کد خبر: ۳۰۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 17
موضوع ازدواج با تغییر در شیوه‌های ارتباطی در کنار رشد شبکه‌های اجتماعی با سرعت سرسام‌آور در حال جلو زدن از فرهنگ و اصول همیشگی‌جامعه ایران است.

شفاآنلاین>سلامت> موضوع ازدواج با تغییر در شیوه‌های ارتباطی در کنار رشد شبکه‌های اجتماعی با سرعت سرسام‌آور در حال جلو زدن از فرهنگ و اصول همیشگی‌جامعه ایران است.

به گزارش شفاآنلاین: این تغییر رویکرد از حدود 20 سال پیش آغاز شد؛ یافتن گزینه مورد نظر برای ازدواج از خانواده و شیوه سنتی به دانشگاه‌ها، سپس به محیط کار و بعد به آشنایی در گروه دوستان منتقل شد و حالا وارد فاز جدیدی به نام سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همسریابی شده است. جست‌و‌جو برای یافتن همسر مناسب از سال‌ها پیش در سایت‌های همسریابی مجاز شروع شد و حالا اپلیکیشن‌های غیرمجاز و خارجی هم در دسترس متقاضیان ازدواج قرار دارند اما چقدر می‌شود به این اپلیکیشن‌های خارجی اعتماد کرد؟ آیا مورد مناسبی در این گزینه‌های مجازی

پیدا می‌شود؟
این گزارش حاصل عضویت در یکی از اپ‌های خارجی پرطرفدار میان پسران و دختران ایرانی، به قصد به‌دست آوردن اطلاعاتی واقعی از جریان حاکم بر این گزینه‌های همسریابی است. نخستین نکته‌ای که پس از عضویت در این اپلیکیشن موردتوجه قرار می‌گیرد، تغییر نحوه ارتباط اعضاست. بعد از جنبش «هشتگ من_هم» که برای نشان‌دادن شیوع گسترده آزار جنسی زنان در جهان مطرح شد، بعضی اپلیکیشن‌های همسریابی رویه معمول خود را تغییر دادند و شیوه‌ای جدید را در اپلیکیشن‌های خود به‌کار گرفتند. به این ترتیب تنها خانم‌ها می‌توانند شروع‌کننده ارتباط و پیام باشند و آقایان باید منتظر شوند تا از طرف خانم‌ها انتخاب شده و مکالمه آغاز شود. خانم‌ها می‌توانند تعیین‌کننده میزان و اندازه ارتباط باشند و اگر کسی مزاحمتی برایشان ایجاد کرد آن را گزارش و یا شخص مورد نظر را بلاک کنند. البته این رویکرد هم باعث تغییری در نمایشی بودن اغلب پروفایل‌ها نشده است؛ این اپ همسریابی که مدتی است به‌شدت موردتوجه دختران و پسران ایرانی قرار گرفته، در حقیقت فضایی است رقابتی برای نمایش هرچه بیشتر دارایی‌ها و امکانات لاکچری افراد مختلفی که در آن عضو می‌شوند.

در این اپ پسرانی را می‌بینید که در ظاهر همه‌شان با عکس‌های لاکچری، لوکیشن‌های بالای شهر، شغل‌ها و تحصیلات عالی حضور دارند اما یا به‌طور کل اعتقادی به ازدواج ندارند و یا اصلا اطلاعاتشان با واقعیت فاصله‌ای بسیار دارد. خیلی‌هایشان به قول خودشان فیک هستند و اگر ازشان بپرسید چرا اطلاعات خود را به دروغ نوشته‌اند؟ پاسخ می‌دهند: «همان کاری را کرده‌ایم که دخترها دلشان می‌خواهد. دخترها دوست دارند تنها با پسرانی ارتباط بگیرند یا ازدواج کنند که وضع مالی خوبی دارند.» آن تعداد اندکی هم که تصمیمی جدی برای ازدواج دارند، در جست‌و‌جوی دختری در سطح و اندازه خودشان یا حتی بالاتر از خودشان هستند که هزینه‌های سرسام‌آور اقتصادی تقسیم شود. به قول معروف دنبال دختر پولدار می‌گردند. اما دخترانی هم که در این اپ حضور دارند شرایط‌شان فرقی با پسرها ندارد؛ آنها هم تصاویر مشابهی از زندگی نمایشی این روز‌هایشان گذاشته‌اند که به‌گفته همین پسران اکثرشان فیک هستند.

پس اگر با همه این توضیحات باز هم می‌خواهید به این اپ‌ها سر بزنید باید خودتان را برای یک سؤال مهم آماده کنید، سؤالی که بدون تردید در شروع ارتباط از شما پرسیده می‌‎شود: «کجای تهران زندگی می‌کنید؟» اگر جایی پایین‌تر از فرشته و نیاوران باشید مورد توجه قرار نمی‌گیرید و باید بدانید که خیلی‌ها خیلی نامحسوس ناپدید می‌شوند. موضوع قابل توجه دیگر محدوده سنی افرادی است که در این اپ عضو شده‌اند. براساس تحقیقاتی که در حوزه خانواده انجام شده سن درست ازدواج بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی‌ است و این در حالی است که به‌طور معمول افرادی در این اپ‌ها حضور دارند که از قافله ازدواج و تشکیل خانواده جا مانده‌اند و حالا در سن حدود ۳۵ تا ۴۵سالگی اندکی به تاریخ انقضای ازدواجشان مانده و می‌خواهند همسر خود را پیدا کنند.

نکته عجیب دیگر حضور بی‌شمار مرد‌ان متاهل مجردنماست که امکانات مالی خوبی دارند و با مجرد نشان دادن خود به‌دنبال دوستی و ارتباط کوتاه‌مدت هستند که به‌گفته‌خودشان تا بیایی دروغ‌هایشان را متوجه شوی فریب خورده‌ای.

کافی است کمی جدی باشید و حرف از رابطه جدی بزنید؛ به سرعت تعداد زیادی از گزینه‌هایی که فکر می‌کردید خیلی مناسب هستند ناپدید می‌شوند. حالا اگر شما به‌عنوان یک خانم مجرد به این امید باشید که شاید گزینه مناسبی در اینجا پیدا شود و با یک تصمیم قاطعانه، به‌جای سؤال‌های تکراری در همان ابتدا اعلام کنید که قصد و هدف‌‌تان جدی است، خیلی راحت پاسخ می‌دهند: «دنبال شوهری؟ جای اشتباهی اومدی...» اصلا کلیدواژه‌ «ازدواج» برایشان خنده‌دار است.
مردانی هم که شاید واقعا برای یک هدف و رابطه جدی در این اپ آمده‌اند بعد از یک مدت به این نتیجه می‌رسند که اگر دروغ سر‌هم نکنند راه به جایی نمی‌برند.

حالا اگر در این آشفته‌بازار قصد یافتن همسر مناسب را دارید دور اپلیکیشن‌های اینچنینی را که کم هم نیستند خط بکشید. این گزارش را می‌توان با همان توصیه تاریخی به انتها رساند؛ گشتم نبود، نگرد نیست.روزنامه همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: