کد خبر: ۳۰۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022May 10
جمعیت ما که رشد خوبی در اوایل انقلاب داشت، امروزه رشد کمی دارد و جوانی جمعیت ما دچار مخاطره است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد

شفاآنلاین>سلامت> برنامه‌ریزی برای جوانی جمعیت، برقراری بیمه رایگان برای بیش از 5 میلیون نفر در کشور، سهمیه خاص پزشکان متخصص برای بومی‌های مناطق محروم، راه‌اندازی نسخه‌نویسی الکترونیک، نهایی شدن تعرفه‌های پرستاری پس از 13 سال و... از جمله مباحثی است که دولت سیزدهم به عملیاتی شدن این طرح‌های بر جای مانده حوزه سلامت از دوره‌های پیش عینیت بخشیده است؛ موضوعاتی که روز گذشته از منظر وزیر بهداشت نیز دور نماند و دکتر بهرام عین اللهی در آیین رونمایی از کتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، به آن پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر عین‌اللهی در این مراسم یکی از مشکلات زیربنایی را بحث جمعیت دانست و اظهار کرد: جمعیت ما که رشد خوبی در اوایل انقلاب داشت، امروزه رشد کمی دارد و جوانی جمعیت ما دچار مخاطره است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. ما قرارگاه جوانی جمعیت و فرزندآوری را در وزارت بهداشت تشکیل دادیم. متأسفانه همان‌طور که خود ما در وزارت بهداشت از عوامل کاهش جمعیت بودیم اکنون باید عاملی برای افزایش جمعیت باشیم.

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به بیماری‌های شغلی نیز تصریح کرد: در کارخانه‌ها و سازمان‌ها سلامت کارگران برای کارفرما باید مهم باشد. در پیشگیری و بهداشت شغلی با هزینه کم می‌شود مانع از مخاطره بزرگ شد که یک مثال آن تأمین عینک محافظ است تا از آسیب چشمی جلوگیری شود. در بیماری‌های شغلی مجلس باید به ما کمک کند تا با قوانین سخت حامی سلامت کارگر و پیگیر عدم وقوع بیماری‌های شغلی باشیم که هزینه کمتر و تأثیر بهتری از درمان دارد.
وی افزود: موفقیت‌ها و برنامه‌های اصلی ما در بیمه است. وقتی کسی بیمار می‌شود باید فقط درد بیماری داشته باشد و درد دیگری نداشته باشد که این را بیمه‌ها می‌توانند اجرایی کنند. امسال بیمه همگانی با تصویب مجلس بعد از ۴۳ سال از انقلاب تحقق یافت و از روز شنبه با اطلاعاتی که از وزارت رفاه گرفتیم، بیمه همگانی آغاز شده است و سه دهک پایین درآمدی شامل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارنفر بیمه شدند و سال قبل هم ۴۰۰ هزارنفر از حاشیه نشینان را بیمه کردیم که طرح موفقی بود.
عین‌اللهی در این باره ادامه داد: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که با نظام ارجاع به ما معرفی شدند خدمات بستری رایگان دارند و در خدمات سرپایی ۱۵ درصد فرانشیز گرفته می‌شود. تعداد اندکی فاقد بیمه می‌مانند که در سه دهک پایین نیستند و فراخوان شدند که با خوداظهاری آزمون ارزیابی وسع شوند که این جمعیت را هم حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر برآورد می‌کنیم. اینکه کسی به دلیل مسائل مالی درمان نشود، قابل قبول نیست. امیدواریم مراکز دولتی و دانشگاه‌ها با آغوش باز به سمت محرومان بروند. سال گذشته خوشبختانه خیرین هم کمک‌های زیادی داشتند و نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد تومان کمک کردند.
وی توزیع نیرو به مناطق محروم را اولویت مهم وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: ۶۰ درصد نیروهای توزیع شده برای مناطق محروم است. از امسال سهمیه خاصی برای بومی‌های مناطق محروم قرار دادیم و بعد از آزمون دستیاری به دانشگاه‌های مناطق محروم اختیار دادیم تا از بومی‌های خود دستیار بگیرند. در سال‌های گذشته یک چهارم ظرفیت‌هایمان خالی بود که امسال بنا داریم کل ظرفیت را پر کنیم برای اینکه بهترین چیزی که به مردم خدمت دهد بومی گزینی است. وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با تأکید مقام معظم رهبری بر مسائل دانش‌بنیان ۵ شهرک علمی فناوری را بنیانگذاری کردیم. او نهایی شدن تعرفه پرستاری را جزو افتخارات خواند و ادامه داد: بعد از حدود ۱۳ سال این موضوع با تأکید رئیس جمهور اجرایی شد. بحث پرستاری در منزل را به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها انجام می‌دهیم و ان‌شاءالله این موضوع را علمی کنیم. ارائه خدمات به کسانی که در منزل هستند باید علمی شود.
وی افزود: حدود ۳۴۰ مرکز بهداشتی در این ایام کوتاه ایجاد کردیم و بنا داریم ۳۰۰۰ پروژه بهداشتی را داشته باشیم. متأسفانه سال گذشته از محل اعتبارات یک درصد ارزش افزوده، منابع خوبی به ما داده نشد. بخش بهداشت عمدتاً وابسته به منابع مالی پایدار است اما امسال با تصویب مجلس قرار شد یک درصد ارزش افزوده ما ماهانه پرداخت شود که اگر محقق شود مراکز روستایی را تقویت می‌کنیم. همچنین هفت پروژه بیمارستانی را که بیش از ۱۰ سال نیمه تمام مانده بود، تکمیل کردیم و ۴۵ پروژه بازسازی و ۲۲۰ پروژه نیمه تمام داریم که اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. از طرفی وام ۹۰ میلیون دلاری هم از بانک جهانی گرفته‌ایم که برای تجهیزات خود استفاده کنیم.
همچنین در ادامه این برنامه معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه طی این مدت اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: بحث نسخه‌نویسی الکترونیک بود که از دی ماه به طور جدی آغاز شد. اوایل کار چالش‌هایی وجود داشت، اما خوشبختانه به خوبی پیش رفت و به تدریج دارد به بلوغ می‌رسد. همچنین کار تجهیز تعداد زیادی بیمارستان جدیدالتأسیس انجام شد، به طوری که از دی ماه برای بالای ۴۵ بیمارستان و ۵۵ مرکز درمانی تجهیزات آن را ارسال کرده‌ایم که فعال می‌شوند.
کریمی همچنین به پوشش همگانی بیمه اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته اطلاع‌رسانی شد که همراستا با بحث عدالت و تعالی است که مردم تحت پوشش بیمه باشند و پرداخت از جیب مردم کاهش یابد و بیمه‌ها حمایت کنند، به طوری که در بحث درمان فشار از دوش مردم برداشته شود و مطابق فرمایش مقام معظم رهبری به گونه‌ای شود که اگر فردی بیمار شد، فقط درد بیماری داشته باشد، نه گرفتاری‌های دیگر.
کریمی گفت: در زمینه بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر داریم اقداماتی را انجام می‌دهیم تا پوشش آنها را کامل کرده و خدماتشان را گسترش دهیم. در زمینه ناباروری شبکه‌ای تشکیل شده و در سه سطح، سطح‌بندی شده است. در سطح سه ۹ مرکز درمان ناباروری مجهز در کشور وجود دارد. آیین‌نامه‌های سطح دو هم نوشته شده و به سرعت در حال تجهیز است.  معاون درمان وزارت بهداشت همچنین درباره ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز گفت: در زمینه تأمین پزشک و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اقداماتی در حال انجام است. در بحث دندان‌پزشکی هم برنامه‌هایی داریم تا کلینیک‌های ویژه مراکز دولتی را مجهز کنیم تا در بحث دندان‌پزشکی خدمات ارزان قیمت و در دسترس برای کشور فراهم شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: