کد خبر: ۳۰۴۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 21
در حال حاضر در ایران متوسط مصرف روزانه انواع ماهی و آبزیان حدود ۳ تا ۴ گرم در روز و در واقع کمتر از ۳۰ گرم در هفته است درحالی که در دنیا متوسط مصرف هفتگی آبزیان ۱۷۰ گرم اعلام می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است با توجه به تورم و گرانی‌ای که در حوزه گوشت قرمز و مرغ اتفاق افتاده،‌دولت باید به فکر جایگزین‌ها باشد.

به گزارش شفاآنلاین: کوروش جعفریان  می‌گوید: سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۹۰،‌ حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم برای هر ایرانی بود، این میزان در سال ۱۴۰۰ به عدد ۶ کیلوگرم رسیده است.

او با توجه به اثرات مستقیم تورم و قیمت‌ها بر میزان مصرف ادامه می‌دهد: همان‌طور که خیلی از اقتصادان‌ها معتقدند، اجرای سیاست‌های حذف یارانه‌ها در بخش‌های مختلف و توزیع آن بین دهک‌های پایین جامعه کار خوبی است اما این موضوع باید با سیاست‌گذاری درست اتفاق بیفتد، سیاست‌های که در آن اهمیت تغذیه مناسب برای مردم کم‌رنگ نشود.

جعفریان با بیان اینکه این سیاست‌ها باید با تغییر درست الگوی مصرف در کشور همراه شود، می‌گوید: این موضوع فرصت مناسبی است که دولت با حمایت از بخش شیلات و ارزان کردن قیمت‌ها در این حوزه سرانه مصرف آبزیان را در کشور افزایش دهد. در حال حاضر در ایران متوسط مصرف روزانه انواع ماهی و آبزیان حدود ۳ تا ۴ گرم در روز و در واقع کمتر از ۳۰ گرم در هفته است درحالی که در دنیا متوسط مصرف هفتگی آبزیان ۱۷۰ گرم اعلام می‌شود.

او معتقد است: عوارض سوءتغذیه در جامعه به شدت مهم و گاهی غیرقابل جبران است، پس می‌توان در راستای سیاست‌های درست اقتصادی از این فرصت برای بهبود الگوی مصرف ایرانیان استفاده کرد. در جوامع پیشرفته در راستای اهمیت تغذیه گفته می‌شود که هر یک دلار که در حوزه الگوی مصرف و تغذیه درست افراد در جامعه سرمایه‌گذاری شود، ۶۵ دلار سود و بهره به دست می‌آید.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: اگر به موقع و همزمان با سیاست‌های اقتصادی، مساله تغذیه را بهبود ببخشیم و مثلا پروتئین آبزیان را با قیمت مناسب جایگزین پروتئین گوشت کنیم، قطعا به صرفه‌جویی اقتصادی با بهره زیاد سلامت خواهیم رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار