کد خبر: ۳۰۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 12
رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت هشدار داد:
دکتر علیرضا مغیثی گفت: باید یاد بگیریم که ایمن رانندگی کنیم تا طولانی تر زندگی کنیم. سرعت مهمترین عامل خطر حوادث رانندگی است، زیرا با افزایش سرعت رانندگی، احتمال تصادف به همان نسبت افزایش می یابد.
شفاآنلاین>سلامت>رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: هموطنان باید توجه کنند که اگر دچار حادثه شدند، بلافاصله با شماره گیری 115 اورژانس و با شماره گیری تلفن 110 پلیس را مطلع کنند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر علیرضا مغیثی با اشاره به نزدیک شدن به تعطیلات عید نوروز و افزایش سفرها، ضمن تاکید بر خودمراقبتی، درخصوص پیشگیری از وقوع حوادث ترافیکی در این ایام، گفت: باید یاد بگیریم که ایمن رانندگی کنیم تا طولانی تر زندگی کنیم. سرعت مهمترین عامل خطر حوادث رانندگی است، زیرا با افزایش سرعت رانندگی، احتمال تصادف به همان نسبت افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت 2 صبح، پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است، خاطرنشان کرد: وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی، بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است.

دکتر مغیثی با تاکید براینکه دلیل اصلی حوادث ترافیکی، خستگی رانندگان است که دچار خواب آلودگی شده و قربانی تصادف می شوند، افزود: هرگز هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید و سعی کنیم قبل از رانندگی طولانی به قدر کافی استراحت کنیم.

وی تاکید کرد: بعد از دو ساعت رانندگی، در جای مناسب توقف کرده و یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید. بهتر است که قبل از رانندگی، خواب کافی داشته باشید و اگر در حین رانندگی دچار خواب آلودگی شدید، خودرو را در کنار جاده پارک کرده و به مدت 30 تا 15 دقیقه استراحت کنید.

لزوم رعایت فاصله طولی استاندارد با خودروی جلویی در حین رانندگی

رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: سرنشینان خودرو، هر چند وقت یکبار به صورت راننده نگاه کنند، با او صحبت کنند و از خواب آلود نبودن او مطمئن شوند؛ برای پیشگیری از تصادفات رانندگی، خصوصا در شرایط نامساعد جوی مثلا در هوای بارانی یا بر روی شن و ماسه، فاصله طولی استاندارد با خودروی جلویی را طبق مقررات راهنمایی و رانندگی حتما رعایت کنید.

وی ضمن تاکید بر ضرورت بستن کمربند ایمنی، عنوان کرد: همه سرنشینان خودرو (حتی سرنشینان عقب خودرو) باید کمربندهای ایمنی را ببندند؛ استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیب‌ های شدید در بین رانندگان و سرنشینان جلو و عقب وسایل نقلیه را  کاهش می‌ دهد؛ تا همه سرنشینان خودرو کمربند ایمنی را نبستند، حرکت نکنید.

بسیاری از حوادث رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه است

وی با بیان اینکه رانندگی در معابر و بزرگراه های شهرها با رانندگی در جاده های برون شهری و جاده های روستایی تفاوت زیادی دارد، گفت: بسیاری از تصادفات و حوادث رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه رخ می دهد؛ زیرا پیامک زدن و صحبت کردن با تلفن همراه موجب حواس پرتی ما در حین رانندگی شده و احتمال وقوع تصادف را تا 4 برابر افزایش می دهد. صحبت کردن با تلفن همراه حتی با هندزفری، از خطر آن حین رانندگی نمی ‌کاهد

وی با بیان اینکه راهکار مناسب برای دیده شدن وسایل نقلیه در هوای غبارآلود و مه آلود، روشن کردن چراغ های خودرو و چراغ های مه شکن (حتی در روز) است، ، افزود: استفاده از صندلی مخصوص کودک در خودرو میزان مرگ و مصدومیت کودکان را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: استفاده از صندلی ایمنی کودک می‌ تواند حداقل 60 درصد از مرگ‌ ها را کاهش دهد و استفاده از آن حداقل برای کودکان زیر 10 سال یا کودکان با قد کمتر از 135 سانتی ‌متر، الزامی است.

دکتر مغیثی تاکید کرد: مصرف الکل و مواد مخدر توسط رانندگان، خطر تصادف، مرگ و آسیب ناشی از آن را افزایش می دهد. زیرا موجب کاهش تمرکز و کاهش سرعت واکنش راننده می شود. برخی داروها نیز به دلیل ایجاد خواب آلودگی، تمرکز و دقت راننده را کاهش می دهند.

چند نکته برای عابرین پیاده

وی گفت: هنگام عبور از عرض خیابان از محل خط کشی عابر پیاده و یا پل هوایی استفاده کنید. پوشیدن لباس های تیره در شب برای عابران پیاده موجب دیده نشدن آنها توسط خودروها و بروز تصادفات می شود. پوشیدن لباس های رنگ روشن برای عابران پیاده جهت دیده شدن آنها توسط خودروها در شب بسیار موثر است. عابران پیاده و دوچرخه سواران در شب برای دیده شدن توسط خودروها، توصیه می شود از لوازم شبرنگ دار و نصب برچسب های  شبرنگ روی کیف، کلاه، بازو، کمربند و لباس استفاده کنند.

رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در ادامه درخصوص نکات مهم حین مواجهه با مصدومین حوادث ترافیکی، گفت: تا قبل از رسیدن آمبولانس، مصدومین را در صحنه تصادف رانندگی جابجا نکنید، مگر این که خطر مهمتری مصدوم را تهدید کند؛ با استفاده از علائم و نشانه‌ های راهنمایی، سایر راننده ‌ها را از تصادف مطلع کنید تا آنها با فاصله مناسب از خودورها و مصدومین صحنه تصادف، عبور کنند.

وی با بیان اینکه هیچ تصادفی اتفاق نمی افتد، مگر اینکه قبل از آن تخلفی صورت گرفته باشد، افزود: هموطنان باید توجه کنند که اگر دچار حادثه شدند، بلافاصله با شماره گیری 115 اورژانس و با شماره گیری تلفن 110 پلیس را مطلع کنند.

دکتر مغیثی تاکید کرد: در آخر اینکه با احتیاط برانید، خانواده و عزیزانتان چشم انتظارتان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: