کد خبر: ۳۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 06
شفا آنلاين-معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ابتلای ۵ نفر به ویروس کرونا در ایران بر لزوم انجام اقدامات احتیاطی از سوی کادر پزشکی بیمارستان‌ها برای مبتلا نشدن به این بیماری تأکید کرد.
به گزارش شفا آنلاين،محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیردار در سمپوزیوم عفونت تنفسی MERS- CORONA درباره شیوع بیماری کرونا در کشورهای جهان گفت: کرونا ویروس‌ها یکی از 15 ویروسی هستند که ایجاد سندروم های تنفسی و به قولی سرماخوردگی در انسان می‌کنند.

نبوی افزود: تا پیش از اپیدمی سارس که بیش از 800 نفر را به کام مرگ فرو برده بود و تصور می‌شد که این ویروس‌ها بیماری‌های خفیفی همچون آنفلونزا ایجاد می‌کنند اما اپیدمی سارس نشان داد که اگر این ویروس‌ها چرخه حیوانی را شکسته و وارد جامعه انسان‌ها شوند تلفات بسیار سنگینی را به انسان‌ها وارد خواهند کرد برای مثال آنفلوانزای پرندگان که برای انسان‌ها بسیار خطرناک است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این بیماری سال گذشته کشف شد یعنی زمانی که یک بیمار بخش دیالیز نشانه‌های عفونت تنفسی را از خود نشان داد و به دنبال آن سایر بیماران نیز این علائم را از خود بروز دادند که کادر پزشکی بیمارستان متوجه شدند و این بیماران حدود 30 درصد تلفات دادند.

وی درباره نامگذاری این ویروس گفت: نمونه‌های این بیماری به هلند انتقال یافت و آنها با توجه به ارسال این نمونه‌ها از خاورمیانه نام آن را MERS- CORONA نامیدند.

نبوی افزود: خوشبختانه بیماری و ویروس کرونا به سرعت سرایت پیدا نمی‌کند و اطلاعات درباره این ویروس در گذر زمان در حال جمع آوری است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: بیماری کرونا به تعداد قابل توجهی ابتدا در شرق عربستان و سپس تمام این کشور دیده شد. بررسی‌ها نشان داد که منشأ این ویروس‌ها خفاش‌هایی در آفریقا هستند اما سوالی که پیش آمد این بود که انسان‌ها با خفاش‌ها ارتباطی ندارند و تحقیقات بیشتر نشان داد که این خفاش‌ها ویروس را به شتر به عنوان ناقل واسط منتقل می‌کنند و انسان این بیماری را از شترها می‌گیرد.

وی درباره علت شیوع زیاد این بیماری در عربستان به جای آفریقا گفت: خرید شترهای آفریقایی (سومالی لند) توسط عربستان، امارات و انتقال این ویروس از شترها به شهروندان عربستانی و اماراتی باعث شیوع این بیماری شده است و این بیماری از شهروندان این کشور به افراد دیگر که به این کشورها به خصوص عربستان سفر می‌کنند مانند حجاج و پزشکان منتقل می‌شوند.

نبوی افزود: برخی حجاج هنگام بازگشت به کشورهای خود این ویروس را به اطرافیان خود منتقل می‌کردند و برخی دیگر نیز منتقل نمی‌کردند یعنی برخی خوشه‌ها ادامه می‌یافت. برخی دیگر قطع می‌شد و علتی برای درگیرشدن برخی افراد به این بیماری وجود ندارد و نمی‌توان این موضوع را به ضعف سیستم ایمنی ارتباط داد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برخی پزشکان نیز که برای بررسی بیمارستان‌های عربستان به این کشور سفر کرده بودند نیز به این بیماری مبتلا شدند که در این میان می‌توان به 2 پزشک آمریکایی اشاره کرد که پس از بازگشت به آمریکا نشانه های این بیماری را بروز دادند.

وی گفت: بیماری کرونا در بین شترهای مصر، قطر و عمان نیز دیده شد که این موضوع نشان دهنده چرخه بیماری و حرکت این ویروس بین خفاش‌ها و شترها شاید از ده‌ها سال قبل است اما شترها نسبت به این بیماری واکنش خاصی نشان نمی‌دهند و در نهایت علائمی مانند سرماخوردگی از خود نشان می‌دهند ولی انسانها در تماس با این شترها به این ویروس و بیماری مبتلا می‌شوند.


عربستان کرونا را مخفی کرد

نبوی تصریح کرد: عربستان در ابتدا شمار زیادی در حدود 100 مورد از ابتلا به ویروس کرونا را مخفی کرد اما با توجه به مشکلات ایجاد شده در نهایت با تغییر مقامات وزارت بهداشت این کشور به وجود 100 مورد ابتلا به این ویروس اذعان کرد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: این بیماری از طریق دستگاه تنفسی به افراد دیگر منتقل می‌شوند و در کل درباره این بیماری و نحوه انتقال اطلاعات زیادی موجود نیست چرا که زمان زیادی از شناسایی آن نگذشته و افراد زیادی به این بیماری مبتلا نشده‌اند.

وی گفت: در ایران افرادی که از سفر حج بازگشته بودند یا کسانی که با این افراد در ارتباط بودند تحت بررسی قرار گرفتند که کرونا ویروس در افراد نوع دوم مشاهده شد. نکته جالب اینکه برخی از بیماران نشانه‌های خفیف از خود بروز می‌دادند و برخی دیگر نیز نشانه‌های شدیدی از خود بروز دادند و کارشان به ICU کشیده شد.

نبوی درباره نحوه پیشگیری یا تلاش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس گفت: استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها به خصوص هنگامی که احساس ابتلا به سرماخوردگی در فرد یا اطرافیان وجود دارد بسیار مفید است؛ ضمن اینکه بسیاری از حجاج به علت اطلاع‌رسانی های مناسب در هنگام حج کمتر در افطاری‌ها شرکت می‌کردند یا از ماسک استفاده می‌کردند و کمتر در بازارهای عربستان حضور داشتند تا امکان انتقال از شهروندان عربستانی کاهش یابد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در جهان 846 مورد مثبت دیده شده است که اکثر موارد نشانه‌های شدیدی از خود نشان داده‌اند.

وی افزود: در عربستان تاکنون 721 مورد ابتلا به ویروس کرونا دیده شده است که 298 نفر فوت کرده‌اند که اکثر فوتی ها مسن بوده‌اند و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و نارسایی کلیوی داشته اند.

نبوی درباره ابتلای چند شهروند کرمانی به ویروس کرونا گفت: خوشه‌ای نیز در ایران دیده شد به این نحو که دو خواهر که با یکدیگر زندگی می‌کردند به سندروم تنفسی شدید مبتلا شدند و یکی از آنها که به بیماری‌های زمینه‌ای بیماری قلبی و فشار خون داشت نارسایی کلیه نیز پیدا و در نهایت فوت کرد و خواهر دیگر بهبود پیدا کرد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پرستاری که از این 2 خواهر نگهداری می‌کرد نیز که از ابتلای این دو به بیماری کرونا بی‌اطلاع بود به این بیماری مبتلا شد ولی بیماری سبکی گرفت.

وی افزود: در مورد دیگر نیز پزشک بیهوشی یک بیمارستان که یک فرد مبتلا را که از سفر حج بازگشته بود برای عمل آماده می‌کرد به این بیماری مبتلا شد زیرا ماسک نزده بود و به علت پاشیده شدن ترشح‌های دهانی به سندروم تنفسی پیش رونده‌ای مبتلا شد آزمایش نشان داد که به این بیماری مبتلا شده است و بهبود پیدا کرد.

نبوی گفت: به احتمال قوی نمونه‌های دیگری بوده‌اند که سبک بوده‌اند و خوب شده‌اند و موارد دیگری که منجر به فوت بیمار شده است به عنوان کرونا ویروس شناخته نشده است.

شیوع بالای کرونا در بین حجاج


معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره علت شیوع ویروس کرونا در بین حجاج گفت: این بیماری در بین کسانی که به حج می‌روند شیوع زیادی دارد زیرا به صورت تراکمی از افراد از مناطق مختلف شامل گرمسیر و سردسیر در کنار یکدیگر هستند که فضای تنفسی مشترکی دارند و بیماری دهان به دهان منتقل می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر شدت زیادی دارد زیرا حجاج در عربستان فرصتی برای استراحت و کسب انرژی ندارند و پیوسته در تکاپو هستند؛ برخلاف سرماخوردگی در محل زندگی خود که استراحت می‌کنند.


موردی از کرونا در بین شترهای ایران دیده نشده

نبوی افزود: سازمان دامپزشکی نیز در حال بررسی شترهای کشور است و خوشبختانه مورد مثبتی مشاهده نشده است زیرا ایران شترهای خود را از پاکستان وارد می‌کند نه از سومالی لند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از سرعت زیاد سرایت و شیوع این بیماری در بین پرستاران و پزشکان ابراز نگرانی کرد و گفت: نمونه‌های متعددی از ابتلای پرستاران و پزشکان به بیماری‌های بیماران وجود دارد برای مثال در یکی از بیمارستان‌ها 14 نفر از 19 پرستاری که با یک مبتلا به آنفلوانزا در ارتباط بودند به این بیماری مبتلا شدند که این موضوع دقت و احتیاط بیشتر پرستاران و پزشکان را می‌طلبد.


مشهدی ها در خطر بیماری

وی درباره خطر ابتلا به بیماری کرونا به خصوص در مشهد ابراز نگرانی کرد و گفت: هر روز 300 شهروند شیعه عربستانی از شرق این کشور با هدف زیارت به مشهد پرواز می‌کنند که این می‌تواند ریسک بالقوه بالایی را به ایران و به ویژه مردم مشهد تحمیل کند که البته ابتلا به ویروس کرونا در مشهد از طریق نمونه‌گیری در حال انجام است که تا کنون مورد مثبتی گزارش نشده است.


فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: