کد خبر: ۳۰۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 13
چین روزهای عجیبی را می‌گذراند و در حال تجربه کردن بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در طی ۲ سال پس از شروع همه‌گیری است. سیاست‌های سختگیرانه برای قرنطینه کامل شهرها و حتی خروج از خانه‌ در چند استان چین فعال شده است

شفاآنلاین>سلامت> درحالی‌که در کشورهای جهان آمار مبتلایان اعلام می‌شود و میزان ابتلا در گروه های مختلف سنی و واکسینه شده ها و نشده ها مشخص است در کشور ما هیچ آمار دقیقی در این خصوص منتشر نمی‌شود و مردم عادی و نه حتی پزشکان و متخصصان اپیدمیولوژی و کارشناسان بهداشت و سلامت نمی‌دانند که میزان ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های تزریق شده در کشور در زمینه جلوگیری از ابتلا، جلوگیری از بستری در بیمارستان و جلوگیری از مرگ به چه میزان بوده است

به گزارش شفاآنلاین: چین روزهای عجیبی را می‌گذراند و در حال تجربه کردن بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در طی ۲ سال پس از شروع همه‌گیری است. سیاست‌های سختگیرانه برای قرنطینه کامل شهرها و حتی خروج از خانه‌ در چند استان چین فعال شده است.

 فرانسه با کاهش محدودیت‌های کرونایی با افزایش شمار مبتلایان روبرو است. در تصاویر تلویزیونی مسابقات فوتبال در اسپانیا شاهدیم که تقریباً تمامی تماشاگران با ماسک در استادیوم حاضر هستند و داشتن ماسک شرط لازم برای ورود به استادیوم ها است اما در انگلستان چنین شرطی وجود ندارد .آمریکا هم در حال برداشتن اجبار به داشتن ماسک در محیط‌های سرپوشیده و مشاغل برای بیش‌از ۹۰ درصد جمعیت خود است...

شاید این‌همه تناقض در برخورد با همه‌گیری در این روزها برای هر انسانی عجیب باشد. این سوالی است که در ذهن همه نقش بسته است: آیا کرونا تمام شده است؟

نه. قاعدتا پاسخ تمام متخصصان به این سوال نه است. اما شاید بشود گفت که به نظر می‌رسد در حال پایان یافتن «کابوس کرونا» باشیم.

واقعیت این است که پس‌از ۲ سال از شروع همه‌گیری، جهان بیش‌از همیشه به «زندگی با کرونا» نزدیک شده‌است. درواقع افزایش سطح ایمنی در مقابل ویروس در اکثریت جامعه به وسیله واکسن‌ها و نیز ایمنی گسترده ناشی از ابتلای به بیماری به‌خصوص در نوع میکرون که نوع غالب جهانی در حال حاضر است و همین طور غالب بودن نوعی که شدت خفیف‌تر و علائم کمتر و میزان بستری بودن و مرگ و میر کمتری دارد موجب شده تا جهان به سمت زندگی با کرونا پیش برود.
در حال حاضر با توجه به شرایط سخت اقتصادی و مسائل و مشکلات متعدد ناشی از جنگ و سیاست‌های تحریمی جهان با چالش‌های متعدد اقتصادی روبه‌روست و راهی جز زیستن با بیماری (که حالا شاید برای اکثریت افراد خطرناک نیست) ندارد، اما وضعیت کشورمان در این شرایط چگونه است؟

واقعیت این است که ما برای صحبت کردن و نتیجه‌گیری فاقد داده‌های لازم هستیم. درحالی‌که در کشورهای جهان آمار مبتلایان اعلام می‌شود و میزان ابتلا در گزوه های مختلف سنی و واکسینه شده ها و نشده ها مشخص است در کشور ما هیچ آمار دقیقی در این خصوص منتشر نمی‌شود و مردم عادی و نه حتی پزشکان و متخصصان اپیدمیولوژی و کارشناسان بهداشت و سلامت نمی‌دانند که میزان ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های تزریق شده در کشور در زمینه جلوگیری از ابتلا، جلوگیری از بستری در بیمارستان و جلوگیری از مرگ به چه میزان بوده است.
در حالی که سیاست کلان کشور بر ترغیب و اقناع جمعیت عمومی برای تزریق واکسن و بخصوص دوز سوم واکسن است، عدم انتشار آمار تفکیکی تعداد بیماران در گزوه های واکسن زده و نزده شایعات زیادی را در سطح جامعه دامن زده که اولین تاثیر آن قطعا کاهش تمایل به تزریق واکسن در گروه هایی از جامعه است.

توضیحاتی که مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت در این خصوص داده است جالب است:« محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر عدم اطلاع وزارت بهداشت از آمار درصد بستری‌شدگان و فوتی‌های کرونا که واکسن زده یا نزده‌اند، اظهار کرد: به رغم حضور در جلسه‌ای مهم پس از تماس‌های مکرر یکی از خبرنگاران در خصوص سوال وی مبنی بر ارائه آمار بستری و فوتی‌های واکسن زده کرونا، توضیحاتی دادم. به ایشان اعلام کردم که به دلیل حضور در جلسه در حال حاضر هیچ آماری برای ارائه ندارم. توضیح دادم مطالعاتی که در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت انجام شده، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است که اگر به سرانجام رسیده بود به خبرنگارانی که طی یک تا دو ماه گذشته از خبرگزاری‌های دیگر به دنبال پاسخ همین سوال بودند، ارائه می‌شد. به خبرنگار توضیح داده شد که فعلاً به آنچه بارها متخصصان و اهل فن مبنی بر اینکه واکسیناسیون در پیشگیری، بستری و تعداد فوتی‌ها تأثیر قابل انکار دارد، مطرح و اعلام شده که ۹۰ درصد از افراد بستری در بیمارستان‌ها را افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، تشکیل می‌دهند اکتفا کنید تا پس از نهایی شدن، آمار در خدمت رسانه‌ها قرار داده شود.»

این خبر مربوط به دو هفته پیش است. متوجه شدید؟ مسئولان وزارت بهداشت برای پاسخ دادن به سوالی که یکی دو ماه است خبرنگاران به دنبال پاسخ ان هستند هنوز به «نتیجه نهایی» نرسیده‌اند!

توضیح اضافه‌ای لازم نیست. کافی است وضعیت خودمان را با کشورهای دیگر در زمینه زمان و نحوه ارائه آمارها مقایسه کنیم تا متوجه شویم مشکل کار در کجا است. سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: