کد خبر: ۳۰۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - 2022March 31
وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین شیوه‌نامه آموزش‌های حضوری مدارس با همکاری وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با بیماری کروناست.

شفاآنلاین>سلامت> فعالیت تمام کادر مدارس استثنایی در تمام دوره‌های تحصیلی از ۱۴ فروردین به صورت «حضوری» است.

به گزارش شفاآنلاین: از ۱۴ فروردین ماه، فعالیت تمام عوامل اجرایی، آموزشی، توانبخشی، پرورشی، مراقبین سلامت، مشاوره و مددکاری، مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی، در تمامی مدارس استثنایی، مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری و مراکز راهنمایی و مشاوره و تمامی دوره‌های تحصیلی از جمله؛ پیش از دبستان، به صورت «حضوری» است.


با توجه به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر حضوری شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها و پیرو ابلاغ دستورالعمل حضوری شدن مدارس دفتر وزارتی، نظر به شرایط نوآموزان و دانش ‌آموزان استثنایی و ضرورت ارائه خدمات و آموزش‌های حضوری به آنان جهت جلوگیری از افت تحصیلی و پیامدهای ناشی از آن، سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن تاکید بر رعایت کامل مفاد دستورالعمل وزارتی، دستورالعمل شرایط حضوری شدن مدارس و مراکز استثنایی در زمان باقی مانده سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را به استان ها ابلاغ کرد.

حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیش از این درباره روند بازگشایی مدارس استثنایی با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه ششم فروردین ۱۴۰۱ گفته بود: در مدارس استثنایی با توجه به کم بودن تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس، لزوم ارائه آموزش‌ها به صورت عملی، عینی و مجسم، امکان ارائه خدمات توانبخشی به صورت انفرادی و استقبال خانواده‌ها از آموزش‌های حضوری، از آبان ماه سال گذشته به تدریج در بسیاری از مناطق کشور فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و توانبخشی این مدارس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری یا ترکیبی دنبال ‌شده است.

وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین شیوه‌نامه آموزش‌های حضوری مدارس با همکاری وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با بیماری کروناست.

برخی مفاد این دستورالعمل به شرح زیر است:

- فعالیت تمامی عوامل اجرایی، آموزشی، توان‌بخشی، پرورشی، مراقبین سلامت، مشاوره و مددکاری، مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی، در تمامی مدارس استثنایی، مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری و مراکز راهنمایی و مشاوره و تمامی دوره‌های تحصیلی از جمله؛ پیش از دبستان، به صورت حضوری است.  

- فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی فنی و غیر فنی در شاخه فنی و حرفه‌ای/ متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش تکمیل و برای اجرای درس کارآموزی/ کارورزی، برنامه‌ریزی شود.  

- نظارت بر آموزش دانش‌آموزان تلفیقی و فراگیر بر عهده مدرسه پشتیبان و نظارت بر آموزش دانش‌آموزان با کم توانی ذهنی که در مدارس روستایی و مناطق صعب العبور مشغول به تحصیل هستند، بر عهده مدیر مدرسه استثنایی است که نوآموز و دانش‌آموز در آن  ثبت نام شده است.

- برنامه‌ریزی جهت دسترسی دانش‌آموزان نیازمند به خدمات توانبخشی به گونه‌ای باشد که هیچ دانش‌آموزی از دریافت خدمات درمانی داخل و خارج از مدرسه، باز نماند. تمامی فعالیت‌های تیم توان‌بخشی، مشاوره و مددکاری، همانند فعالیت‌های آموزشی در مدرسه به صورت حضوری است.

- حضور نوآموزان و دانش‌آموزان مبتلا به کرونا، پس از طی مراحل درمانی و با تأیید پزشک، در مدرسه الزامی است.     

- مدیران مدارس استثنایی با هماهنگی انجمن اولیاء و مربیان، تمهیدات لازم را نسبت به تأمین و ساماندهی سرویس ایاب و ذهاب نوآموزان و دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی، برابر ضوابط فراهم کنند.

- دستورالعمل خوابگاه‌های دانش‌آموزان استثنایی با هماهنگی وزارت بهداشت و معاونت تربیت بدنی و سلامت تنظیم و متعاقباً ارسال خواهد شد.

ضروری است اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود جهت راهبری و نظارت بر فعالیت‌های آموزشی، توان‌بخشی و پرورشی مدارس تحت پوشش در سطح استان، اقدامات لازم را در خصوص اجرایی شدن این بخشنامه، معمول کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: