کد خبر: ۳۰۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 19
جنب و جوش و فعالیت‌های مردم برای آماده شدن و ورود به سال نو از زیبایی‌هایی ویژه‌ای برخوردار است

شفاآنلاین>سلامت> جنب و جوش و فعالیت‌های مردم برای آماده شدن و ورود به سال نو از زیبایی‌هایی ویژه‌ای برخوردار است.

وقتی افراد به تلاش و تکاپو می‌افتند تا خودشان را آماده کنند و شرایطی فراهم شود که بتوانند با نشاط و شادی و خوشی به نوروز و سال جدید ورود پیدا کنند، خود زیبایی‌های ویژه‌ای دارد. از سنت‌های دیرین ما ایرانیان که نویدبخش آمدن نوروز است، خانه‌تکانی است. نوروز با نشاط کودکان برای خرید البسه نو زیباتر هم می‌شود.

اگرچه سال نو با خرید و نوسازی ظاهری افراد همراه است اما امسال پس از چند سال، غلبه ویروس کرونا کاهش یافته و ما شاهد تحرک بیشتر مردم و شکل‌گیری صفوف خرید در بازار هستیم. البته طبقه متوسط جامعه فروریخته و به طبقه پایین سقوط کرده است و متاسفانه بیشتر خرید طبقه بالای جامعه یعنی ۲۰ درصد برخوردار جامعه را شاهدیم، اما باز هم ملاحظه این شور و نشاط موجب التذاذ درونی و سرخوشی انسان می‌گردد. رفت و آمد مردم و شلوغی بازار و خیابان از مناظر دلچسب و زیبایی است که نشان از استقبال مردم از سال نو دارد. رسیدگی به امور جاری و انجام کارهای عقب مانده، تصفیه حساب‌ها و رسیدگی به طلب‌ها و بدهی‌ها، اتمام کارهایی که به دیگران قول داده‌ایم و غیره همه حکایت از سبک شدن انجام کارهای پایان سال دارد و به خصوص ما ایرانی‌ها که عادت داریم کارهایمان را به آخر سال موکول می‌کنیم شب عید را به تکاپو می‌افتیم. به هر حال این ایام خجسته ارزش بسیاری برای ما دارد. این ایام همچنین هنگامه کمک به دیگران و یاری به مستمندان است و در نتیجه نهادهای خیریه و موسساتی که قصد کمک به این اقشار را دارند به تکاپو و فعالیت می‌افتند. این کار از این جهت شادی‌آور است که می‌تواند بستر فراهم آوردن نشاط و شادی را برای قشر نیازمند جامعه هم به ارمغان بیاورد. به همین دلیل آثار وضعی و نتایج فعالیت‌های موسسات خیریه برای خوشحالی نیازمندان خیلی با خیر و برکت همراه است.

 در این ایام توان اقتصادی افراد است که می‌تواند درجه تغییرات و کیفیت آن را مشخص کند. برخی از توان کمتری برخوردارند و به تغییرات ظاهری و خرد اکتفا می‌کنند اما عده‌ای دیگر تغییرات گسترده‌تری ایجاد می‌کنند و حتی خانه یا ماشین خود را تغییر می‌دهند. این امر همبستگی توان اقتصادی و نحوه به استقبال نوروز رفتن را نشان می‌دهد.

برخی نیز برای ایام تعطیلات برنامه ریزی سفر می‌کنند. اما زیباترین مسئله این است که در واقع ما با چهارشنبه سوری شاهد نوید نوروز هستیم. این روز نیز همراه با آداب و سنن ویژه خود است که‌ای کاش جامعه جوان ما با درک و شناخت آن‌ها بتواند این میراث کهن را فرابگیرد و خود را ملزم به اجرای این آیین نماید تا به استمرار آن کمک شود. جعفر بای/ ‪  روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: