کد خبر: ۳۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 06
شفاآنلاین-کارشناسان پزشکی معتقدند در حالیکه تغذیه بیماران در بخش مراقبت های ویژه در سیر بهبودی و تامین انرژی اینگونه بیماران از اهمیت بسزایی برخوردار است، بیمارستان های کشور به دلیل هزینه بر بودن این نوع تغذیه و عدم پوشش بیمه ای، داروهای تغذیه ای را برای بیماران فراهم نمی کنند.
به گزارش شفاآنلاین، به عقیده این کارشناسان؛ بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه (آی.سی.یو) بیمارستان های کشور به دلیل زیرپوشش بیمه نبودن داروهای تغذیه ای، دچار سوء تغذیه هستند و بررسی این مشکل یکی از مباحث محوری دومین سمپوزیوم بین المللی تغذیه آسیاست که قرار است در روزهای 25 و 26 مرداد ماه امسال در مشهد و به میزبانی بیمارستان رضوی برپا شود .

دبیر علمی این سمپوزیوم معتقد است : هزینه یک روز داروهای تغذیه ای هر بیمار، بسته به نوع داخلی و خارجی آن، بین 300 تا 900 هزار ریال می باشد.

به گفته وی، این در حالی است که هم اکنون بسیاری از داروهای گران قیمت در زمینه تغذیه، پوشش بیمه ای دارند اما داروهای اصلی تغذیه ای بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه زیر پوشش بیمه نیستند.

کارشناسان بر این باورند که این چالش ها و مشکلات باعث شده است بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته به دلیل استفاده از روش های سنتی تغذیه ای، با کمبود 500 کیلو کالری انرژی مواجه شوند.

کارشناس تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه گفت: هم اکنون سیستم مخلوط کردن غذاها و رساندن این غذا از طریق لوله به بدن بیمار در دنیا منسوخ شده است، چرا که این مواد غذایی به دلیل احتمال فساد و همچنین نداشتن مواد غذایی لازم نمی توانند نیازهای بیمار را تامین کنند.

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: بیمه نبودن داروهای دارای مواد غذایی از مشکلات مهم در تغذیه بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه به شمار می رود.

وی اظهار کرد: بسیاری از بیماران به علت عدم بضاعت مالی نمی توانند هزینه های تهیه این داروها را به صورت آزاد بپردازند.

* بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها با کمبود کالری مواجهند

دبیر علمی نخستین کنگره تغذیه بالینی کشور و دومین سمپوزیوم بین المللی تغذیه آسیا گفت : خدمات تغذیه ای بیماران بستری در کشور با چالش های عدیده روبروست، به طوریکه تغذیه این بیماران در بخش های مراقبت های ویژه وضعیت چندان مساعدی ندارد و در این زمینه عقب تر از سایر کشورها هستیم.

دکتر عبدالرضا نوروزی با بیان اینکه خدمات تغذیه ای در کشور به دو بخش تغذیه بیمارستانی و غیر بیمارستانی تقسیم می شود، افزود: در بخش تغدیه غیر بیمارستانی که شامل تغذیه مادران باردار، تغذیه نوزادان، تغذیه مادر و کودک و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن می باشد، مشکلی در کشور نداریم.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه که به دلیل سکته مغزی، تصادفات و سوانح در کما بسر برده و قدرت بلع ندارند باید از طریق گاواژ (قرار دادن لوله در بینی و یا اتصال مستقیم به معده) مواد لازم غذایی را دریافت کنند.

نوروزی ادامه داد: شیوه رایج فعلی تغذیه بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه، مخلوط کردن غذاهای مختلف و چرخ کردن آنها و انتقال آن از طریق سوند به معده بیمار می باشد.

به گفته وی، این روش اینک در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده و از داروهای دارای مواد غذایی برای تغذیه اینگونه بیماران استفاده می شود.

این پزشک متخصص تغذیه عنوان کرد: تغذیه بیماران به وسیله مواد غذایی مخلوط شده، کارایی لازم را برای تامین انرژی بیماران بستری ندارد و از سوی دیگر تهیه آن با سختی های خاص و احتمال فساد مواجه است.

او خاطر نشان کرد: به دلیل گرانی و زیرپوشش بیمه نبودن داروهای تغذیه ای، قادر به تامین انرژی مورد نیاز بیماران بستری در این بخش ها نیستیم و فقط بیمارانی که استطاعت مالی دارند می توانند به صورت آزاد این داروها را تهیه کنند.

دبیر علمی نخستین کنگره تغذیه بالینی کشور گفت: خدمات تغذیه ای در اغلب بیمارستان های کشور به صورت سنتی انجام می شود در حالی که این موضوع از اهمیت بسزایی در بهبود بیمار برخوردار است.

نوروزی، تاخیر در بهبودی، طولانی شدن زمان بستری و افزایش هزینه ها برای بیمار و بیمارستان را از جمله پیامدهای کمبود کالری بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه عنوان کرد.

وی ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان داده است که هم اکنون میزان انرژی که از طریق مواد غذایی به بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه کشور می رسد 900 کیلو کالری است، در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته یک هزار و 470 کیلو کالری می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در اغلب کشورها تغذیه اینگونه بیماران از طریق مواد دارویی ارائه می شود و شرکت های بیمه هزینه آن را پرداخت می کنند اما در ایران به دلیل گران بودن این داروها، تغذیه اینگونه بیماران با مشکلات عدیده مواجه است.

وی گفت: این در حالی است که هم اکنون بسیاری از داروهای گران قیمت در زمینه تغذیه پوشش بیمه ای دارند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هزینه نوع ایرانی داروهای تغذیه ای را 300 تا 350 هزار ریال و نوع خارجی آن را 850 تا 900 هزار ریال برای یک روز بیمار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته این داروها توسط بیمارستان ها تهیه می شود، افزود: در ایران تنها بیمارستان رضوی مشهد است که از سال گذشته با هزینه خود این داروها را برای بیماران تهیه می کند و چند بیمارستان هم به صورت ناقص تغذیه درست بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه را انجام می دهند.

وی گفت: پرداخت این هزینه ها در نهایت به نفع بیمارستان ها و بیمه ها است، چرا که باعث می شود بیمار زودتر بهبود یابد.

* هیچیک از داروهای تغذیه در بخش های مراقبت های ویژه زیرپوشش بیمه نیستند

عضو هیات علمی گروه تعذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: تغذیه بیمارستانی در کشور ما هنوز جایگاه خود را آن چنان که باید پیدا نکرده است و این در حالی است که تغذیه بالینی نقش مهمی در بهبود بیماری و ترخیص بیمار از بیمارستان دارد.

دکتر محمد صفریان افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب تغذیه ای کشور به شمار می رود و تمام سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های آموزشی و پژوهشی پیرامون تغذیه در این مرکز انجام می شود.

وی با اشاره به وضعیت نامساعد خدمات تغذیه بالینی در بیمارستان های کشور گفت: هم اکنون به دلیل گرانی مواد دارویی غذایی مورد نیاز بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه، آنان کالری کافی دریافت نمی کنند.

وی زیرپوشش بیمه نبودن خدمات تغذیه ای توسط بیمه های درمانی را یکی از مشکلات مهم در کشور عنوان کرد و افزود: محلول های دارویی مورد نیاز برای بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه که توانایی بلع را ندارند، زیرپوشش بیمه نیستند و اغلب خانواده های بیماران نیز توان فراهم کردن این داروها را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: عدم برخورداری کالری کافی به دلیل گرانی داروهای مزبور خسارات جبران ناپذیری برای بیمار در بردارد و از سوی دیگر هزینه های بیمارستانی را نیز به دلیل افزایش طول مدت بستری افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه بیمه ها زیر بار پرداخت هزینه های داروهای تغذیه ای نمی روند، افزود: سازمان های بیمه گر آنچنان که باید توجیه نیستند و این مواد دارویی را جزء درمان های لوکس می دانند.

به گفته وی، این در حالی است که دریافت این مواد جزء نیازهای حیاتی بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه می باشد.

امید است، در نخستین کنگره تغذیه بالینی کشور و دومین سمپوزیوم بین المللی تغدیه آسیا که روزهای 25 تا 26 مرداد ماه امسال در مشهد برگزار می شود، چالش های تغذیه بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای حل مشکل سوء تغذیه و گرسنگی اینگونه بیماران ارائه شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: