کد خبر: ۳۰۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022April 27
هرگاه تغییر تعرفه‌های پزشکی مطرح می‌شود، شاید مهمترین مساله، افزایش هزینه‌های درمان همه اقشار جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و دهک های پایین است که نمی‌توانند بار مالی آن را تقبل کنند و همین امر باعث می‌شود که درمان مهمترین دغدغه و نگرانی آنها می‌شود.
 شفاآنلاین>سلامت>موضوع پرمناقشه تعرفه‌های پزشکی پس از تصمیم دولت به نتیجه رسید، اما اکنون دل نگرانی بیماران، افراد با بیماری خاص و دهک‌های پایین جامعه برای پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مطرح است چرا که افزایش تعرفه‌های پزشکی، بار مالی آنها در بخش درمان را افزایش می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین:هرگاه تغییر تعرفه‌های پزشکی مطرح می‌شود، شاید مهمترین مساله، افزایش هزینه‌های درمان همه اقشار جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و دهک های پایین است که نمی‌توانند بار مالی آن را تقبل کنند و همین امر باعث می‌شود که درمان مهمترین دغدغه و نگرانی آنها می‌شود.

این بار که در سال ۱۴۰۱ سازمان نظام پزشکی افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی را مطرح کرد، به طور یقین با تصویب این میزان، بسیاری از دهک های پایین و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی توان پرداخت بسیاری از خدمات درمانی موردنیاز خود را نداشتند، دوباره دولت با پادرمیانی این قضیه را هم فیصله داد.

از آنجا که تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی به طور متوسط ۱۹.۵ درصد و در بخش خصوصی ۲۴ درصد افزایش یافته است، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، دهک‌های یک تا سه جامعه، بیماران خاص و نادر چشم انتظار کاهش هزینه‌های درمانی از جیب خود شدند که دولت این بار نیز برای کاهش پرداختی از جیب مردم گام برداشت.

برای تعرفه های پزشکی، سازمان نظام پزشکی، پیشنهاد افزایش تعرفه گلوبال ۶۰ درصدی را مطرح کرد، اما شورای عالی بیمه سلامت، در راستای تعیین تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ۱۴۰۱، رشد ۲۸.۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی را مصوب کرد که در نهایت در هیات دولت ارقام ۲۴ درصدی در بخش خصوصی و  ۱۹.۵ درصدی در بخش دولتی به تصویب رسید.

با توجه به صحبت مهدی رضایی معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت که ۶۰ درصد از هزینه های سلامت در حال حاضر از جیب مردم پرداخت می شود؛ در صورتی که تعرفه‌های پزشکی نیز ۶۰ درصد افزایش می‌یافت، شاید بسیاری از مردم فقط در سخت‌ترین شرایط بیماری مجبور به مراجعه به پزشک بودند. 

این نگرانی‌های افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، بیماران خاص و دهک های پایین جامعه برای هزینه‌های درمانی، با تصمیم شورای عالی بیمه سلامت به نوعی به امید تبدیل شد چون قرار است مددجویان نهادهای حمایتی و بیماران خاص مورد حمایت قرار گیرند و به باور مسئولان وزارت بهداشت، این افراد به عنوان خط قرمز وزارت بهداشت در بخش پرداخت از جیب هستند تا دولت ضمن حفاظت مالی از آنها، برای کاهش پرداختی از جیب مردم نیز برنامه‌ریزی جدی داشته باشد.

به همین منظور دولت در راستای افزایش نیافتن پرداختی از جیب مردم و حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت اقدامات متعددی در قالب تعرفه‌های تشخیصی و درمانی کشور تصویب کرده است که شاید این خدمات بتواند رنگ زندگی این افراد را پررنگ تر کند.

افزایش نیافتن پرداختی از جیب مردم برای دهک‌های یک تا سه درآمدی در بخش دولتی براساس اطلاعات پایگاه بانک ایرانیان یکی از این اقدامات است که با این مصوبه برای این افراد همچنان هزینه های سال گذشته اعمال می‌شود تا رنج بیماری آنها را بیشتر غمگین نکند.

همچنین برای حفاظت مالی از مردم هم‌راستا با قانون بودجه سال ۱۴۰۱، فرانشیز بیماران در سه دهک اول درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ هیچ افزایشی ندارد و در مواردی پرداختی کاهش یافته است.

یکی دیگر از اقدامات برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده و در جهت کاهش پرداختی از جیب مردم در بخش دولتی برای همه مددجویان لحاظ شده است؛ این مصوبه نیز گامی دیگر از دولت برای حمایت از این اقشار جامعه است.

دولت برای کاهش پرداخت از جیب مردم در بخش خدمات اورژانسی نیز برنامه های جدی دارد که همه مردم برای خدمات اورژانسی همانند سایر خدمات سرپایی ۳۰ درصد هزینه‌های خود را پرداخت می‌کردند که در سال ۱۴۰۱، مردم برای خدمات اورژانسی ۱۰ درصد پرداختی خواهند داشت.

همچنین در راستای حفاظت مالی از مردم امکان کاهش فرانشیز افراد بالای ۶۵ سال، کودکان، معلولان، بستری‌های طولانی مدت در بخش‌های مراقبت ویژه، بیماران فوتی، بیماران خاص و صعب‌العلاج و شهرهای فاقد مراکز ملکی برای بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی برای همه سازمان‌های بیمه‌گر پایه فراهم شده است.

یکی دیگر از برنامه های دولت رایگان شدن حق بیمه در دهک های یک تا سه درآمدی و کاهش حق بیمه دهک های چهار تا هشت درآمدی است تا همه مردم فاقد بیمه در کشور با این اقدام تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

با اجرای همه این اقدامات، پرداختی مردم در دهک‌های پایین درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ نه تنها افزایشی نخواهد داشت بلکه کاهش نیز خواهد یافت که امیدواریم مردم بتوانند براساس نیاز و ضرورت خدمات خود را دریافت کنند.

خط قرمز وزارت بهداشت بحث پرداخت از جیب مردم

سعید معنوی معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت درباره تصمیمات این شورا و اینکه آیا جای نگرانی برای دهک‌های پایین و مددجویان نهادهای حمایتی هست یا نه؟ توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: در دولت تصمیمات خوبی برای کاهش هزینه‌ها از جیب مردم گرفته شده است که این موضوع برای دهک های پایین و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بیشتر ملموس است.

برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در آخرین جلسه شورای عالی بیمه در سال ۱۴۰۰ مصوب شد که در سال ۱۴۰۱ بیمه شدگان کمیته امداد و بهزیستی در مراجعه به مراکز درمانی، برای خدمات بستری در بخش دولتی به صورت رایگان خدمت دریافت کنند و در مورد خدمات سرپایی اکنون مردم ۳۰ درصد را پرداخت می کنند اما برای این افراد تحت پوشش ۱۵ درصد باشد.

وی ادامه داد: به همین منظور برای افراد دهک یک تا سه که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند نیز دو موضوع مورد نظر است یکی اینکه افراد مشمول این دهک ها به صورت رایگان بیمه شوند و حق بیمه آنها از طریق دولت تامین می‌شود و تحت پوشش سازمان بیمه سلامت خواهند رفت.

معنوی خاطرنشان کرد: دومین اتفاق این است که پرداختی این افراد در بخش بستری و سرپایی معادل تعرفه های ۱۴۰۰ باشد و رشد تعرفه ها برای این افراد اتفاق نخواهد افتاد و برای پرداختی در بخش بستری به جای ۱۰ درصد، این افراد ۵ درصد پرداخت خواهند کرد و برای بخش سرپایی نیز ۳۰ درصد پرداختی به ۲۰ درصد کاهش یابد.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت تاکیدکرد: برای افرادی که می خواهند خودشان را در دهک چهار تا هشت بیمه کنند نیز برنامه جدی داریم چون در سنوات گذشته عمده حق بیمه را خود این افراد پرداخت می کردند اما در سال ۱۴۰۱ این پرداخت حق بیمه به صورت پلکانی خواهد بود.

وی اظهارداشت: میزان حق بیمه این افراد را براساس برنامه ریزی انجام شده به صورت پلکانی کاهش داده ایم که در دهک چهار ۱۵درصد حق بیمه توسط خود افراد پرداخت خواهد شد و دهک پنج تا هشت نیز پلکانی اضافه می شود اما مانند سال گذشته که همه حق بیمه را پرداخت می کردند، نیست و در سال ۱۴۰۱ تخفیف در حق بیمه برای آنها لحاظ می شود.

پرداختی مردم برای خدمات سرپایی اورژانس ۱۰ درصد

وی به یک موضوع مهم دیگر نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات پرداخت بالای هزینه‌های درمانی از جیب مردم در زمان دریافت خدمات اورژانسی بود چون برای خدمات اورژانسی همانند سایر خدمات سرپایی ۳۰ درصد هزینه‌ها را خود مردم پرداخت می‌کردند که این موضوع نیز در سال ۱۴۰۱ مورد بازنگری قرار گرفت و براساس این برنامه ریزی مردم برای خدمات اورژانسی ۱۰ درصد پرداختی خواهند داشت.

معنوی ادامه داد: از اقدامات خوب در بخش خدمات اورژانسی این است که همه مردم که نیازمند خدمات اورژانسی باشند می توانند از این پرداختی ۱۰ درصدی بهره‌مند شوند چون  اکنون مردم به واسطه مشکلاتی همچون تصادفات، انواع سکته قلبی یا مغزی و دیگر خدمات اورژانسی به صورت جدی نیازمند خدمات اورژانسی هستند و این اقدام در کاهش پرداختی از جیب مردم نیز بسیار تاثیرگذار است.

وی به اقدامات خوب برای بیماران خاص و صعب العلاج و نادر همچون «ای بی» نیز اشاره کرد و گفت: برای این افراد نیز صندوق خاصی تعریف شد که این صندوق طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ در سازمان بیمه سلامت با منابع مشخص دیده شده است که ضمن کمک به تامین داروها و اقلام موردنیاز، خدمات تخصصی این گروه‌ها نیز به صورت رایگان به آنها ارایه شود.

اینها مجموعه سیاست هایی است که برای مردم پیش بینی شده است تا هزینه از جیب آنها کاهش یابد؛ البته با توجه به اینکه هفت تا هشت میلیون نفر از مردم ایران هنوز بیمه ندارند در دهک یک تا سه در پایگاه رفاه ایرانیان، دهک فرد را تعیین می کنند و بیمه رایگان برای این افراد لحاظ می شود.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت درباره بیمه رایگان این سه دهک که تعداد آنها در میان هفت تا هشت میلیون افراد بدون بیمه در ایران هستند، اینگونه توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه قرار است این افراد از بیمه رایگان بهره مند شوند به همین منظور ۶ هزار میلیارد تومان برای این کار پیش بینی شده است تا از این امکان بهره مند باشند.

وی در عین حال در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه سیاست دولت هم کاهش پرداختی از جیب مردم است، آیا این اقدامات پیش بینی شده اجرا می شود تا مردم با کمترین مشکلات در بخش خدمات درمانی روبه رو شوند؟ اظهارداشت: از آنجا که همه خدمات درمانی به نوعی افزایش قیمت را با تعیین تعرفه های پزشکی به همراه خواهد داشت، این برنامه ریزی ها و سیاست ها اعمال شده است تا افرادی که در این سیاست ها دیده شده اند کمترین پرداختی از جیب را داشته باشند.

وی تصریح کرد: اکنون برخی از این سیاست ها و اقدامات در حوزه درمانی در حال اجراست که امیدواریم با اجرای کامل این موضوع خدمات‌رسانی در حوزه درمان به این افراد با کمترین مشکل مواجه شود تا در صورت بروز بیماری، آنها بتوانند خدمات خود را دریافت کنند.

معنوی خاطرنشان کرد: خط قرمز ما در وزارت بهداشت بحث پرداخت از جیب مردم است و در بحث تعرفه های پزشکی مهمترین ملاحظه ما این موضوع بود اگرچه این واقعیت وجود دارد که بیمارستان ها، کلینیک ها و درمانگاه ها با هزینه های بالا در بخش خدمات خود همراه هستند اما در تعرفه‌گذاری مهمترین ملاحظه موضوع کاهش پرداختی از جیب مردم بود.

وی ادامه داد: معتقدیم افزایش تعرفه‌ها منهای پوشش بیمه یعنی پرداخت از جیب مردم، به همین منظور در شورای عالی بیمه و سازمان های بیمه‌ای زمان زیادی برای این موضوع صرف شد تا سیاست‌هایی اعمال شود که مردم هزینه کمتری برای درمان پرداخت کنند.

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت اضافه کرد: البته یک اختیاری هم به سازمان های بیمه گر پایه داده شده است تا افراد بالای ۶۵ سال، کودکان، مادران باردار و افرادی که نیاز به مراقبت در زمان زیادی در آی.سی.یو دارند و هزینه سنگینی را باید پرداخت کنند و افرادی که فوت می کنند، به این سازمان های بیمه ای اجازه داده شده در حد منابع بیمه ای، پرداخت از جیب مردم را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی تاکنون این موضوع را انجام داده است، اظهار داشت: با این سیاست به صورت سازمان یافته به آن توجه خواهد کرد البته به بقیه سازمان های بیمه گر مانند سازمان بیمه سلامت و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح نیز این اختیار داده شده است.

در حال حاضر ۹۰ درصد جمعیت کشور را سه سازمان تامین اجتماعی ، بیمه سلامت و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح تحت پوشش دارند.

براساس بند (الف) ماده ۹ قانون احکام دائمی کشور تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پس از تصویب در شورای عالی بیمه سلامت جهت تایید به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال می‌شود.

برای تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ نیز شورای عالی بیمه سلامت پس از بررسی همه پیشنهادات در ۲۳ آبان ماه سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۸.۵ درصد تعرفه‌های تشخیصی و درمانی موافقت کرد. سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تایید مصوبه پیشنهادی شورای عالی بیمه سلامت، چندین جلسه متعدد با حضور همه اعضا از جمله سازمان نظام پزشکی کشور تشکیل و جمع‌بندی نظرات همه اعضا جهت تصویب به هیات وزیران ارسال شد و در نهایت رشد ۲۴درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی مورد تایید همه در جلسات سازمان برنامه و بودجه کشور بوده است.

حال که تعرفه‌های پزشکی نیز تعیین تکلیف و سیاست‌های دولت برای اقشار کم‌درآمد، بیماران خاص، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تدوین و تصویب شده است، امیدواریم با اجرای دقیق این سیاست‌ها، دغدغه این افراد برای کاهش پرداختی از جیب به کمترین حد ممکن برسد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: