کد خبر: ۳۰۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 12
همچنان ویروس کرونا می‌تازد و نوروز در راه است. ویروسی که جان میلیون‌ها انسان را در دنیا گرفته و همچنان در کمین است که قربانی بگیرد

شفاآنلاین>سلامت> همچنان ویروس کرونا می‌تازد و نوروز در راه است. ویروسی که جان میلیون‌ها انسان را در دنیا گرفته و همچنان در کمین است که قربانی بگیرد؛ قربانیان ساده‌لوحی که به بهانه تزریق واکسن و ابتلاء یک یا چندباره به کرونا یا اعتقاد نداشتن به مرگبار بودن این ویروس، جان خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند و در لحظاتی که آرزوی داشتن نفسی دیگر را دارند تا زنده بمانند، این ویروس کوچک آنها را به کام مرگ می‌کشاند.

به گزارش شفاآنلاین: بهار در راه است؛ بهاری که همزمان با نو شدن لباس طبیعت، نوروز را نیز به همراه دارد. بهاری که می‌تواند بدون کرونا باشد، پس ما می‌توانیم بهارانی پر از سلامتی و شادی و آغاز سال نو و طبیعت زیبا داشته باشیم. کروناویروس تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون نفر را در کل جهان مبتلا کرده که حدود شش میلیون نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. در ایران نیز حدود هفت میلیون نفر مبتلا شده‌اند و حدود ۱۳۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند! هر فردی که از بین می‌رود، خانواده‌ای را به مرز بحرانی شدن و فروپاشی می‌رساند.


مرگی که ‌می‌تواند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ساده و واکسیناسیون، قابل پیشگیری باشد. هم‌اکنون در حال گذر از پیک ششم ناشی از سویه اومیکرون هستیم و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها رو به کاهش است، اما ما نوروز و آغاز سال جدید را در کشور عزیزمان، ایران، خواهیم داشت! کاهش مبتلایان به معنای گذر کامل از پیک ششم نیست! متوجه باشیم که هنوز هم عده‌ای از روی ناآگاهی واکسیناسیون کرونا را انجام نداده‌اند و بر این امر اصرار دارند که تزریق واکسن نیاز نیست! بعضی از هم‌وطنان عزیزمان به علت اینکه واکسن زده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند (مثلا ماسک نمی‌زنند، از ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده نمی‌کنند، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و…) عده‌ای از هم‌وطنان ما جزو گروه‌های پرخطر به شمار می‌آیند مانند واکسن‌نزده‌ها، بارداران، کودکانی که نمی‌توانند ماسک بزنند، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای خاصی مانند دیابت، بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی و مصرف داروهای خاص، سن بالای ۶۵ سال و… دارند.

چطور می‌توانیم همزمان با نزدیک شدن فصل بهار و آغاز فصلی جدید که همراه با معاشرت‌ها و رفت و آمدهای بیشتر است، نگران این بیماری غیرقابل پیش‌بینی نباشیم؟!

خوشبختانه تاکنون هیچ زیرگونه جدیدتری از این ویروس شناخته نشده است و بیماری کرونا در کل جهان و کشورهای مختلف و کشور عزیزمان رو به کاهش است، اما باید هوشیار باشیم که کروناویروس همچنان هست و وجود دارد!!! ما نباید با کم‌کاری و بی‌توجهی در جهات مختلف، آغازگر موجی تازه در کشور عزیزمان باشیم؛ موجی از بیماری که هر بار باعث از دست رفتن عده‌ای از هم‌وطنان و هم‌نوعان عزیزمان می‌شود. دبیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که در کل جهان میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا کاهش یافته و برخی از کشورها که هم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و هم پوشش بالای واکسیناسیون دارند، توانسته‌اند محدودیت‌ها را بردارند اما هنوز هم در بعضی نقاط دنیا مانند جنوب‌شرق آسیا کروناویروس و اومیکرون می‌تازند! روند کروناویروس در کل جهان نشان می‌دهد که این ویروس با ما باقی خواهد ماند و در کنار ما زندگی خواهد کرد اما مشکلات کمتری را برای ما ایجاد خواهد کرد. روزنامه جهان صنعت
هنوز هیچ منبع معتبر علمی، پایانی را برای این ویروس متصور نیست! چون ذات آن بسیار تغییرپذیر و جهش‌زاست و در مناطقی که گردش ویروس در آنها بالاست، هنوز هم خطر سویه و گونه‌ای جدید وجود دارد! واکسیناسیون کرونا در کشور عزیزمان آغاز شد و از تیر تا آبان با سرعت بالایی انجام گرفت و هم اکنون نیز ادامه دارد، این امر باعث شد که پیک ششم بیماری حدود یک ماه بیشتر طول نکشد (از اوایل بهمن تا اوایل اسفند).
تازه‌های واکسیناسیون:
۱- به نظر می‌رسد که بیشتر از سه دوز واکسن کرونا مورد نیاز نباشد و طبق تحقیقات انجامشده در کل دنیا هنوز هیچ دستورالعملی برای دوز چهارم واکسن کرونا وجود ندارد!
۲- کسانی که یک بار مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند و سپس واکسیناسیون را انجام داده‌اند به نظر می‌رسد بالاترین میزان ایمنی را در بدن خود داشته باشند.
۳- کسانی که تاکنون واکسن نزده‌اند یا مبتلا نشده‌اند در بیشترین خطر ابتلا به بیماری و عوارض آن قرار دارند.
۴- رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون، گردش ویروس و شدت بیماری و عوارض ناشی از آن را کاهش داد.
۵- در آینده امید است که داروها و واکسن‌هایی با هدف‌گیری و تمرکز برای گروه‌های پرخطر ساخته شوند و در دسترس قرار بگیرند.
طبق آخرین آمار ابتلا به کرونا ویروس در کشور عزیزمان، ایران:
حدود ۸۵ درصد مبتلایان سویه اومیکرون و حدود ۱۲-۱۰ درصد مبتلایان سویه دلتا! و سه، چهار درصد مبتلایان هم سویه‌های تعیین نشده داشته‌اند و این امر نشان می‌دهد که سویه دلتا هنوز هم وجود دارد و عمدتا گروه‌های پرخطر و واکسن‌نزده‌ها را با عوارض بالایی درگیر می‌کند!
بیماری کرونا با عوارض طولانی مدتی همراه است که بسیار آزاردهنده هستند و تا مدت‌ها زندگی فرد و اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد که تحت عنوان سندروم کوید طول کشیده شناخته می‌شود که از بین ۲۰۰ نشانه گزارش شده در این سندروم، بیشترین نشانه‌ها، خستگی و تنگی‌نفس و اختلالات شناختی هستند که پس از بررسی‌های لازم و انجام شده توسط پزشک، تحت درمان‌های حمایتی قرار می‌گیرند ولی کیفیت زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
هم اکنون که بهار و نوروز در راه است و پس از آن بهار دیگری به نام ماه رمضان را پیش‌رو داریم که آغازگر بهار دل‌هاست، باید بکوشیم که بهارانی بدون کرونا داشته باشیم.
در مطالب هفته آتی به نکاتی درمورد کرونا ویروس در سفر و بهداشت کرونا اشاره خواهیم کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: