کد خبر: ۳۰۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 24
بازار داروی ایران سالهاست سرکشی می‌کند. از داروهای نایاب در بساط‌های ناصر خسرو گرفته تا کمبود دارو و قاچاق و قیمت‌های گزافی که به فقر توده‌های کم‌درآمد دامن زده است، بارها و بارها سوژه خبری رسانه‌های ایران بوده است

شفاآنلاین>سلامت> نابسامانی‌های بازار دارو سالهاست به آدرس مبهم «مافیا» ختم می‌شود

به گزارش شفاآنلاین: مافیای دارو اصطلاحی است که بارها مسئولان ایرانی انگشت اشاره به سمت آن گرفته و می‌گویند که نابسامانی‌های بازار دارو و بازار سیاه و قاچاق زیر سر آنهاست. حالا این موضوع صدای غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه را درآورده است و دیروز او به صراحت از مسئولان وزارت بهداشت درخواست کرد که از کلی‌گویی درباره گرانی بپرهیزند و آدرس مافیای دارو را به قوه قضاییه بدهند.‌


مافیا کجاست؟
بازار داروی ایران سالهاست سرکشی می‌کند. از داروهای نایاب در بساط‌های ناصر خسرو گرفته تا کمبود دارو و قاچاق و قیمت‌های گزافی که به فقر توده‌های کم‌درآمد دامن زده است، بارها و بارها سوژه خبری رسانه‌های ایران بوده است. حالا اما صدای رییس قوه قضاییه هم درآمده است.
دیروز غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رییس قوه قضاییه در نشستی گفت که مسئولان دولتی وعده‌هایی در مورد تولید و قیمت‌ها داده‌اند که این وعده‌ها باید پیگیری شود و به فراموشی سپرده نشود.
اژه‌ای با انتقاد از کلی‌گویی‌ها در مورد گرانی‌های بازار، گفت: «مسئولین و غیرمسئولین در مورد گرانی‌ها و ناهنجاری‌های بازار کلی‌گویی نکنند.
او تاکید کرد که مسئولان و غیرمسئولان مکرر می‌گویند بعضی از گرانی‌ها به خاطر دلالان، مفسدان و سودجویان است؛ این حرف‌ها کلی است؛ اگر این افراد را می‌شناسند، معرفی کنند.»
او ادامه داد: «اگر اطلاعات و شناسایی در مورد دلالان و سودجویان دارید به قوه قضائیه بدهید ما برخورد می‌کنیم.»

رییس قوه قضاییه همچنین به صراحت به موضوع دارو اشاره کرد و گفت: «بخشی از دارو که در داخل تولید می‌شود، برای آن بخشی که وارداتی است، ارز تامین می‌کند. ارز این واردات را چه کسی تامین می‌کند؟ مجوز واردات را چه کسی می‌دهد؟ شبکه توزیع در اختیار چه کسی است؟ همه این‌ها متولی دارد و متولی آن وزارت بهداشت است.»
اژه‌ای ادامه داد: «برای برخورد با متخلفین و مفسدین دستگاه‌های اطلاعاتی و مسئول معرفی کنند، قوه قضائیه برخورد می‌کند.»

رییس‌جمهوری: مافیای دارو قوی‌ترین است!
موضوع مافیای دارو کلیدواژه تکراری است که بارها به زبان مسئولان مختلف آمده و نابسامانی‌های بازار را به آن ربط داده‌اند اما آنها حاضر نیستند هیچ کد و اطلاعات بیشتری از این شبکه مافیایی که ادعایش را دارند، بدهند.

در فروردین امسال ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری در بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مافیایی که در تجهیزات پزشکی و دارویی وجود دارد، قوی‌ترین مافیاست، گفت: «دست مافیای تجهیزات پزشکی و دارویی را قطع خواهیم کرد.»
پیش از او سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره در مراسم معارفه بهرام عین‌اللهی به عنوان وزیر جدید بهداشت در ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ گفت: «در سازمان غذا و دارو با مافیای شکم گنده دهان بازی روبرو بوده‌ایم که این مسئله برای ما بسیار هزینه برداشت تا برخی ریشه‌های آن را در آوردیم.»

سعید نمکی افزود: «این سازمان محلی شده بود برای فعالیت افراد خاص که ما با آن‌ها مقابله کردیم و توانستیم در یک و نیم سال واردات را ۳۰ درصد کاهش دهیم.»
چندی پیش هم حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که از مجموع ۳۴ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه بازار دارو در ایران، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان آن قابل رصد کردن نیست. آماری عجیب و اعدادی بسیار بزرگ که مشخص نیست کجا اتفاق می‌افتد و چرا با وجود بزرگی این ارقام ادعا می‌شود که قابل رصد نیست؟ اعدادی که بخش بزرگی از بیماران در ایران را به مضیقه انداخته و بخشی را با هزینه‌های سنگین درمان فقیر کرده است.

در همین زمینه عبدالرضا مصری، نایب‌رییس مجلس هم به صدا و سیما گفت که اسناد و مدارکی در اختیار دارد که ثابت می‌کند یکی از مدیران سابق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ۱۶ شرکت دارویی دارد و هم‌زمان هم واردکننده دارو و هم مدیرعامل یک شرکت دولتی است.
به گفته او، این فرد از طریق شرکت خصوصی خود دارو وارد می‌کند و آن را با هزار و ۵۰ برابر قیمت به شرکت دولتی که خود مدیرعامل آن است، می‌فروشد.

نایب‌رئیس مجلس که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود که اطلاعات مربوط به این فرد را به دادگاه تحویل داده است اما نمونه‌های مانند آن را زیاد می‌شناسد. او هویت این فرد را برملا نکرد اما گفت که در دولت جدید نیز مسئولیت تازه‌ای به او داده‌اند.

رسوخ مافیا به تجارت تجهیزات پزشکی
ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و علیرضا سلیمی، رییس انجمن علمی متخصصان بیهوشی هم دیروز از رسوخ مافیا به تجارت تجهیزات پزشکی خبر داده و از آشفتگی‌های بازار تجهیزات بیهوشی به دنبال گمانه فعال شدن مافیا در این بخش خبر داده است.
او با اشاره به کمبودهای مقطعی در داروهای بیهوشی از خطر احتمالی ورود مافیا به تولید دارو و تجهیزات پزشکی ابراز نگرانی کرد و گفت: «بیهوشی علمی جدید و وابسته به تجهیزات و دارو است و هرگونه کمبود در این حوزه بسیاری از خدمات بیمارستانی را دچال اختلال می‌کند.»
او افزود: «بیهوشی علی‌رغم اینکه علمی نوینی است بسیاری از کارهای خطیر بیمارستانی مانند انجام اعمال جراحی وابسته به خدمات آن است.» بیهوشی یک خواب همراه با بی‌دردی، فراموشی و شلی عضلات است و علاوه بر آن در زمان عمل جراحی که ممکن است مدت زیادی طول بکشد، باید شرایط قلب، کلیه، قند، فشار خون و… نیز همزمان بررسی شود و در این راستا ممکن است داروهای مختلفی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.»

سلیمی بیان کرد: «داروهای مورد استفاده در بیهوشی یا مستقیم برای بیهوشی به کار برده می‌شوند و اختصاصی این خدمت پزشکی هستند و یا اینکه داروهایی هستند که در زمان بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همیشه در ایران با کمبودهای مقطعی دارو مواجه هستیم با این حال همیشه از داروهای باکیفیت و استاندارد بالا استفاده کردیم و کمتر با داروهای قاچاق و کم کیفیت مواجه شده‌ایم. دلیل این موضوع نیز به این باز می‌گردد که خریدار این داروها عمدتا بیمارستان‌های دولتی بوده‌اند و خود آن‌ها این داروها را نیز تهیه کرده‌اند و چون مردم مراجعه مستقیمی برای دریافت دارو ندارند، شانس تقلب نیز در آن بسیار کم است.»

او ادامه داد: «با توجه به کمبودهای مقطعی در حوزه داروهای بیهوشی باید گفت که این داروها مدیریت مصرف می‌خواهد، عمده داروهای بیهوشی داروهای تولید داخل هستند و تلاش زیادی شده است تا کیفیت آن ارتقا پیدا کند، امروز این داروها از استاندارد بالایی برخوردار بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، یک مشکل عمده ما این در حوزه این است که با توجه به شرایط اقتصادی و کم توجهی که به حوزه بیهوشی می‌شود ما از داروها و تجهیزات جدید بی‌بهره هستیم و سال‌های سال است که داروها و تجهیزات جدید بیهوشی وارد کشور نمی‌شود.»
رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی یادآور شد: «از سوی دیگر برخی مشکلات در حوزه توزیع و پیش‌بینی مصرف وجود دارد که موجب کمبود در برخی داروهای بیهوشی می‌شود. حتی داروهای تولید داخل و داروهای پایه‌ای بیهوشی نیز در برخی مقاطع دچار کمبود می‌شوند.»

سلیمی در ادامه با اشاره به سیاست‌های واردات تجهیزات بیهوشی اظهار کرد: «سال‌های سال است که گفته می‌شود در حوزه واردات تجهیزات پزشکی مافیا وجود دارد و اگر حرکت درستی انجام ندهیم، خطر این وجود دارد که این مافیا به تولیدات داخلی نیز وارد شده و کنترل آن را به دست گیرد و بر همین اساس باید در مسیر تقویت زیرساخت‌ها حرکت کنیم.»

آدرس مافیا در زنجیره تولید، واردات و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در حالی مطرح می‌شود که تنها به نقش آنها در کمبودها و قاچاق و گرانی اشاره شده و آدرس‌ها از این فراتر نمی‌رود. آدرس‌هایی که حالا رییس قوه قضاییه می‌گوید به دادگاه معرفی شوند اما برخی مانند عبدالرضا مصری، نماینده مجلس هم مدعی هستند که این آدرس‌ها را به دادگاه داده‌اند و نتیجه نامشخص است.
در عین حال کارشناسان اعتقاد دارند که قوانین ناقص و روزنه‌های قانونی باعث ایجاد فساد شده‌اند و تا ساختار به صورت علمی اصلاح نشود مافیاها یکی پس از دیگری در این بستر قد می‌کشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: