کد خبر: ۳۰۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - 2022March 30
کشور ایران به علت قرارگیری در کمربند جهانی خشک و نیمه خشک و واقع بودن در محل برخورد اقالیم زیستی آفریقا، جنوب آسیا، آسیای مرکزی و اروپا از تنوع زیستی مناسبی در زمینه خزندگان برخوردار است.
شفاآنلاین>اجتماعی>خزندگان قدیمی‌ترین ساکنان خشکی هستند و کشور ایران نیز به علت اقلیم خاص خود زیستگاه گونه‌های متنوعی از خزندگان است.

به گزارش شفاآنلاین:خزندگان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گروه از جانوران خشکی زی، سال‌های درازی روی کره زمین زندگی کرده‌اند. کشور ایران نیز به علت قرارگیری در کمربند جهانی خشک و نیمه خشک و واقع بودن در محل برخورد اقالیم زیستی آفریقا، جنوب آسیا، آسیای مرکزی و اروپا از تنوع زیستی مناسبی در زمینه خزندگان برخوردار است.

*خزندگان قدیمی‌ترین رده از حیات وحش جانوری(مهره داران) خشکیزی هستند.

 *عمر خزندگان روی کره زمین به ۳۰۰میلیون سال می‌رسد.

*تنوع گونه ای قابل ملاحظه‌ای از خزندگان در ایران مشاهده شده است.

*با در نظر گرفتن مهاجر بودن بسیاری از پرندگان ایران، خزندگان ایران بزرگترین گروه مهره‌داران مقیم ایران هستند.

*خزندگان ایران شامل ۲۲۵گونه (مارها با ۷۷ گونه، سوسمارها با ۱۳۶ گونه، لاکپشت ها با ۱۰ گونه و کروکودیل ها و کرم سوسمارها هر کدام با یک گونه) می‌شوند.

*تعداد خزندگان ایران هر ساله با کشف گونه‌های جدید افزایش تقریبا می‌یابد و برابر با تعداد خزندگان شناخته شده کل اروپا است.

*علی رغم اینکه کشور ایران تقریبا حدود سه درصد از مساحت آسیا را تشکیل می‌دهد، زیستگاه حدود ۱۰ درصد از خزندگان کل آسیاست.

*ازمیان خزندگان ایران بیش از ۴۰ گونه بومی هستند و بسیاری از این خزندگان بومی در زیستگاه‌های کوچک و محدودی زندگی می‌کنند.

*به دلایل بسیاری مانند تخریب زیستگاه بقای بسیاری از گونه‌های حیات وحش در معرض خطر قرار گرفته است.

*اصلی‌ترین تهدید برای خزندگان و دوزیستان دنیا و کشور ما تغییرات اقلیمی است. خشکسالی، کاهش بارندگی و بارندگی‌های بی‌موقع است.

*گاندو یا تمساح مردابی، به علت تنش آبی، لاکپشت‌های خشکی و دریایی به‌خصوص لاکپشت فراتی و افعی البرزی به علت برداشت غیرمجاز و تخریب زیستگاه گونه‌هایی هستند در در خطر انقراض قرار دارند.

*کنوانسیون سایتیس، کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض است و بسیاری از خزندگان در لیست این کنوانسیون قرار دارند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: