کد خبر: ۳۰۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - 2022March 29
هنگامی که همه‌گیری کرونا شروع شد، تیم‌های تحقیقاتی چند رشته‌ای ما تحقیقات خود را در مورد سایر ویروس‌ها و باکتری‌ها متوقف کردند و صرفا بر این بیماری تمرکز کردند. این یک ویروس جدید چالش برانگیز برای همه ما بود

شفاآنلاین>سلامت> دو سال از شروع همه‌گیری کرونا می‌گذرد، اما محققان تقریبا مطمئن هستند که سال 2022 سال محو شدن این ویروس یا حداقل پایان همه گیری خواهد بود. با این حال، نگرانی ها در مورد توانایی این ویروس برای جهش باقی می ماند، بنابراین محققان بی وقفه برای تقویت حفاظت بدن انسان در مقابل این ویروس و جهش‌های آینده آن کار می کنند. یکی از یافته‌های اخیر این است که دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که سبزی‌های برگ‌دار می‌توانند خطر آسیب ریه ناشی از COVID-19 را کاهش دهند

به گزارش شفاآنلاین: مطالعات نشان می‌دهد که ویروس در حال ضعیف شدن است و این خبر خوبی برای سیستم های درمانی در سرار جهان است که فرصتی برای رهایی از زیر فشار می یابند. در حالی که واکسن قطعا در این اتفاق مفید بوده است، اما همزمان میلیون‌ها نفر به دنبال راه‌های جایگزین برای تقویت سیستم دفاعی خود هستند. تحقیقات جدید دانشمندان یک ترکیب گیاهی را شناسایی کرده است که به وفور در سبزیجات چلیپایی وجود دارد که می تواند آسیب ریه های ناشی از عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.


مطالعه جدید بر روی موش‌ها که توسط محققان جانز هاپکینز انجام شد، نشان می‌دهد که سولفورافان، ترکیبی که در سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شود، می‌تواند از آسیب ریه ناشی از COVID-19 محافظت کند.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که این ترکیب باعث کاهش 17 درصدی میزان ویروس در ریه‌ها و کاهش 9 درصدی در میزان ویروس در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود. محققان همچنین دریافتند که آسیب ریه در موش هایی که این ترکیب را دریافت کرده بودند در مقایسه با موش هایی که سولفورافان دریافت نکرده بودند، 29 درصد کمتر بود.

براساس این مطالعات به نظر می رسد این ترکیب با محافظت از سلول ها در برابر پاسخ ایمنی بیش از حد بدن، که به نظر می رسد عامل مهم باعث مرگ افراد در اثر COVID-19 باشد، التهاب ریه ها را کاهش می دهد.

آلوارو اردونز، نویسنده اول مقاله و استادیار اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: «آنچه ما دریافتیم این است که سولفورافان دارای خاصیت ضد ویروسی در برابر کروناویروس‌های SARS-CoV-2 است و در عین حال به کنترل پاسخ‌های ایمنی بدن انسان نیز کمک می‌کند. این عملکرد چند منظوره آن را به ترکیب جالبی برای استفاده در برابر کرونا و همچنین عفونت‌های ناشی از سایر ویروس‌های کرونا بدل می‌کند.»

تحقیقات قبلی نشان داده شده است که سولفورافان فواید زیادی برای سلامتی انسان به ویژه برای سیستم گوارش و مقابله سرطان دارد. اما این ترکیب همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد پیری، محافظت از رشته های عصبی و ضد دیابت دارد. همانطور که از نام آن پیداست، سولفورافان یک ترکیب غنی از گوگرد است که عمدتا در سبزیجات چلیپایی یافت می شود.

تحقیقات بیشتر نشان داده است که این ترکیب با خنثی کردن سموم در بدن، التهاب در بافت‌ها را کاهش می‌دهد. از آنجایی که بروز التهاب در بدن انسان با چندین نوع سرطان مختلف مرتبط است، این ترکیب به دلیل اثرات محافظتی آن در برابر این بیماری‌ها مورد استقبال محققان قرار گرفته است.

لوری جونز-براندو، استادیار اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: «هنگامی که همه‌گیری کووید-19 شروع شد، تیم‌های تحقیقاتی چند رشته‌ای ما تحقیقات خود را در مورد سایر ویروس‌ها و باکتری‌ها متوقف کردند و صرفا بر این بیماری تمرکز کردند. این یک ویروس جدید چالش برانگیز برای همه ما بود. ما چندین ترکیب را از نظر فعالیت ضد کرونا غربالگری کردیم و تصمیم گرفتیم سولفورافان را امتحان کنیم، زیرا فعالیت متوسطی در برابر سایر عوامل میکروبی که  قبلا روی آن ها مطالعه کرده بودیم، نشان داده بود.»

در زمایش این تیم، محققان یک تا دو ساعت قبل از آلوده کردن سلول‌ها به SARs-CoV-2، سلول‌های موش را در معرض سولفورافان قرار دادند. آنها دریافتند غلظت کم این ترکیب گیاهی تکثیر شش سویه SARS-CoV-2، از جمله انواع دلتا و اومیکرون، در بدن موش ها کاهش داد. جالب است که یافته‌ها نشان داد که ترکیب دوزهای پایین سولفورافان و رمدسیویر در برابر ویروس کورونا مؤثرتر از هر دوی این درمان ها به تنهایی است.

و در نهایت باید اشاره کنیم که سولفورافان موجود در طبیعت و سبزیجات یک ترکیب طبیعی است که در بسیاری از سبزیجات برگدار و اصطلاحا چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم کالی، گل کلم و کلم پیچ وجود دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: