دارد مخصوصاً بیماری پلی کیستیک حتماً به موقع به متخصص مراجعه کند.

سنگ کلیه علت نیمی از مراجعه‌ ها به کلینیک اورولوژی

در ادامه فرزانه شریفی اقدس، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علت مراجعه ۵۵ تا ۶۰ درصد بیماران به کلینیک اورولوژی را سنگ کلیه اعلام کرد و گفت: کشور ما در کمربند سنگ سیستم ادراری قرار دارد و شاید مهمترین و شایع‌ترین مشکلی که در کشور ما وجود دارد، سنگ سیستم ادراری است.

وی افزود: تغییر رژیم‌های غذایی، کم فعالیت شدن افراد و افزایش وزن سبب شده است، شاهد افزایش این مشکل در جامعه باشیم که بار سنگین درمانی به دوش رشته اورولوژی و جامعه بهداشتی درمانی وارد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: رژیم غذایی مناسب، مصرف آب فراوان، مصرف نمک کم، کنترل فشار خون، کنترل وزن و ورزش از مهمترین نکات حفظ سلامتی کلیه و مجاری ادراری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: