کد خبر: ۳۰۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 15
رئیس سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛
محمد میرزابیگی گفت: عدم رعایت نیروی انسانی در حوزه پرستاری هنوز به استانداردهای لازم نرسیده و کرونا این واقعیت را ثابت کرد که نیاز به پرستار در بالین لازم است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس کل سازمان نظام پرستاری، به تشریح مهم ترین مسائل و مشکلات جامعه پرستاری در دوران پاندمی کرونا پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین:محمد میرزابیگی، روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی پرستار در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، گفت: ایران از جهاتی در بحث پرستاری بسیار پیشرفته‌تر از خیلی از کشورهای دیگر است.

وی افزود: عدم رعایت نیروی انسانی در حوزه پرستاری هنوز به استانداردهای لازم نرسیده و  کرونا این واقعیت را ثابت کرد که نیاز به پرستار در بالین لازم است. اگر گروه پرستاری را در نظر بگیریم، نزدیک به ۲۰۰ شهید پرستار داریم و تعدادی هم جانباز کرونایی شده اند.

میرزابیگی ادامه داد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت که سرمایه گذاری برای پرستاری است، در واقع تاکید مقام معظم رهبری است.

وی افزود: رهبری صراحتاً فرموده اند که پرستاری را تقویت کنید و اگر اینگونه نشود، پرستاری آسیب خواهد دید.

میرزابیگی گفت: پرستاری ایران همیشه در رتبه‌های بالای پرستاری در جهان قرار داشته است.

وی افزود: در دوره پنجم سازمان نظام پرستاری، تلاش شد در عمل به شعارها صادق باشد و عملگرایی و نتیجه گرایی داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: تلاش کرده ایم بر اساس نیاز مردم، خدمات پرستاری را ارائه بدهیم.

وی افزود: اما میثاق ما با دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری، بر سر منافع سلامت مردم و پرستاری است. لذا، توجه به مراقبت‌های پرستاری، در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

میرزابیگی گفت: ما قبل از طرح مشکلات پرستاران، معتقدیم فعل مراقبت‌های پرستاری عین فعل درمان، استانداردهای خودش را داشته باشد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ای که شروع کرده ایم، اهدافی را دنبال می‌کنیم و مکمل معاونت پرستاری وزارت بهداشت هستیم‌.

میرزابیگی گفت: پیگیری تحقق استانداردهای پرستاری کار سازمان صنفی پرستاران است.

وی افزود: ۴ پرستار به ازای حداقل هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت و هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت، حداقل ۶ نفر پرستار است که ما حدود ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را داریم.

میرزابیگی گفت: متأسفانه نیروی پرستاری در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و باید در یک روند معقولی، مجوزهای استخدام به وزارت بهداشت داده شود.

وی افزود: در اواخر دولت قبل مجوزهایی گرفته شد که صرف تخت‌های جدید بیمارستانی شد.

میرزابیگی گفت: در بازدیدی که از یک بیمارستان داشتم، در بخش اطفال یک پرستار برای ۳۳ تخت حضور داشت که آسیب کمبود پرستار متوجه سلامت مردم می‌شود.

وی افزود: در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، چرا با برخی از نیروهای پرستاری تسویه حساب می‌شود، در حالی که با کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری مواجه هستیم.

میرزابیگی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به تسویه حساب با پرستاران اقدام می‌کنند که قابل قبول نیست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه شرایط اجرایی شدن این قانون فراهم شده و به همه بخش‌های دولتی و خصوصی نیز ابلاغ شده و ردیف اعتباری نیز در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و کم کم به سمت اجرای آن پیش می‌رویم.

وی گفت: البته فعلاً پیش نویس اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تهیه شده و نباید نگران باشیم. به طوری که نیروهای اورژانس نسبت به درصد کم آن اعتراض دارند که قطعاً افزایش خواهد یافت.

میرزابیگی ادامه داد: از اول دی ماه ۱۴۰۰ که قول پرداخت داده شد، هر وقت بسته‌های خدمتی آماده شد، تمامی معوقات از همان اول دی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

وی افزود: صورت جلسات شیوه پرداخت امضا شده و هیچ شک و شبهه‌ای در روند اجرای آن وجود ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: خدمات تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهد گرفت و مردم بر اساس همین پوشش بیمه‌ای، می‌توانند برای خدمت پرستاران به بیماران مزمن در منزل، از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: پرداخت‌ها در نظام سلامت عادلانه نیست که امیدوارم با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، به سمت عادلانه شدن پرداخت‌ها حرکت کنیم.

میرزابیگی گفت: هر اقدامی در بحث تعرفه گذاری و یا سایر دستاوردها انجام می‌دهیم، شامل بخش‌های دولتی و غیر دولتی است. اگرچه با بخش دولتی شروع می‌شود.

وی افزود: در حوزه  کرونا یک طرحی در مجلس شورای اسلامی ناقص مانده و خروجی لازم را نداشته است. مخصوصاً در بحث استخدام نیروهای پرستاری و شهدای سلامت در دوران کرونا، که لازم است پیگیری شود.

میرزابیگی گفت: ما فقط مطالبات پرستاران را دنبال نمی‌کنیم و در سایر حوزه‌ها از جمله مسکن، برنامه‌هایی را در دستور کار داریم و پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون پرداختی بابت تعرفه‌های پرستاری انجام شده است یا خیر، افزود: چون برآوردها انجام نشده، هنوز پرداختی بابت تعرفه‌های پرستاری نداشته ایم.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: