کد خبر: ۳۰۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - 2022April 12
شاید سویه XE آنقدرها هم ترسناک نباشد اما به‌طور حتم مسری‌تر است و ابتلا به آن می‌تواند برای برخی مبتلایان دردسرساز شود، چراکه بالاخره از نسل همان کرونا منحوس و معروف است

شفاآنلاین>سلامت> در روزگاری که مردم ایران سرخوش از کاهش آمار کرونا و بی‌اثر بودن امیکرون، عادی‌انگاری را سرلوحه کارها و امور روزمره زندگی خود قرار داده‌اند، سویه جدید ویروس منحوس کرونا با نام XE در بخش‌هایی از کشور هند مشاهده شده است

به گزارش شفاآنلاین: سویه نوترکیب جدیدی که از دو زیر سویه امیکرون به وجود آمده و گفته می‌شود حتی از امیکرون هم مسری‌تر است؛ البته کارشناسان اعتقاد دارند که از زمان کشف این سویه در انگلیس که اوایل سال جاری میلادی روی داد، به نظر می‌رسد این سویه ویروس خفیفی است.

شاید سویه XE آنقدرها هم ترسناک نباشد اما به‌طور حتم مسری‌تر است و ابتلا به آن می‌تواند برای برخی مبتلایان دردسرساز شود، چراکه بالاخره از نسل همان کرونا منحوس و معروف است. پس به همین دلیل است که کارشناسان تاکید دارند پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود و البته این وضعیت در ایران نگران‌کننده است.
 
XE  از کجا آمده است؟

سویه XE کروناویروس اولین‌بار اواسط ژانویه در انگلیس شناسایی شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۶۰۰مورد ابتلا به آن تایید شده است. موارد بسیار محدودی از ابتلا به این سویه نیز در چین و تایلند گزارش شده است. گفته شده این سویه ۱۰درصد بیشتر قدرت سرایت دارد و در مقایسه با ویروس اصلی دارای قابلیت انتقال بالاتر از ۱.۱ است.

 درحال‌حاضر شدت بیماری‌زایی XE خفیف به نظر می‌رسد هرچند لازم است قبل از اینکه این ادعا را مطرح کنیم، محتاطانه‌تر رفتار کنیم. همچنین باید در نظر بگیریم درحال‌حاضر بسیاری از مردم چندین برابر بیش از موج‌های قبلی واکسینه شده‌اند. تاکنون، علائم گزارش‌شده ناشی از این سویه مشابه با علائم امیکرون است و می‌توان به خستگی، بی‌حالی، تب، سردرد، بدن‌درد، تپش قلب و مشکلات قلبی اشاره کرد. همچنین شواهدی وجود ندارد که نشان دهد علائم سویه XE با سویه‌های موجود متفاوت است.
 
افزایش ۲۰درصدی مراجعات سرپایی کرونا در کشور

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم روز گذشته درباره مشاهده سویه جدید کرونا و نیز افزایش بیماران سرپایی نکاتی را اعلام کرد. دکتر حمیدرضا جماعتی با بیان اینکه اخیرا دو سویه جدید XD(ترکیبی از ویروس دلتا و امیکرون) و  XE(ترکیبی از زیرسویه BA1 وBA۲) شناسایی شده است، اظهار داشت: تاکنون 600نفر مبتلا به سویه XD در دنیا گزارش شده و مورد رصد سازمان جهانی بهداشت قرار دارد؛ البته فعلا جای نگرانی نیست؛ چراکه گزارش‌هایی از این سویه‌های جدید در سایر کشورها هنوز ارائه نشده است.

وی همچنین با اعلام افزایش ۲۰درصدی مراجعات سرپایی کرونا در کشور گفت: تاکید کمیته علمی کشوری کرونا در این شرایط که شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم، تکمیل واکسیناسیون دانشجویان و دانش‌آموزان به‌ویژه در گروه سنی پنج تا ۱۱سال است. وی افزود: در فرانسه، هنگ‌کنگ، استرالیا و کانادا بعد از پیک بیماری دوباره روند کرونا و ابتلا به این بیماری افزایش یافته است.

در ایران نیز در یکی، دو هفته اخیر، شاهد افزایش حدود ۲۰درصدی میزان مراجعات به درمانگاه‌ها و بخش سرپایی هستیم و ممکن است که در یکی، دو هفته آینده، شاهد روند روبه‌افزایش بستری و یکی، دو هفته بعد از آن، افزایش میزان مرگ‌ومیر باشیم اما این پیش‌بینی‌ها هنوز دقیق نیست و باید یکی، دو هفته دیگر، روند بیماری و افزایش موارد سرپایی را پیگیری و رصد کنیم.


دکتر مجید مختاری، یکی دیگر از اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا هم گفته است: درباره شیوع یا عدم شیوع سویه ترکیبی از دو زیرواریانت BA۲ و BA۱ تحت‌عنوان XE در ایران، تصریح کرد: خیلی زود است که در این مورد صحبت کنیم. برخی کشورهای اروپایی ازجمله انگلستان که توالی‌یابی ژنتیکی زیادی از ویروس انجام می‌دهند، این موضوع را اعلام کردند. مختاری گفت: اکنون از دیدگاه سرایت‌پذیری سویه‌های ترکیبی ازجمله سویه XE بین ۱۰ تا ۴۰درصد سرایت بیشتری دارند اما از نظر کشندگی و افزایش شدت بیماری خوشبختانه هنوز گزارشی نداشتیم که بگوید شدت در این زمینه بیشتر است.

 
3125 بیمار جدید کرونا در ایران شناسایی شدند


 وزارت بهداشت و درمان درباره آمار روزانه کرونا در ایران اعلام کرد که در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 22فروردین‌ماه، 3125بیمار جدید کرونایی در ایران شناسایی شده‌ و در همین بازه زمانی هم 34هموطن دیگر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس تاکنون هفت‌میلیون و 194هزار و 768ایرانی مبتلا به کرونا شده‌اند که از این تعداد هم 140هزار و 650نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت و درمان آمار داده است که هم‌اکنون هم 1487نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت هستند. آمار واکسیناسیون هم حکایت از آن دارد که در روز یکشنبه 91هزار و 541دوز واکسن در کشور تزریق شده است؛ به‌عبارت‌دیگر، ۶۴میلیون و ۹۶هزار و ۱۷۵نفر دوز اول، ۵۷میلیون و ۱۹۰هزار و ۷۲۵نفر دوز دوم و ۲۶میلیون و ۵۷۱هزار و ۹۳۸نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۷میلیون و ۸۵۸هزار و ۸۳۸دوز رسید. درحال‌حاضر ۳۴شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. روزنامه صبح نو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: