کد خبر: ۳۰۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 12
در این شرایط، وضعیت استان خوزستان از لحاظ تامین منابع آب شیرین بدتر است و با وجود تداوم بحران آب در این استان، اجاره هزاران هکتار از زمین‌های قابل کشت برای کشت برنج به دست متقاضیانی خارج از این استان موضوعی غیر قابل باور است

شفاآنلاین>سلامت> وضعیت استان‌های جنوبی کشور با بحران خشکسالی و خیزش دوباره گرد وغبار، عرصه زندگی را بر میلیون‌ها نفر تنگ کرده و در صورت تداوم روند خشکسالی در استان‌هایی نظیر کرمان، سیستان و بلوچستان و... باید در انتظار افزایش مهاجرت آنها به شهرهای مرکزی و شمالی کشور باشیم.

به گزارش شفاآنلاین: در این شرایط، وضعیت استان خوزستان از لحاظ تامین منابع آب شیرین بدتر است و با وجود تداوم بحران آب در این استان، اجاره هزاران هکتار از زمین‌های قابل کشت برای کشت برنج به دست متقاضیانی خارج از این استان موضوعی غیر قابل باور است. در صورتی‌که برنج یکی از آب‌برترین محصولات کشاورزی به‌حساب می‌آید، کشت برنج در استان‌های جنوبی مانند خوزستان و فارس، همان تکرار اشتباه ساخت شرکت‌های فولاد در استان‌های خشک کشور است، با این تفاوت که حالا دیگر این موضوع قابل توجیح و حتی ریسک آن، حیات میلیون‌ها جانور و زندگی و زادگاه هزاران نفر را تهدید می‌کند.


  اجاره 120 هزار هکتار زمین!
بر اساس آمارها غیر رسمـــی که برخی از رسانه‌های رسمی اعلام کردند، تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از این زمین‌ها توسط، «مافیای برنج» اجاره شده و تعداد بسیار زیادی قرارداد با شالیکوبی‌ها از هم اکنون که بیش از یک ماه تا آغاز فصل کشت برنج زمان باقی‌مانده منعقد شده است. در این بین رجوع به قوانین مهم کشور مشخص کننده آن است که مسئولان و متولیان این حوزه ظرفیت قانون لازم برای جلوگیری از بحران کشـــت برنج در شرایط بی‌آبی خوزستان را دارند. در همین راستا به استناد بنده 8 مصوبات چهل و سومین جلسه شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور، «وزارت جهاد و کشـــاورزی مکلــف است، پس از تصویب الگوی کشت بهینه، هر ساله متناسب با میزان آب قابل تامین که توسط وزارت نیرو اعلام و به صورت حجمی تحویل می‌شود، برنامه کشت را قبل از شروع فصل زراعی به کشاورزان اعلام و با تبیین، توجیه و فرهنگ‌سازی نسبت به اقناع کشاورزان برای اجرای الگو و برنامه کشت اقدام و بر اجرای آن نظارت نماید.» اگر بخواهیم این تکلیف قانونی وزارت جهاد و کشاورزی را در مسأله نگران‌کننده غرب خوزستان ترجمه کنیم، باید گفت، در حال حاضر این وزارتخانه راهبردی باید با توجه به اعلام نهاد متولی مدیریت منابع آب در استان خوزستان مبنی بر نبود این مایه حیات برای تامین نیاز شلتوک‌کاری در سال 1401، از ابزار سیاست‌گذاری خود استفاده کرده و با تبیین، توجیه و فرهنگ‌سازی نسبت به اقناع شالیکاران به منظور نکاشتن برنج اقدام و بر اجرای این سیاست نظارت کند.

  بی‌آبی، بزرگترین تهدید خوزستان
یکی از اجاره‌کنندگان زمین در خوزستان، سود قابل توجه کشت برنج در مقایسه با سایر محصولات را دلیل سرمایه‌گذاری در زمین‌های کشاورزی خوزستان عنوان کرده و به اقتصاد آنلاین گفته است:«کشت شلتوک در هکتار، ۲۰۰ میلیون تومان سود دارد، در حالی‌که سود کشت هر هکتار گندم تنها ۵ میلیون تومان است.»

 در همین حال پژمان تیموری، کارشناس حوزه آب نیز، بزرگ‌ترین قربانی کشت برنج در تابستان را کشاورزان خوزستانی دانسته و گفته است که«مافیای برنج آبی برای کشت پاییزه در خوزستان که ۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی این استان را درمی‌گیرد، باقی نخواهد گذاشت. کشاورزان باید آگاه باشند که شلتوک‌کاری در سال گذشته بحران آب در سال جاری را بسیار تشدید کرده و اگــر تداوم برنج‌کاری را در سال آینده شاهد باشیم، احتمالا کشت پاییزه این کشاورزان با خطر کم‌آبی بیشتر از سال گذشته مواجه خواهد شد.» اقبال به شالیکاری در خوزستان در حالی رو به افزایش است که این استان در سال‌های گذشته با بحران شدید آب مواجه است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: