کد خبر: ۳۰۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 23
در فصل خرداد و امتحانات نهايي، ماجراي لو رفتن سوالات امتحاني امري تازه‌اي نيست و تقريبا از سال 96، بارها اين اتفاق افتاده است

شفاآنلاین>سلامت> در فصل خرداد و امتحانات نهايي، ماجراي لو رفتن سوالات امتحاني امري تازه‌اي نيست و تقريبا از سال 96، بارها اين اتفاق افتاده است. به‌عنوان مثال در خرداد 97، برخي دانش‌آموزان قبل از شروع امتحان ديني و زندگي از سوالات باخبر بودند. عمق ماجرا اينجا بود که تعداد کانال‌هاي فروش سوالات بسيار بود.

به گزارش شفاآنلاین: کانال‌هايي که درس ديني را 30 هزار تومان، دروس عمومي را 70 هزار تومان و دروس تخصصي را 90 هزار تومان مي‌فروشند. مساله‌اي که سال‌ها به ميان مي‌آيد و هنوز نتيجه قطعي آن مشخص نيست. در اين ميان روز گذشته نيز خبري مبني بر لو رفتن سوالات امتحان نهايي دانش‌آموزان در تلگرام منتشر شد. اما نکته جالب، افزايش قيمت و تورم به فروش سوالات امتحاني نيز رسيده و اين کانال‌ها مبالغي از 200 هزار تومان تا يک ميليون تومان را به ازاي هر امتحان از دانش‌آموزان درخواست مي‌کنند و مدعي هستند که سؤالات را يک ساعت زودتر به آنها ارائه مي‌دهند.


تخلف از بيرون است

در اين شرايط محسن زارعي رئيس مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي در اين خصوص گفته است: «در بخشنامه امتحانات نهايي تأکيد کرديم که رئيس و ناظر حوزه مسئوليت دارند که هيچگونه وسيله الکترونيکي سر حوزه نرود و ما با حوزه‌هايي که سؤالات آزمون به هر نحوي در زمان آزمون از آنجا خارج شود، برخورد مي‌کنيم. وي با بيان اينکه وظيفه داريم از تخلفات پيشگيري کنيم، تصريح کرد: همه بخش‌هاي وزارتخانه را درگير کرديم تا امتحانات نهايي با آرامش برگزار شود و برگه سؤالات طوري طراحي شده است که از روي برگه مي‌توان تشخيص داد که اين سؤالات براي کدام استان و کدام حوزه امتحاني است. طراحان سؤالات امتحان نهايي در قرنطينه کامل تا بعد از برگزاري آزمون هستند؛ امروز 4 دقيقه قبل از شروع امتحانات، سؤالات را براي استان‌ها فرستاديم تا سريع، کار تکثير را انجام دهند و اتاق تکثير کاملا قرنطينه است. وي اضافه کرد: «تخلف از آنجا صورت مي‌گيرد که يا دانش‌آموز برگه امتحاني را از جلسه بيرون برده است يا عکس گرفته است که هر دو اين موضوع تخلف است و به حوزه‌ها اعلام کرديم که تا پايان آزمون، اجازه ندهند که هيچ سؤالي از حوزه بيرون برود. از سوي ديگر بردن وسيله الکترونيکي به جلسه امتحاني جرم است و به رغم تفتيش انجام شده، موارد اندک وارد حوزه شده است.»

تاييد بيرون بردن سوالات امتحاني

«آزمون جزئي از آموزش است. در نظام آموزشي گوناگون برخي‌ها بيشتر و برخي‌ها کمتر آزمون مي‌گيرند. با اين حال آزمون در آموزش و پرورش وجود دارد و با اهميت است. وقتي مسئولان آموزش و پرورش با مديران و معلمان مدارس صحبت مي‌کنند، عنوان مي‌شود که آزمون مثل ناموس آموزش و پرورش است و بايد حرمتش نگه داشته شود.» اينها را سهيل صديقي، کارشناس آموزشي مي‌گويد. به گفته او در سال‌هاي گذشته ديديم که برخي اوقات سوالات امتحانات هماهنگ کشوري در پايه سوم و چهارم دبيرستان و پيش‌دانشگاهي لو رفت. با اين حال وي معتقد است: «در منطقه پنج تهران يکي از دانش‌آموزان سوالات را قبل از شروع امتحان به دانش‌آموزان ديگر نشان داده و مدعي بود که به صورت رايگان آن را از کانال تلگرام گرفته است. البته اين مساله در سال‌هاي گذشته نيز اتفاق افتاده است. برخي اوقات آموزش و پرورش کج‌دار مريز و نيمه‌حرفه‌اي پذيرفته است که سوالات امتحانات نهايي لو رفته است. سوالات آزمون‌هاي هماهنگ در وزارتخانه آموزش و پرورش طرح مي‌شوند و شب امتحان به مناطق ارسال مي‌شود. اين مناطق موظف هستند سوالات را در اختيار مسئولان تقسيم قرار دهند. مسئولان تقسيم شب امتحان در قرنطينه هستند تا سوالات را تقسيم و صبح زود به حوزه اجرايي بفرستند.» اين کارشناس آموزشي ادامه مي‌دهد: «من فکر مي‌کنم بيشتر اين سوالات از طرف افرادي بيرون داده مي‌شود که احتمالا در اتاق تقسيم هستند و آن شب به سوالات دسترسي دارند.»روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: