کد خبر: ۳۰۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 19
آمارها نشان می‌دهد ســهم نابــاروری در آقایــان و خانــم‌هــا تقریبــا برابــر است. میانگیـن نرخ نابـاروری در جهــان ۱۵ درصد اســت؛ عددی کـه در ایــران به ۲۲ درصـد هـم می‌رســد؛ در‌واقع نابــاروری، حـدود یک‌پنجم زوج‌های ایرانی را به‌صورت مســتقیم یا غیرمـستقیم درگیــر کرده است.
شفاآنلاین>سلامت> افزایش میانگین سنی جامعه ایران از نگرانی‌های سال‌های پیش‌روست که می‌تواند پیچیدگی‌هایی را برای کشور به‌دنبال داشته باشد.در این بین شمار زوج‌هایی که به داشتن فرزند علاقه زیادی دارند اما به‌دلیل مشکلات پزشکی نمی‌توانند طعم مادر یا پدر شدن را بچشند هم بیشتر شده است.

به گزارش شفاآنلاین: طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده، در بازه زمانی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ در برخی استان‌های پرجمعیت کشور، آمار ناباروری به بیش از ۲۰درصد رسیده است و در کشور حدود ۲ میلیون زوج نابارور داریم که برای درمان مشکل خود به حمایت‌های بیمه و خدمات پزشکی نیاز دارند.


آمارها نشان می‌دهد ســهم نابــاروری در آقایــان و خانــم‌هــا تقریبــا برابــر است. میانگیـن نرخ نابـاروری در جهــان ۱۵ درصد اســت؛ عددی کـه در ایــران به ۲۲ درصـد هـم می‌رســد؛ در‌واقع نابــاروری، حـدود یک‌پنجم زوج‌های ایرانی را به‌صورت مســتقیم یا غیرمـستقیم درگیــر کرده است.

همزمان با هفته ملی جمعیت که از ۲۴ اردیبهشت آغاز شده و با شعار «در آرزوی فرزند» تا سی‌ام این ماه ادامه دارد به روش‌های درمان ناباروری، هزینه‌ها و نوع حمایت بیمه‌ها از این درمان‌ها پرداخته‌ایم.

با توجه به نگرانی‌هایی که برای هزینه‌های درمان ناباروری در بین زوج‌های نابارور وجود دارد دکتر علی صادقی‌تبار، مدیر مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا در پاسخ به پرسش درباره کم‌هزینه‌ترین روش‌های درمانی توضیح می‌دهد: «درمان‌های ناباروری در چهار گروه درمان‌های سرپایی و دارویی، درمان آی‌یوآی (IUI)، درمان آی‌وی‌اف (IVF) و درمان‌های جایگزین طبقه‌بندی می‌شوند. طبیعتا ارزان‌ترین درمان‌های ناباروری مربوط به گروه اول می‌شود که روش‌هایی بدون دخالت تیم پزشکی و به‌صورت سرپایی برای کمک به باروری است. اما نکته مهم اینجاست که متناسب با شرایط بیمار و سابقه پزشکی او، گروه درمانگر باید تصمیم بگیرند کدام‌یک از روش‌ها برای او مناسب و کارآمد است، لذا ارزان‌ترین روش الزاما برای همه بیماران اثربخش نیست.»

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره امکان حل معضل ناباروری در عصر حاضر می‌گوید: «امروزه با اضافه شدن گروه چهارم درمان‌های ناباروری، همه انواع ناباروری قابل درمان است و بیماران و مراجعان به شرط مقاومت و مداومت در پیگیری‌شان، می‌توانند به توفیق فرزندآوری نائل شوند.»

کدام روش‌ها تحت پوشش بیمه است؟

دکتر صادقی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: بیمه‌های پایه سه نوع از درمان‌های ناباروری یعنی گروه‌های یک، دو و سه را حمایت کرده و تحت پوشش قرار می‌دهند اما در مورد نوع چهارم به‌دلیل ضرورت رعایت محرمانگی و این‌که امکان ارائه اسناد درمانی به نام بیمار یا اهدا‌کننده به بیمه‌ها وجود ندارد، قانون این محدودیت را اعمال کرده است. به غیر از درمان‌های جایگزین، بقیه روش‌ها از سوی بیمه‌ها مورد حمایت قرار‌می‌گیرد.

۴ روش رایج درمان ناباروری

مصرف دارو
تجویز داروهای محرک تخمک‌گذاری، روش درمانی اصلی زنانی است که به‌علت اختلالات تخمک‌گذاری یا تنبلی تخمدان، نابارورند. این داروها باعث تنظیم زمان تخمک‌گذاری و شکل‌گیری و آزادسازی تخمک می‌شود.

آی یو آی
روش آی‌یوآی به معنی تلقیح داخل رحمی اسپرم و یکی از روش‌های کمک‌باروری است. این روش، راهی ساده برای درمان ناباروری زنان و ناباروری مردان است و دو بخش تشخیصی دارویی و عملیات پزشکی را شامل می‌شود.

لقاح در آزمایشگاه
روش آی‌وی‌اف یا همان بارور ساختن تخمک در آزمایشگاه راهی است برای گروه‌هایی که طبق بررسی پزشکی با دو روش قبلی باردار نمی‌شوند. سلول تخمک بالغ از زن گرفته می‌شود و با اسپرم مرد در خارج از بدن و در آزمایشگاه لقاح می‌یابد.

اهدای تخمک یا اسپرم
درصورتی‌که مشکلات شدیدی در تخمک یا اسپرم وجود داشته باشد و سلول‌های جنسی فرد به‌هیچ‌وجه توانایی باروری نداشته باشند، می‌توان از تخمک، اسپرم یا جنین‌های اهدایی برای درمان ناباروری افراد استفاده کرد.

عبور از ناباروری با درمان به‌موقع

 

 گروه دانش و سلامت روزنامه جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: