کد خبر: ۳۰۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 16
تعداد بسیار زیادی از هموطن‌های عزیزمان مبتلا به ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن شده‌اند و عده زیادی نیز واکسن کرونا را در دو نوبت دریافت کرده‌اند، اما هنوز هم حدود هشت میلیون نفر هیچ‌گونه واکسنی دریافت نکرده‌اند

شفاآنلاین>سلامت> در مطلب هفته گذشته «از بهار در کرونا تا بهارانی بدون کرونا» اشاره شد با توجه به نزدیک بودن سال جدید و فصل جدید و آغاز توام بهار طبیعت با بهار دل‌ها (ماه رمضان)، باید مراقب ویروس مرموز کرونا نیز باشیم.

تعداد بسیار زیادی از هموطن‌های عزیزمان مبتلا به ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن شده‌اند و عده زیادی نیز واکسن کرونا را در دو نوبت دریافت کرده‌اند، اما هنوز هم حدود هشت میلیون نفر هیچ‌گونه واکسنی دریافت نکرده‌اند و تعدادی از همنوعان ما، متاسفانه یا ماسک نمی‌زنند یا به صورت صحیحی ماسک نمی‌زنند. گروه‌های پرخطر (افراد بالای ۶۵ سال، دریافت‌کنندگان پیوند اعضا، مبتلایان به بیماری‌های مختلف تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مانند دیابت، HIV و بیماری‌های روماتیسمی و…، بارداران، کودکان که مسلما توانایی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور صحیحی نمی‌دانند، واکسن‌نزده‌ها و…) نیز در جامعه حضور دارند.

همزمان با نوروز، رفت‌وآمد افراد جامعه و معاشرت‌ها نیز بیشتر می‌شود، مسافرت‌های نوروزی در راه است. منع ترددی که در ابتدای دوره کرونا وجود داشت، اکنون برداشته شده ولی مالکین خودروهایی که واکسینه نشده باشند، جریمه نقدی خواهند شد. پس باید در مسافرت‌ها اعم از داخلی یا خارجی و با هر وسیله نقلیه‌ای که صورت بگیرد، حتی با خودروی خصوصی و شخصی، همچنان دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی را رعایت کنیم‌ و مراقب خود و همراهانمان باشیم. رییس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: از زمانی که اومیکرون شناسایی شد، بیش از ۹۰ میلیون مورد بیماری به آژانس سازمان ملل گزارش شده که بیش از موارد گزارش‌شده در کل سال ۲۰۲۰ است. از نظر دکتر تدروس، راه جلوگیری از ظهور واریانت‌های جدید، دستیابی به هدف واکسینه کردن ۷۰% از جمعیت هر کشور، با تمرکز بیشتر بر گروه‌های در معرض خطر است. باید زندگی با ۱۹- COVID را تمرین کنیم و بپذیریم که این ویروس، براساس شواهد فعلی، در کنار ما خواهد ماند، اما این به این معنی نیست که ویروس را آزاد بگذاریم تا در جامعه بچرخد و می‌توانیم جلوی مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون بگیریم. در دنیا تقریبا ۵۰۰۰۰ مرگ در هفته به دلیل ابتلا به این ویروس داریم!! مرگی که قابل پیشگیری است. هم‌اکنون وزارت بهداشت ایران در افراد بالای ۱۸ سال که مبتلا به نقص ایمنی هستند تزریق دوز چهارم را با تایید پزشک و حداقل فاصله چهار ماه از دوز سوم، با استفاده از واکسن‌هایی با پلتفرم پروتیین نوترکیب تایید کرده است و در مسافرین با کسب رضایت آگاهانه از خود شخص و ارائه مدرک سفر، دوز چهارم با فاصله یک ماهه از دوز سوم و دوز پنجم با فاصله سه ماهه از دوز چهارم، تجویز خواهد شد. در کودکان ۱۸-۱۲ ساله نیز که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند، دوز سوم به فاصله چهار ماهه از دوز دوم، در صورت تایید پزشک، توصیه و تجویز می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که خستگی و مه‌مغزی‌، ناراحتی‌های قلبی و عروقی، تنگی نفس و مشکلات خواب و بدن درد‌، علائم رایجی هستند که پس از ابتلا به اومیکرون برای مدت طولانی در افراد در همه گروه‌های سنی به ویژه کودکان و سالمندان مشاهده می‌شوند به مجموعه این علائم که بعد از بهبود از بیماری، همچنان باقی می‌مانند، کووید طولانی‌مدت گفته می‌شود. به گفته ماریاون کرخوف کارشناس WHO، اثرات بلندمدت کووید معمولا حدود ۹۰ روز، بعد از از بین رفتن علائم عفونت اولیه ظاهر می‌شود. در حالی که سویه اومیکرون نسبتا خفیف‌تر از انواع قبلی است، برخی از علائم post covid ممکن است برای هفته‌ها باقی بمانند.

برای جلوگیری از کووید و کاهش عوارض ناشی از آن لطفا:
– از سفرها، ترددها و معاشرت‌های غیرضروری پرهیز کنیم.
– کسانی که واکسیناسیون خود را انجام نداده‌اند لطفا انجام بدهند و کسانی که دوز دوم و سوم را دریافت نکرده‌اند، حتما قبل از سفر دریافت کنند.
– در صورت بروز علائمی مانند سرفه، عطسه، تب و آبریزش بینی، تنگی نفس، سرگیجه، اسهال و استفراغ، لرز، بدن درد سریعا به پزشک مراجعه و از مسافرت پرهیز کنید.
– در تماس با سایر افراد به ویژه گروه‌های پرخطر که ذکر شد، نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی (۲متر) را حتما رعایت کنید.
– از تماس فیزیکی مانند در آغوش گرفتن و بوسیدن و دست دادن پرهیز کنید.
– از تماس با سایر افراد در مکان‌های سرپوشیده مانند سالن‌های رستوران، سینما و کنسرت، حتی‌الامکان بپرهیزید.
-‌ در هنگام مسافرت اعم از داخلی و خارجی، همراه داشتن کارت واکسیناسیون کووید الزامی است، در صورت عدم تهیه کردن کارت، لطفا قبل از سفر، تهیه بفرمایید.
-‌ کسانی که سابقه واکسیناسیون در خارج از کشور را دارا هستند باید مدارک مرتبط با واکسیناسیون را همراه خود داشته باشند و از طریق وزارت بهداشت نیز کارت واکسن کووید، برایشان صادر خواهد شد.
-‌ ماسک به صورت صحیح و مناسب روی بینی و صورت قرار بگیرد و از استفاده از ماسک‌های چندبار مصرف یا ساعات طولانی بپرهیزیم.
-‌ کودکان، توانایی استفاده از ماسک و نگهداری آن را روی صورت ندارند، قبل از مسافرت در منزل، طریقه استفاده صحیح از ماسک را برایشان توضیح دهیم و استفاده از آن را در منزل تمرین کنیم.
-‌ در صورت بروز علائم کرونا استفاده از انواع داروهای گیاهی (جوشانده و دمنوش و عرقیجات و…) برای به تعویق انداختن مراجعه به پزشک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
-‌ بهترین ماده شوینده برای پوست بدن به ویژه دست‌ها آب و صابون است، در صورت عدم دسترسی به آن از مواد ضدعفونی‌کننده سنتتیک (مصنوعی مانند الکل) استفاده شود.
-‌ دستمال کاغذی استفاده‌شده در سطل زباله درب‌دار انداخته شود.
-‌ در طول سفر، از مصرف مواد غذایی خام و نپخته پرهیز شود و فقط غذاهایی مصرف شوند که خوب پخته شده باشند.
-‌ از نگه داشتن طولانی‌مدت ضدعفونی‌کننده‌های الکلی در ماشین با درهای بسته پرهیز کنید، به ویژه اگر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید چون خاصیت اشتعالزایی آنها می‌تواند موجب آتش‌سوزی شود.
– در طول سفر، در استفاده از مکان‌ها و خدمات عمومی هتل‌ها مانند استخر، سونا و جکوزی خودداری کنید.
-‌ از ضدعفونی شدن اقامتگاه و یا هتل خود به ویژه در دستگیره‌ها و سرویس‌های بهداشتی و ملحفه‌های تخت مطمئن باشید چون مناطق ذکر شده، مکان‌های بسیار مناسبی برای انتقال ویروس کرونا هستند.
-‌ خوددرمانی به وسیله انواع آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه آزیترومایسین در بیماری‌های ویروسی مانند کرونا توصیه نمی‌شود مگر با تایید پزشک و سوار شدن Super imposed عامل باکتریایی همراه باشد.
-‌ احساس اضطراب و سردرگمی یا حتی عصبانیت در دوران کرونا، برای همه افراد اجتناب‌ناپذیر است اما انتقال آن به کودکان و سالمندان، به ویژه در مسافرت نباید صورت بگیرد.
– ‌اتانول ۷۰% وایزرپروپیل الکل ۷۰% و سدیم هیپوکلریت (وایتکس)۱/۰% تا ۵/۰% و هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) ۵/۰%، جزو محلول‌های ضدعفونی‌کننده مناسب برای عدم ابتلا به ویروس کرونا هستند. مراقب باشیم که ضدعفونی‌کننده‌ها در دسترس کودکان نباشند!
-‌ در مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها، سالن‌های کنسرت و… باید تهویه مناسبی وجود داشته باشد. اگر این چنین نیست یا مطمئن نیستید از رفتن به آن مکان‌ها پرهیز کنید.
-‌ در هر مکان بسته و سرپوشیده‌ای در زمان کرونا، ‌باید تهویه مناسب و سیرکولیشن مناسبی برقرار باشد.
امید است که با رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسیون مناسب، بهارانی پر از سلامتی و شادی، حتی با وجود حضور ویروس هزارچهره کرونا داشته باشیم.

 دکتر بهاران فرخنده‌مهر / متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: