کد خبر: ۳۰۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022May 22
دکتر بیتا میرزایی گفت: زمانی که راجع به پیوند اعضا صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم تنها یک نگاه طبی و پزشکی به آن داشته باشیم و اگر بخواهیم در مساله پیوندِ عضو موفق عمل کنیم باید دیدگاهی پزشکی، روانی، اجتماعی و... به این مقوله داشته باشیم.


شفاآنلاین>سلامت>معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد، با اشاره به این که طبق آمار اعلام شده 25 هزار نفر بیمار دیالیزی داریم که 11 هزار نفر از آن ها  به پیوند کلیه نیاز دارند؛ گفت: تقریبا روزانه 7 تا 10 نفر و سالانه 3000 بیمار به‌دلیل عدم دریافت عضو پیوندی  فوت می کنند . 

به گزارش شفاآنلاین:دکتر بیتا میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری کمپین اهداء عضو آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی  است.  ارتقا حوزه سلامت در گرو یک دیدگاه جامع نگربه مبحث سلامت است که در برخی  مباحث حوزه سلامت مانند موضوع پیوند عضو، این دیدگاه کمک بیشتری به ارتقا و برون‌رفت از مشکلات می‌کند.


وی افزود: زمانی که راجع به پیوند اعضا صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم تنها یک نگاه طبی و پزشکی به آن داشته باشیم و اگر بخواهیم در مساله پیوندِ عضو موفق عمل کنیم باید دیدگاهی پزشکی، روانی، اجتماعی و... به این مقوله داشته باشیم. 


وی تصریح کرد: اصلی‌ترین پدیده‌ای که در پیوند عضو با آن مواجه هستیم که می‌تواند هم مانع و هم راهگشا باشد پدیده مرگ است. با این توضیح که جهت جلب رضایت اعضای خانواده فردی که دچار مرگ مغزی شده برای پیوند عضو بایستی بسیاری از فاکتور‌های اجتماعی و روانشناختی را در نظرگرفت.


دکترمیرزایی  اضافه کرد: خود مرگ یک ضربه روحی روانی برای اطرافیان بوده و زمانی که با آنها از اهدای اعضا صحبت می‌کنیم، باید مراقب بود تا ضربه دیگری به آنها وارد می‌شود بعبارتی آنها یک فقدان دوم را تجربه می‌کنند.  اما از نگاهی دیگر می توان زندگی بخشی به سایردردمندان را بعنوان روشی برای کاهش سوگ خانواده بکار گرفت .


وی خاطرنشان کرد:  در پنجاه درصد مرگهای مغزی قابلیت اهدای عضو وجود دارد. یک درصد از مرگ‌ها مرگ مغزی بوده  ( 5 تا 8 هزار نفر در سال ) که حدود 3000 نفر از انها قابلیت اهدا عضو دارند در حالیکه تقریبا یک سوم این تعداد ( 1000 مورد ) به پیوند اعضا منجر میشود. هر کدام از این موارد می‌تواند نجات‌بخش یک تا هشت زندگی باشد.  


وی در خصوص بعد روانی پیوند اعضا گفت: در آماده سازی یک فرد در زمان حیاتش جهت قرار گرفتن در روند اهدای داوطلبانه عضو  و مجاب نمودن خانواده برای رضایت اهدای اعضای عزیزشان توجه به ابعاد  روانی پدیده اهدای عضوحائز اهمیت است . از اینرو این مهم توسط تیم های تخصصی انجام می شود. از سوی دیگر به لحاظ  روحی برای یک خانواده  بدترین زمان شروع این فرایند زمان از دست دادن عزیزشان است ؛ لذا بهتر است با فرهنگ‌سازی این موضوع را از مسیرهای  داوطلبانه پیش ببریم.


میرزایی با بیان اینکه در دوران پاندمی کرونا در حوزه پیوند اعضا با مشکلاتی مواجه شدیم ، عنوان کرد: در بهمن ماه سال 1398 و قبل از اعلام کرونا به آمار خوبی در رابطه با پیوند اعضا رسیده بودیم اما در سال 1399 کاهش 50 درصدی در اهدای عضو داشتیم و طبیعتا مرگ‌و‌میر افراد موجود در لیست‌های انتظار پیوند نیز افزایش یافت که البته در سال 1400 شرایط بهتر شد.


وی ادامه داد: شرایط پاندمی کرونا عمل‌های جراحی پیوند را به تعویق می‌انداخت یا آنها را لغو می‌کرد و یکی از علل مهم ان  لزوم استفاده  از داروهای سرکوبگر ایمنی در فرایند پیوند عضواست و اینکه  شرایط ایمنی بدن در گیرندگان عضو ایجاب می کند احتیاطات خاص در نظر گرفته شود.


معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد، در خصوص کاهش آمار اهدای اعضا در دوران پاندمی کرونا خاطرنشان کرد: به‌علل مختلف از جمله معطوف شدن تمرکز سیستم بهداشت و درمان به همه گیری کرونا، بخش‌های دیگر  حوزه سلامت نه تنها در ایران بلکه در جهان آسیب دید. 


وی در خصوص کمپین اهدا عضو بیان کرد: روز 31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو بوده و به همین دلیل از چهارم خرداد تیمی در بیمارستان امام رضا(ع) مستقر خواهد شد و در چند بیمارستان خصوصی، دولتی و خیریه اطلاع‌رسانی عمومی با مشاوره، توزیع بروشور و توضیحاتی در خصوص روند اهدای عضو آغاز خواهد شد. این کمپین طی یک ماه و در روز‌های پایانی هر هفته برگزار خواهد شد و در نهایت قرار است مراسم اختتامیه‌  در سازمان نظام پزشکی با حضور چند خانواده از دهندگان اعضا برگزار شود.


وی در خصوص کمبود دارو‌های بیماران پیوند‌شده اظهار کرد: عمل پیوند عمل پرهزینه‌ای است که البته دفتر امور پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت سالهاست که این هزینه‌ها را تامین می‌کند اما موضوع دارو‌های بعد از پیوند موضوع مهمی است. این دارو‌ها در طولانی مدت و برای همیشه برای بیماران تامین نمی‌شود و از مقطعی  بیماران باید خودشان داروها را تهیه کنند.


وی افزود: در حال حاضر دو مشکل وجود دارد کمبود  و هزینه سنگین این داروها . بسیاری مواقع بیمار بعد از پیوند به‌دلیل اینکه امکان تهیه دارو‌های خود را نداشته با مشکلاتی مواجه شده است. در این خصوص از ظرفیت خیرین استفاده شده اما کافی نیست.


دکتر میرزایی ادامه داد: اخیرا  بحث کمبود این داروها نسبت به هزینه شان اولویت دارد و حتی بیمارانی که توانایی تامین هزینه ها را داشته باشند به علت نایاب شدن این داروها قادر نیستند داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: