کد خبر: ۳۰۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 14
فعالان بازار دارو می‌گویند دخالت‌های بی‌حد و حصر دولت در صنعت دارو نه رضایت مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته و نه تولیدکنندگان را منتفع ساخته است

شفاآنلاین>سلامت> فعالان بازار دارو می‌گویند دخالت‌های بی‌حد و حصر دولت در صنعت دارو نه رضایت مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته و نه تولیدکنندگان را منتفع ساخته است

به گزارش شفاآنلاین: وضعیت صنایع دارویی ایران وخیم است و در حالی که هزینه‌های این صنعت روز به روز بالاتر می‌رود نرخ واقعی دارو سرکوب می‌شود. این نکته‌ای است که رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست خبری صبح روز شنبه عنوان کرده و گفت با وجود سرکوب نرخ واقعی دارو، هزینه بیماران روز به روز افزایش داشته است.

محمد عبده‌زاده اعلام کرد که شرکتهای بیمه در سال ۹۸ از ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار دارو، فقط حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ و بقیه هزینه‌ها روی دوش صنعت و بیماران بوده است.

او همچنین به خروج گسترده سرمایه از صنایع داروسازی اشاره کرده و گفت: این شیوه دخالت دولت در بازار دارو باعث می‌شود که این صنعت گرفتار سرنوشت صنعت نساجی شود.

نگرانی‌ها برای وضعیت صنعت داروی ایران بالا گرفته است. گزارش‌های سازمان بورس حاکی از آن است که زیان‌دهی سنگین شرکت‌های دارویی ادامه دارد. این در حالی است که اغلب شرکت‌های دارویی حاضر در بورس، شرکت‌های بزرگ و برندهای سرشناس هستند و با این شرایط شرکت‌های متوسط و کوچک وضعیت وخیم‌تری را پشت سر می‌گذارند.

فعالان صنعت دارو می‌گویند در شرایطی که هزینه‌های آنها جهش چند برابری داشته است، دولت در قیمت‌گذاری دارو دخالت می‌کند و بهای دارو به صورت دستوری سرکوب می‌شود و پایین نگه داشته می‌شود.

این موضوع موجب شده که تولید بسیاری از داروها برای کارخانه‌های تولیدکننده دارو صرفه اقتصادی نداشته باشد و بیشتر آنها به تولید اقلام پرمصرف روی بیاورند.
همین مساله در کنار اختلالات روند تامین ارز واردات مواد اولیه و بی‌انضباطی‌های دولت در فرآیند حاکمیتی تولید دارو موجب شده است که در مقاطعی از سال دارو با کمبود اقلام گوناگون مواجه شود.

در این میان کمبود اقلام دارویی به داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج محدود نبوده و در مقاطعی داروهای ساده نظیر سرم‌های تزریقی، داروهای گوارشی، داروهای ضد درد، آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی داروهای سرماخوردگی کمیاب شدند.

کمبود دارو در شرایطی که کشور بحران کرونا و موج‌های پی‌در‌پی این بیماری را پشت سر می‌گذاشت، باعث خشم بسیاری از بیماران شده و تجمعاتی در این زمینه شکل گرفت؛ تا جایی که ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری دولت سیزدهم در یکی از تجمعات بیماران حاضر شد و وعده داد مشکل رفع شود. اما راه حل او برای بازار دارو موقتی و کوتاه مدت بود و تنها به اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان ارز مازاد و خارج از چهارچوب قانونی برای واردات مواد اولیه داروهایی خاص خلاصه شد. با این حال فعالان صنعت دارو می‌گویند که مسایل پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

وزارت بهداشت مسئول عواقب صنعت دارو است
محمد عبده‌زاده، رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، دیروز در یک نشست خبری به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت.
او در ابتدای این نشست، با اشاره به مسائل و مشکلات صنعت دارویی کشور، گفت: «به رغم کمبودها و پاندمی کرونا، همکاران ما تلاش کردند کمترین وقفه‌ در ارائه و تامین داروهای مورد نیاز بیماران ایجاد شود.»
عبده‌زاده افزود: «امیدوارم در سال آینده کمترین دغدغه و چالش را در صنعت داروسازی کشور شاهد باشیم.»

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی از صنعت دارو به عنوان یک صنعت استراتژیک نام‌ برد و گفت: «در سال جاری تلاش زیادی کردیم در ارتباط با مسئولان، پیگیر نیازهای صنعت باشیم و بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی در اولویت برنامه‌های سال آینده خواهد بود و امیدوارم به شکل عملیاتی اجرا شود.»

عبده‌زاده گفت: «متاسفانه نرخ استهلاک سرمایه در صنعت دارو بیشتر از سرمایه‌گذاری بوده است و از سوی دیگر تورم دو رقمی و رشد بدون وقفه آن تبدیل به یکی از چالش‌های اساسی صنعت دارو شده است. به طوری که صنعت داروسازی نمی‌تواند بر اساس نرخ تورم خودش را تعدیل کند و قیمت دارو همچنان غیرواقعی تعیین می‌شود.»
عبده‌زاده گفت: «وقتی سایر هزینه‌ها بالا می‌رود، ثابت نگه داشتن قیمت دارو منجر به ورشکستگی صنعت خواهد شد.»

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تاکید کرد: «اگر قیمت دارو واقعی نشود، سرنوشت صنعت نساجی در انتظار داروسازی خواهد بود.»
عبده‌زاده گفت: «واقعی نشدن قیمت دارو منجر به تعدیل نیرو و تعطیلی خطوط تولیدی خواهد شد که عواقب آن متوجه مردم خواهد شد.»
او ادامه داد: «راه سوم وجود ندارد و مسئولیت ورشکستگی صنعت داروسازی متوجه سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد بود.»
عبده‌زاده همچنین تاکید کرد: «اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مجبور خواهیم بود با ارزبری چند برابری، واردات دارو انجام دهیم و موضوع دیگر، این است که دارو مشمول ارزش افزوده نمی‌شود که نیازمند حمایت سازمان امور مالیاتی است.»
عبده‌زاده در ادامه گفت: «اولویت بعدی ما، کمک و توسعه به شرکت‌های دانش بنیان داروسازی است، زیرا آینده صنعت داروسازی کشور هستند.»
رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران همچنین تاکید کرد: «چتر حمایتی بیمه‌ها برای پوشش داروهای بیماران باید ۷۰ تا ۹۰ درصد افزایش یابد.»
عبده‌زاده تاکید کرد: «امیدواریم دولت و مجلس نگاه ویژه به صنعت داروسازی کشور داشته باشد و ما با پیگیری‌ها و تعاملات متعدد با وزارت بهداشت سعی داریم با توسعه شرکت‌های دانش بنیان، کمبود و مشکلات دارویی را برطرف کرده و به دستاوردهای خوبی برسیم.»
او بیان کرد: «گردش مالی سال ٩٨ بازار دارویی کشور ٣۵ هزار میلیارد تومان بوده و سازمان بیمه سلامت حدود ۴ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان، سازمان تامین اجتماعی هم حدود ۴ هزار میلیارد تومان و سایر سازمان‌های بیمه‌گر هم ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارو را پرداخت کرده‌اند و بقیه هزینه روی دوش صنعت و بیماران است.»

عبدزاده تاکید کرد: «صنعت داروسازی غرق در بدهی است و باید دولت و مجلس مساعدت زیادی در این زمینه داشته باشد.»

نگرانی برای تداوم زیان‌دهی شرکت‌های دارویی
این مسائل در شرایطی مطرح می‌شود که دخالت بی‌وقفه دولت در صنعت داروی کشور نه موجب رضایت مصرف‌کننده شده و نه باری از دوش تولیدکننده برداشته است.‌
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تورم دارو حدود ۱.۲ تا ۱.۵ برابر نرخ تورم عمومی کشور بوده است و فشار سنگینی بر شانه‌های بیماران ایرانی وارد کرده است. از آن سمت صنایع دارو به زیان‌دهی افتاده‌اند و خروج سرمایه از این صنعت شدت گرفته است.
با این حال رفتارهای اشتباه دولت و دخالت‌های بی حد و حصر حاکمیت نه تنها در صنعت دارو کاهش نداشته که تصمیمات بی‌ملاحظه برای صنعت دارو ادامه دارد.
حالا دولت و مجلس نه تنها میزان ارز واردات مواد اولیه دارو را به حدود نصف سال ۹۷ رسانده‌اند که وضعیت تخصیص ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی در سال آینده روشن نیست و از آن سمت مجلس تاکید کرده است که قیمت دارو سال دیگر در سطح شهریور سال ۱۴۰۰ نگه داشته شود. به جز این دستمزد کارگران در سال آینده حدود ۵۷ درصد رشد داشته است و با این رشد کم سابقه دستمزد کارگران در ۴۰ سال گذشته صنایع دارویی نگران جهش بیش از پیش هزینه‌های خود هستند.

۴۰۰ میلیون دلار در قبال یک درصد کاهش تولید
مرتضی خیرآبادی عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران هم در این نشست خبری گفت: بیمه ها برای افزایش بودجه و حمایت از هزینه های دارویی بیماران هیچ تلاشی نمی کنند و صنعت داروسازی را گرفتار می کنند.
وی با اشاره به حاشیه‌های حذف ارز ترجیحی، افزود: آنچه برای تولید و واردات دارو لازم است، ۲.۵ میلیارد دلار است که با تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی، عدد ۱۷۰ هزار میلیارد تومان را باید در نظر گرفت.

وی با عنوان این مطلب که ۹۷ درصد داروی کشور با یک میلیارد دلار ارز تولید می‌شود، ادامه داد: برای ۳ درصد واردات دارو، ۱.۵ میلیارد دلار ارز اختصاص می‌یابد.
خیرآبادی تاکید کرد: اگر کارخانجات دارویی کشور نتوانند بر مشکلات خود فائق آیند و تولید دارو روند رو به عقب داشته باشد، در آن صورت دولت باید برای یک درصد کاهش تولید دارو ۴۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص دهد تا همان یک درصد دارو را وارد کند.

وی افزود: در مطالعه‌ای که بر روی ۷۸ قلم دارو داشته ایم، مشخص شد در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰، رشد ۱۱۰ درصدی قیمت محصولات دارویی را شاهد بوده ایم. در حالی که رشد ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت اقلام جانبی در همین سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ ثبت شده است.
خیرآبادی در ادامه با انتقاد از ثابت نگه داشته شدن قیمت دارو در کشور، گفت: متاسفانه بیمه‌ها برای افزایش بودجه‌های خود تلاش نمی‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود وزارت بهداشت، در تعیین قیمت دارو، تحکمی برخورد کند.

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، افزود: در سال ۹۸، کل فروش دارو در کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است که سهم سازمان بیمه سلامت ایران ۴۲۰۰ میلیارد تومان، تامین اجتماعی ۴,۲۰۰ میلیارد تومان، بیمه نیروهای مسلح و کمیته امداد و…، هم در نهایت ۴,۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. به عبارتی، سهم بیمه‌ها از ۳۵ هزار میلیارد تومان فروش دارو در کشور طی سال ۹۸، ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است و مابقی آن به صنعت تحمیل شده است.
وی با عنوان این مطلب که ۷۵ درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود، ادامه داد: از آذر ۱۴۰۰، بیمه‌ها هیچ افزایش قیمتی را برای دارو قبول نکرده اند و این پول را از مردم می‌گیرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: