کد خبر: ۳۰۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022April 21
دیروز تصاویری از همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از آن بود آنها برای تهیه سیسمونی به ترکیه سفر کرده‌اند

شفاآنلاین>سلامت> دیروز تصاویری از همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از آن بود آنها برای تهیه سیسمونی به ترکیه سفر کرده‌اند. به دنبال اوج گرفتن واکنش‌های مختلف در فضای مجازی، الیاس قالیباف در پست اینستاگرامی رفتار خانواده را اشتباه و خطای نابخشودنی نامید. با اینکه پسر قالیباف از مردم عذرخواهی کرد اما تا انتشار این گزارش هیچ واکنشی از سوی رییس مجلس منتشر نشد.

به گزارش شفاآنلاین: این رویداد آن هم در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی انتقادهای بسیاری به دنبال داشت. برخی به اختلاف طبقاتی مردم و مسوولان پرداختند و عده‌ای هم بر این نکته تاکید داشتند که بسیاری از مردم عادی جامعه به خاطر ناتوانی مالی فرزندار نمی‌شوند اما برخی مسوولان سیسمونی نوه‌هاشان را از خارج خریداری می‌کنند. از سوی دیگر می‌توان عذرخواهی نکردن و استعفا ندادن رییس مجلس را با نمونه‌هایی از هزاران استعفای مسوولان در دنیا مقایسه کرد.

این در حالی است که استعفا در میان مسوولان دیگر کشورها امری رایج تلقی می‌شود.
نگاهی به چند استعفا در مسوولان خارجی به دنبال تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان خردسال مصری با قطار، ۴۹نفر از جمله ۴۷ دانش‌آموز جان خود را از دست دادند.
پس از این حادثه وزیر راه‌و‌ترابری مصر استعفا داد. اتوبوس حامل ۶۰ دانش‌آموز چهار تا هشت ساله مصری در حال عبور از روی ریل راه‌آهن در شهر منفلوط بود که حادثه وحشتناکی رخ داد. قطار مسافربری هنگام عبور از تقاطع به شدت با اتوبوس برخورد کرد و آن را حدود یک کیلومتر روی ریل کشید. وقتی قطار متوقف شد، تنها صدای ناله و فریاد کودکانی به گوش می‌رسید.
قطار به وسط اتوبوس برخورد کرده و همین مساله باعث شده بود که تعداد زیادی از دانش‌آموزان پسر و دختر جانشان را از دست دهند. مجروحان به سرعت به بیمارستان انتقال یافتند و وقتی پیکر قربانیان از میان بقایای اتوبوس بیرون کشیده شد، معلوم شد که در این حادثه وحشتناک ۴۷دانش‌آموز جان خود را از دست داده‌اند و در پی این اتفاق «محمد رشاد المتینی» وزیر راه‌و‌ترابری مصر استعفا داد.
قبل از وزیر راه‌و‌ترابری رییس سازمان راه‌آهن مصر نیز استعفا کرده بود. وزیر راه‌و‌ترابری قبل از استعفای خودش، استعفای او را پذیرفت و وی را برای تحقیق به دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی کرد. نکته قابل توجه اینجاست که این استعفاها، تنها چند ساعت بعد از وقوع حادثه انجام شدند.
والدیس دومبروفسکیس نخست‌وزیر لتونی به دنبال فرو ریختن سقف یک فروشگاه مواد غذایی در پایتخت این کشور از سمت خود استعفا داد.
والدیس دومبروفسکیس و دولت لتونی به دنبال حادثه ریزش سقف ساختمان فروشگاه که در جریان آن ۵۰ تن کشته شدند، به شدت تحت فشار قرار گرفته بود و به همین دلیل او استعفا داد.
وزیر دفاع قبرس به دلیل وقوع انفجار در یک پایگاه نیروی دریایی این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرد.
در پی وقوع انفجاری شدید در یک پایگاه نیروی دریایی در بخش یونانی قبرس «کستاس پاپاکستاس» وزیر دفاع این کشور استعفا داد.
در این ماجرا دست‌کم ۷۱ تن کشته و مجروح شدند.
در پی گسترش بحران شیرهای خشک آلوده به مواد شیمیایی و سمی در چین و ممنوعیت واردات شیر خشک از این کشور در چندین کشور مختلف رییس سازمان امنیت غذایی چین از مقام خود استعفا داد.
شیر خشک‌های آلوده باعث بیماری ۵۳ هزار کودک شده و چهار کودک نیز جان خود را در پی مصرف این محصولات از دست دادند.
شرکت «منگنویی» چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیر خشک در این کشور پس از این که آلوده بودن محصولاتش تایید شد، با افت ۶۰ درصدی ارزش سهام خود در بورس هنگ‌کنگ روبه‌رو شد و «لی چانگژیانگ» رییس اداره کل نظارت بر کیفیت و بازرسی محصولات غذایی چین نیز در پی این رسوایی گسترده استعفا داد.
حوادثی از این دست در ایران همواره رخ داده و می‌دهد ولی به طور کلی نه مسوولی برکنار شده و نه استعفا می‌دهد. به همین دلیل به گفته جامعه‌شناس‌ها این روزها افکار عمومی تحت تاثیر بی‌تفاوتی مسوولان نسبت به افکار عمومی به شدت خدشه‌دار شده است. حال آنکه ارزش حفظ سرمایه اجتماعی و افکار عمومی در جوامع مدرن لااقل در روی کاغذ بسیار بالاتر از مسائل سیاسی و بازی‌های قدرت در ایران است. هستند مسوولانی که به خاطر حفظ سرمایه اجتماعی جامعه حاضر به چشم‌پوشی از فرصت‌های فراوان در ارتقای قدرت سیاسی و اقتصادی‌شان هستند و این تنها به دلیل نهادینه شدن یک فرهنگ صحیح در قواعد بوروکراتیک جوامع دموکرات است. استعفای یک فرد مسوول نشان‌دهنده وجود فرهنگ مسوولیت‌پذیری در یک نهاد و یا یک فرد است. چه‌بسا مسوول روابط عمومی نخست‌وزیر ژاپن در پی رسوایی مهمانی پرهزینه‌ای که پسر نخست‌وزیر در آن دخیل بود، از سمتش استعفا کرد، خود نخست‌وزیر نیز مجبور شد تا از مردم کشورش عذرخواهی کند. اما با این وجود برخی سیاسیون در توئیتر اعلام کردند اشتباه فرزند را نباید به پای پدر نوشت!

راستی آزمایی اظهارات مسوولان
مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در تحلیل این مسائل گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که برخلاف گفته‌های رهبری، برخی افراد، شایسته پست‌ها و مسوولیت‌ها نیستند. تعداد قابل توجهی از مسوولانی که به مردم راه و رسم زندگی را آموزش می‌دهند، متاسفانه دقیقا برخلاف گفته‌هایشان برخورد می‌کنند. مسوولان بارها مردم را در تهیه اجناس ایرانی ترغیب کرده و می‌کنند، اما مدام شاهد بریز و بپاش‌های آنها با فرزندان‌شان در کشورهای دیگر بوده و هستیم. وقتی مردم رفتارهای ضد‌ونقیض مسوولان را مشاهده می‌کنند، بی‌تردید ضربه‌های مهلکی می‌خورند.
وی افزود: استعفا در مسوولان دیگر کشورها امری رایج و ضروری است. در دوران کرونا زمانی که انگلیس با قرنطینه دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، یکی از مسوولان دولتی مهمانی برپا کرده بود که بعد از رسانه‌ای شدن ماجرا، آن فرد مجبور به استعفا شد، چراکه آدم دروغگو جایگاهی در میان مردم ندارد. اما متاسفانه برخی مسوولان دروغگو و دورو در کشور ما صاحب جایگاه‌های مهم هستند، زیرا زندگی آنها با دروغ می‌گذرد. این در حالی است که دروغ در اسلام یکی از گناهان بزرگ است.
پدر مددکاری اجتماعی ایران اظهار کرد: البته دورویی صرفا معطوف به آقای قالیباف نیست و مسوولان زیادی را دربر می‌گیرد. تقریبا هر روز افشای رانتخواری و فسادهای مالی برخی مسوولان، فرزندان و یا نزدیکانشان رسانه‌ای می‌شود. با این حال تاکید می‌کنم که ‌ای کاش مسوولان نیز در زندگی شخصی مردم دخالت نکنند، چراکه رفتارهای متناقض مسوولان خدشه‌ای جدی به باورها و اعتقادات مردم وارد کرده است. بر فرض که پدر خانواده از اشتباهات خانواده خبر نداشته باشد. پدری که این‌گونه فرزندان را تربیت کرده پس خودش هم اعتقادی به حرف‌هایش نداشته است. همین امر نشان از دورویی و دروغگویی دارد. در هر صورت چنین رفتارهایی از خانواده‌های مسوولان قابل‌قبول نیست، چراکه آنها اعتقادات و باورهای مردم را نشانه گرفته‌اند.
وی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند قیمت اجناس در ترکیه ارزان‌تر است نیز گفت: مگر مردم، تورم کشور را به سطح انفجار رسانده‌اند!؟ بسیاری از مردم توانایی تهیه سیسمونی از ایران را هم ندارند. این وضعیت اقتصادی وانفصا، ماحصل مدیریت مسوولانی است که فقط شعار داده‌اند. با این حال این ماجراها تمام‌شدنی نیست و چند وقت دیگر مسوول دیگری در افکار عمومی رسوا می‌شود. بنابراین چنین افرادی باید خیلی سریع استعفا دهند. دکتر اقلیما تاکید کرد: آقای قالیباف برای بازگرداندن بخشی از اعتماد مردم باید استعفا دهد. با استعفای او قطعا مسوولان دیگر نیز تکانی می‌خورند. اما اگر دوباره به راحتی از این مسائل بگذریم، مسوولان دیگر نیز بدون ترس از مردم فسادهای دیگری انجام می‌دهند. بدون تردید استعفای رییس مجلس تاثیر مثبتی بر سرمایه اجتماعی و مسوولان دیگر می‌گذارد. اگر آقای قالیباف واقعا مسوول شایسته‌ای باشد، استعفا می‌دهد و در برابر مردم پاسخگو خواهد بود. اگر غیر از این باشد، باید به خیلی مسائل شک کرد.

تشویش اذهان عمومی
همچنین امان‌الله قرایی‌مقدم آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به شکاف طبقاتی عمیق میان دولت و ملت گفت: رفتار آقای قالیباف با توجه به شکاف طبقاتی عمیقی که در جامعه وجود دارد، بسیار زیان‌بار است. حدود ۳۵ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند، بنابراین رفتار خانواده رییس مجلس بسیار اسفبار است. افرادی که در جامعه اسلامی صاحب منصب و قدرت هستند باید با اقشار پایینی که برای لقمه‌ای نان جان می‌دهند، احساس همدردی کنند. نه اینکه برای تهیه سیسمونی به ترکیه بروند. چنین رفتاری از سوی خانواده رییس مجلس بسیار تاسفبار است.
وی افزود: بنابراین وقتی چنین فردی که جز ارکان اساسی حکومت است و بارها از همرنگی و همدلی با مردم سخن گفته، باید به خواسته افکار عمومی احترام بگذارد. آن هم در سالی که حمایت از تولید داخلی نامیده شده است. چراکه به بهانه همین امر واردات اغلب لوازم خارجی به کشور ممنوع شده است. آن وقت فرزندان مسوولان برای تهیه سیسمونی به خارج از کشور می‌روند! به نظرم هضم این موضوع بسیار سخت است و آقای قالیباف باید استعفا دهد. ایشان باید از سوی مسوولان عالی نظام مورد شماتت قرار گیرد. چراکه با چنین رفتاری منجر به تشویش افکار عمومی شده است. از طرفی اگر مورد شماتت جدی قرار گیرد، پیام قاطعی به دیگر مسوولان هم خواهد بود. این جامعه‌شناس اظهار کرد: متاسفانه تعهد اجتماعی و همبستگی مردمی درون مسوولان ضعیف است. البته افراد براساس شایستگی مسوول نشدند، به همین دلیل چشم و دل سیر نیستند که به راحتی همانند مسوولان دیگر کشورهای پیشرفته و پایبند به دموکراسی استعفا دهند. وقتی تعهد اجتماعی و پایبندی به قراردادهای اجتماعی میان مسوولان ضعیف است، طبیعتا توجهی به افکار عمومی نمی‌کنند. این در حالی است که تعهد اجتماعی در جامعه‌ای همانند ژاپن به اندازه‌ای قوی است که مسوولان برای کوچکترین اشتباهی خودکشی می‌کنند.
حال باید دید واکنش آقای قالیباف به این ماجرا چیست و البته افکار عمومی هم بی‌صبرانه منتظر هستند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: