کد خبر: ۳۰۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 25
برخورداری از یک برنامه غذایی مناسب در دوران پس از زایمان نه تنها باعث افزایش شیر مادر و بهبودی هر چه سریع تر بخیه ها می شود بلکه با افزایش حرکات روده و هضم موثر غذا در پیشگیری از مشکل یبوست نیز بسیار موثر است.
شفاآنلاین>سلامت>در دوران بعد از زایمان مادر به منظور کاهش درد و بهبود بخیه های جراحی و تسریع روند بهبودی به خواب و استراحت کافی همراه با یک رژیم غذایی سالم و کنترل شده نیاز دارد.

 به گزارش شفاآنلاین:همچنین در نخستین هفته های پس از سزارین مادر باید تحت نظارت دقیق پزشک قرار بگیرد تا بتواند شرایط مساعد روحی و جسمی خود را مجددا بازیابد. اگر می پرسید که بعد از زایمان چی بخوریم، تا پایان این متن همراه ما باشید.

تغذیه پس از سزارین به چه علت دارای اهمیت است؟

اگر می پرسید پس از زایمان چی بخوریم؟ باید بگوییم نوع رژیم غذایی مادر در دوران پس از زایمان بسیار حائز اهمیت است. زیرا برخورداری از یک تغذیه سالم و متعادل نه تنها به روند سریع تر بهبودی مادر کمک می کند بلکه در افزایش تولید شیر مادر نیز بسیار موثر است. از آنجایی که شیر مادر تنها منبع تغذیه نوزاد در طول چند ماه اول زندگی است ضرورت انتخاب یک رژیم غذایی سالم در این دوران مشخص می شود. برخورداری از یک تغذیه مناسب همراه با استراحت کافی باعث می شود بخیه های موجود در دیواره شکم و رحم که در طول سزارین شکافته شده اند با سرعت بیشتری بهبود یابند. ضمن آنکه یک رژیم غذایی متعادل به مادر کمک می کند تا افزایش وزن به دست آمده در دوران بارداری را نیز کاهش دهد.

بعد از زایمان چی بخوریم؟

برخورداری از یک برنامه غذایی مناسب در دوران پس از زایمان نه تنها باعث افزایش شیر مادر و بهبودی هر چه سریع تر بخیه ها می شود بلکه با افزایش حرکات روده و هضم موثر غذا در پیشگیری از مشکل یبوست نیز بسیار موثر است. رژیم غذایی مادر بلافاصله پس از سزارین باید سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، فیبر و آهن باشد.

یبوست یکی از شایع ترین مشکلات مادران در دوران پس از زایمان به شمار می رود. دلایل ابتلا به این عارضه بسیار زیاد است که از میان برخی از مهمترین آنها می توان به دریافت سطوح بالای آهن در مکمل های بارداری، داروهای مورد استفاده در حین سزارین، کم آبی بدن و ضعف عضلات کف لگن در دوران پس از زایمان اشاره کرد. در بسیاری از موارد نیز منشاء این عارضه وجود ترس های روانی مادر است زیرا نگرانی از پاره شدن بخیه ها باعث می شود که مادر از اجابت مزاج خودداری کرده و در نتیجه مستعد ابتلا به یبوست شود.

بلافاصله بعد از زایمان چی بخوریم؟

استفاده از راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که مشکل یبوست شما در اثر تغذیه بوده و ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی پس از زایمان نمی باشد.  یک سوپ ساده و مقوی، بهترین غذا برای بلافاصله بعد از زایمان است.

• نوشیدن آب ولرم

• دریافت مقادیر بالای فیبر

• پرهیز ار کافئین

•  از مصرف برنج در 3 الی 4 روز اول پس از عمل سزارین خودداری کنید.

بعد از زایمان چی بخوریم چی نخوریم؟ غذاهای ممنوع بعد از زایمان

پس از عمل سزارین فعالیت های روزمره شما محدود شده و استراحت روزانه توصیه می شود. بنابراین از آنجایی که در این مدت قادر به انجام فعالیت های بدنی زیادی نخواهید بود باید به تغذیه صحیح خود اهمیت داده و از مصرف مواد غذایی که هضم آنها زمانبر بوده و باعث احساس خستگی در شما می شوند خودداری کنید. بدن شما به مواد مغذی و سبک و انواع معدنی ضروری نیاز دارد تا بتواند با عوارض ناشی از زایمان از جمله استرس های معمول این دوران مقابله کند. ضمن توصیه به مصرف برخی مواد غذایی به منظور حفظ و ارتقاء سطح سلامت مادر، برخی مواد غذایی دیگر نیز وجود دارند که باید تا حد امکان از مصرف آنها در دوران پس از زایمان پرهیز کرد.

• غذاهای تند و پرادویه: مصرف این غذاها می تواند باعث ایجاد مشکلات معده و همچنین تغییر طعم و عطر شیر مادر شود.

• نوشابه های گازدار و آب مرکبات: مصرف این نوشیدنی ها معمولا با ایجاد نفخ و گازهای معده همراه است.

• نوشیدنی های کافئین دار: مصرف نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه به دلیل دارا بودن کافئین می توانند باعث ایجاد مشکلات خواب در نوزاد شوند.

• نوشیدنی های الکلی: مصرف نوشیدنی های حاوی الکل میزان تولید شیر مادر را کاهش داده و باعث ایجاد اختلال در رشد نوزاد می شود.

• غذاهای نفاخ: از مصرف مواد غذایی نفاخ مانند حبوبات از قبیل نخود و لوبیا، انواع ترشیجات، نخود سبز، نخود فرنگی و همچنین سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم برگ، کلم بروکلی و پیاز حداقل به مدت 40 روز پس از زایمان خودداری کنید.

• غذاهای سرد و نپخته: مصرف غذاهای سرد و نپخته را به طور کلی از برنامه غذایی خود حذف کنید.

• انواع ترشیجات، غذاهای سرخ شده و فست فودها: از مصرف این غذاها به دلیل مضرات آن به طور کامل پرهیز کنید.

• برنج: از مصرف برنج در 3 الی 4 روز اول پس از عمل سزارین خودداری کنید.

بعد از زایمان چی بخوریم خوبه؟ راهکارهایی برای برخورداری از یک تغذیه سالم پس از عمل سزارین

در ادامه راهکارهای مفیدی آمده است که عمل به آنها به تغذیه هر چه سالم تر شما در دوران پس از زایمان سزارین کمک موثری می کند:

• به جای مصرف سه وعده غذای سنگین و حجیم در طول روز غذای خود را به پنج الی شش وعده کوچک و کم حجم در روز تقسیم کنید.

• فاصله زمانی لازم میان دو وعده غذایی را حفظ کنید. در صورت احساس گرسنگی می توانید برخی میوه ها و آجیل ها را به عنوان میان وعده میل کنید.

• غذای خود را با آرامش میل کنید. سرعت غذا خوردن خود را پایین آورده و پیش از بلعیدن غذا آن را کاملا بجوید. در هنگام صرف غذا از اعضای خانواده خود بخواهید با نگهداری از کودک به شما کمک کنند تا غذای خود را با آرامش و خاطری آسوده میل کنید.

• به خواب و استراحت خود اهمیت دهید. برخورداری از خواب راحت با وجود داشتن یک نوزاد شیرخواره بسیار مشکل است. با این وجود از هر فرصتی برای استراحت خود استفاده کنید. زیرا خواب کافی با کمک به ترمیم بافت های بدن باعث تسریع روند بهبودی پس از زایمان سزارین می شود.

• از مصرف غذاهای آماده خودداری کنید. تا حد امکان از غذاهای خانگی استفاده کرده و در تهیه غذا از مواد تازه و غیرمنجمد استفاده کنید.

دوران نقاهت پس از سزارین می تواند دورانی دشوار و چالش برانگیز باشد. از این رو نظارت بر رژیم غذایی به منظور کمک به تسریع روند بهبودی بسیار ضروری است. برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و مغذی ضمن بهبودی سریع تر بخیه های سزارین باعث حفظ سلامت مادر و کودک در این دوران می شود. حال که می دانید بعد از زایمان چی بخوریم و مصرف کدام غذاها ممنوع است، بهترین برنامه غذایی را برای خود در این دوران ترتیب دهید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: