کد خبر: ۳۰۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022April 16
منابع این حوزه در دست سازمان‌های بیمه گر است و خود حق تعیین تکلیف ندارند. به رغم اینکه در قانون بیمه همگانی به صراحت ذکر شده که تعرفه گذاری بر اساس قیمت تمام شده و منابع و مصارف باشد

شفاآنلاین>سلامت> رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نسبت به عدم تعیین تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ و مخالفت وزیر رفاه با مصوبه شورای عالی بیمه، گلایه کرد.

به گزارش شفاآنلاین: محمد رئیس زاده، در مراسم گرامیداشت روز دندانپزشک که در تالار وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه ۴۳ هزار دندانپزشک در کشور مشغول ارائه خدمت هستند، افزود: نسبت دندانپزشک به جمعیت در کشور ۵.۱ به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت است و در کشورهایی که بالاترینGDP را دارند، این نسبت ۶.۱ به ازای ۱۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی و دندانپزشکی ایران متناسب با پیشرفته‌ترین دستاوردهای علمی دنیا در شرایط دشوار اقتصادی به مردم کشور خدمت ارائه می‌کنند، ادامه داد: ماهانه بالغ بر ۸۰ میلیون نفر خدمت توسط جامعه پزشکی به مردم ارائه می‌شود و در هر ماه به طور میانگین همه مردم با خدمات جامعه پزشکی ارتباط دارند و در میان این همه خدمت میزان تخلفات، نارسایی‌ها و شکایت‌ها به لحاظ آماری نزدیک به صفر بوده و معنادار نیست.

دیرکرد اعلام تعرفه‌ها محل گلایه جامعه پزشکی است

رئیس زاده با اظهار تأسف از اینکه حوزه بهداشت و درمان تنها صنفی است که تعرفه‌های آن را دولت تعیین می‌کند، تصریح کرد: منابع این حوزه در دست سازمان‌های بیمه گر است و خود حق تعیین تکلیف ندارند. به رغم اینکه در قانون بیمه همگانی به صراحت ذکر شده که تعرفه گذاری بر اساس قیمت تمام شده و منابع و مصارف باشد؛ آنچه در طی سال‌ها لحاظ و مشاهده شده، صرفاً منابع و مصارف است آن هم منابع و مصارفی که سازمان‌های بیمه گر با هر نوع مدیریتی که دارند، آن را اداره نموده و محل اشکال فراوان است.

وی اضافه کرد: ما تابع نوع مدیریت دولتی سازمان‌های بیمه گر هستیم و به هر شکلی که توانستند منابع را جذب و مصرف کنند باید به آن گردن نهیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تاکید بر اینکه تعرفه‌ها باید سال ۱۴۰۰ بر اساس قانون بودجه اعلام می‌شد، اظهار کرد: یک ماه از سال جدید گذشته و هنوز تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی اعلام نشده و مطب‌ها و مراکز درمانی دچار ضرر و زیان شده اند و این مهم محل گلایه جامعه پزشکی است.

وی با بیان اینکه حتی در اعلام همان عددی که شورای عالی بیمه تعیین و پیشنهاد نموده و سازمان نظام پزشکی نیز آن را قبول نداشته و امضا نکرده است، تشکیک ایجاد می‌کنند، گفت: افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد غیرقابل انتظار بود و عدد شورای عالی بیمه بر اساس افزایش ۲۵ درصدی محاسبه شد که افزایش ۳۲ درصد را نمی‌خواهند لحاظ کنند و آن وقت وزیر کار نامه نگاری می‌کند که مطالب مطرح شده غیر کارشناسی بوده و قابل قبول نیست، در حالی که نماینده وی در شورای عالی بیمه حضور دارد و در تاریخ ۲۳ آبان این عدد مصوب شده و ۳۰ آبان نیز به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است و اکنون پس از گذشت ۵ ماه نباید عضو دولت ساز مخالف با تصمیمات خود دولت بزند، این امر جز ناهماهنگی و عدم انسجام چه چیزی را به ذهن متبادر می‌سازد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران خاطرنشان کرد: انتشار چنین نامه‌ای در فضای عمومی چه نفعی برای دولت و جامعه پزشکی کشور دارد، متولیان باید پاسخگو باشند که چرا با گذشت یک ماه از سال جدید هنوز تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی اعلام نشده است، نه اینکه پس از ۵ ماه مکاتبه انجام شود که همان عدد تعیین شده در شورای عالی بیمه را قبول نداریم.

رئیس زاده بیان کرد: باید این مسائل در خود دولت حل و فصل شود و نگاه رئیس جمهور به مبحث تعرفه‌های پزشکی قطعاً این نیست و عنایت ایشان به جامعه پزشکی بیش از مطالبی است که در نامه وزیر کار آمده است.

وی اذعان کرد: انتظار می‌رود در شرایط فعلی که به لطف خدا به پایان کرونا نزدیک می‌شویم و فرسایش شغلی، خستگی روح و روان و جسم بر تن جامعه پزشکی پابرجاست؛ دولت با یک تصمیم مناسب در خصوص تعرفه‌ها پاداش جامعه پزشکی را بدهد. زیرا پس از دو سال مبارزه نفس گیر و طاقت فرسا در جبهه مبارزه با کرونا اگر تعرفه‌ها مناسب نبوده و به موقع اعلام نشود به طور حتم محل گلایه جامعه پزشکی خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: