کد خبر: ۳۰۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 05
در سال‌های گذشته زوجین نابارور برای درمان متحمل هزینه‌های گزافی می‌شدند و در پیچ و خم مراکز درمان ناباروری به دنبال راه چاره بودند. بسیاری از آن ها نیز به دلیل عدم حمایت مناسب بیمه‌ای و هزینه‌های سرسام‌آور درمان قید فرزنددار شدن را می‌زدند. اما خوشبختانه دولت نوپای این روزها مصمم است تا با تحت پوشش قرار دادن این درمان‌ها مسیر این زوج‌ها به سمت والد شدن را هموارتر کند.
شفاآنلاین>سلامت>تشخیص قطعی نابارور بودن هزینه‌های زیادی روی دست زوج ها می‌گذارد. البته این ایستگاه آخر نیست. بلافاصله با پیشنهادهایی که آخرین دستاوردهای علمی پیش رویت می‌گذارد دلگرم می‌شوی، اما در کسری از ثانیه دوباره با اطلاع از هزینه‌ها و پرداختی‌های نجومی این درمان‌ها تمام آروزهایت را می‌بازی و قید والد شدن را می‌زنی.

به گزارش شفاآنلاین:در سال‌های گذشته زوجین نابارور برای درمان متحمل هزینه‌های گزافی می‌شدند و در پیچ و خم مراکز درمان ناباروری به دنبال راه چاره بودند. بسیاری از آن ها نیز به دلیل عدم حمایت مناسب بیمه‌ای و هزینه‌های سرسام‌آور درمان قید فرزنددار شدن را می‌زدند. اما خوشبختانه دولت نوپای این روزها مصمم است تا با تحت پوشش قرار دادن این درمان‌ها مسیر این زوج‌ها به سمت والد شدن را هموارتر کند.

جمعیت 3.5 میلیون نفری زوجین نابارور در کشور

درحال حاضر حدود ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که درمان آنها می‌تواند کمک زیادی به حل بحران جمعیت کند، از همین رو سیاستهای کلی جمعیت نیز تاکید زیادی بر رفع مواتع فرزندآوری و جمعیت دارد. بند «۳» سیاست‌های کلّی جمعیّت ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳، بر «پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان» تأکید دارد. همچنین بند «ح» مادّه «۱۰۲» قانون برنامه ششم توسعه نیز به «تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی» می‌پردازد و بند «۱۷» قانون بودجه ۱۴۰۰ به موضوع بیمه‌ درمان ناباروری اختصاص پیدا کرده است.

در بند «ح» تبصره «۱۷» این قانون بر «پوشش ۹۰ درصد کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (آی.سی.اِس.آی) و (آی.وی.اِف) برای هر زوج نابارور و «پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری» تأکید می‌کند. مصوبه‌ هیأت وزیران در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ به شیوه اجرای قانون فوق پرداخته است و بر تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتن خدمات نازایی و ناباروری تأکید دارد.

ابلاغ بسته‌های خدمات درمان ناباروری

با توجه به تعداد قابل توجه زوجین نابارور در کشور به سراغ مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت رفتیم تا از جزییات حمایت این بیمه از زوجین نابارور باخبر شویم. رضایی می گوید درمان ناباوروی تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت:« بر اساس سیاست‌های جمعیتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و همچنین بر اساس بند ح تبصره ۱۷ قانونو بودجه امسال که در شهریور ماه توسط هیات وزیران امسال مصوب شده است خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته است. در این مصوبه که دوم اردیبهشت ۱۴۰۰ شورای عالی بیمه بسته‌های خدمتی را تعریف کرد و ما نیز سوم آذرماه بسته‌های خدمتی را به استانها ابلاغ کردیم. این روند قانونی طی شده است و به دلیل اینکه امسال برای اولین بار این فرایند قانونی طی شد اجرای آن زمانبر بود که بیمه سلامت برای جبران آن به همه مراکز استانی فراخوان دادیم که با بیمه سلامت طرف قرارداد شوند و زوج‌های نابارور با مراجعه به این مراکز خدمات را برابر با مصوبه‌ای که شورای عالی بیمه گذارند دریافت کنند.»

پوشش نود درصدی هزینه‌ درمان

«رضایی» با اشاره به تعرفه‌ این خدمات ادامه می‌دهد: «این خدمات با تعرفه‌های دولتی و عمومی تحت پوشش نود درصدی قرار خواهند گرفت. در کشور چهار نوع تعرفه دولتی خصوصی خیریه و عمومی به تصویب هیات وزیران می‌رسد و زوجین نابارور می‌توانند برای دریافت خدمات به همه این مراکز مراجعه کنند و مبنای پوشش بیمه نود درصد هزینه بر مبنای تعرفه دولتی و عمومی است و اگر فردی به مرکز دولتی و عمومی مراجعه کند تا نود درصد پوشش بیمه دارند و در صورت مراجعه به مراکز خیریه و خصوصی باید مابه‌التفاوت تعرفه دولتی را خودش پرداخت کند.»

همچنین  مقرر شده است که اگر خانواده‌ای از تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱ خدمات ناباروری دریافت کرده باشد می‌تواند مدارک و اسناد خود را به بیمه سلامت تحویل دهد تا تحت عنوان خسارات متفرقه هزینه‌های خود را دریافت کند: «در حال حاضر ۷۵ مرکز تخصصی درمان ناباروری در کشور وجود دارند که دو سوم آنها با ما طرف قراداد هستند. خدمات ناباروری به صورت غیرتخصصی در بسیاری از مراکز درمانی درحال ارایه است و خدمات آنها نیز تحت پوشش بیمه است. با احتساب مراکز غیرتخصصی حدود ۲۰۰ مرکز با ما طرف قرارداد هستند.»

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت درباره حمایت‌های بیمه سلامت از هزینه‌های داروهای درمان ناباروری توضیح می‌دهد: «بر اساس بسته‌های خدمتی زنان نابارور باید توسط متخصصین زنان تایید شوند و ناباروری آقایان نیز باید به وسیله اورولوژیست تایید شود. بر این اساس داروهایی که توسط متخصصین زنان اورولوژیست‌ها تجویز می‌شوند تحت پوشش نود درصدی بیمه سلامت خواهند بود. زوجین نابارور می‌توانند تا سه نوبت درسال خدمات تخصصی درمان ناباروری را به پوشش بیمه دریافت کنند و معمولا خدمات بیشتری نیز نیاز نیست.

تلاش برای پوشش بخش خصوصی

مبالغی که دولت برای درمان ناباروری درنظر گرفته به نسبت مناسب است و درحال حاضر بیش از صد میلیارد تومان خدمات تخصصی به زوجین نابارور خدمت ارایه شده است و تعرفه‌ای که ما الان پوشش می‌دهیم تعرفه عمومی است و زوجینی که به مراکز خصوصی که مراجعه می‌کنند پرداخت از جیب آنها بالاتر می‌رود و باید برنامه‌ای برای تحت پوشش قرار دادن خدمات مراکز خصوصی نیز داشته باشیم. از سوی دیگر مراکز ارایه دهنده خدمت دغدغه پایداری قرارداد بیمه را دارند که برای سال آینده نیز منابع آن تامین شده است و این قراردادها پایدار خواهد بود. وزارت بهداشت اعلام کرده است که از نظر جغرافیایی پوشش خدمات مناسب است و در قطب‌های کشور خدمان ناباروری ارایه می‌شود و خدمات قابل دسترس است. در اغلب استان‌های بزرگ کشور خدمات درمان ناباروری ارایه می‌شود.

تامین اجتماعی چگونه از زوجین نابارور حمایت می‌کند؟

 از آنجایی که بسیاری از هموطنان از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند از متولیان این سازمان نیز نحوه ارایه خدمات به زوجین نابارور را جویا شدیم. «شهرام غفاری»، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز درباره میزان حمایت این سازمان از خانواده‌های نابارور توضیح می‌دهد:« اغلب بیمارستان‌های کشور با ما قرارداد همکاری دارند، برخی‌ها نیز حاضر به همکاری با ما نشده اند اما به موجب قانون ما با تمامی بیمارستان‌های دولتی قرارداد داریم، از این رو بیماران می‌توانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند. ۹۰ درصد از خدمات درمان ناباروری را براساس تعرفه‌ها در بخش‌های دولتی پرداخت می‌کنیم، در بخش خصوصی خدمات براساس تعرفه این مراکز پوشش داده نمی‌شود بلکه براساس تعرفه بخش عمومی غیر دولتی حساب می شود، فلذا بیمار مجبور است بخشی از این هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت کند.»

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با اشاره به آمار بیمارستان‌های تخصصی برای درمان ناباروری، می‌گوید: «تامین اجتماعی مرکزدرمان ناباوری در کشور ندارد اما مردم می‌توانند این خدمات را از مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند. داروهای درمان ناباروری دارای بسته خدمتی است، این بسته در شورای عالی بیمه درحال بازنگری است که چه خدماتی را ارائه دهد اما تمام اقدامات مربوط به آی یو آی، آی وی اف، لقاح مصنوعی داخل و خارج رحم و... را سازمان پوشش می‌دهد. باید گفت تقریبا اقداماتی که برای زوجین ناباور لازم است را این سازمان پوشش می دهد، تنها برخی تجهیزات نیز مطرح بود که در حال بازنگری است و اگر ابلاغ شود پوشش آن‌ها افزایش خواهد یافت.»

شرط سن برای خدمات

براساس مصوبه تا سه نوبت در سال اجازه داده شده تا هزینه‌های عمل‌های جراحی پرداخت شود: « اگر زوجین در درمان موفق نباشند می‌توانند در سال بعدی تا سه مرحله دیگر از خدمات سازمان استفاده کنند. در مجموع زوجین خیلی نباید نگران نباشند و می‌توانند از خدمات استفاده کنند. زنانی که از خدمات ناباوری استفاده می‌کنند باید سن آن‌ها زیر ۴۵ سال باشند و مردان نیز محدودیتی ندارند.»

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره جزئیات بیمارستان‌های خدمات دهنده به زوجین نابارور، عنوان کرد: آمار مراکز ناباروری در کشور نزدیک ۱۰۰ مرکز در تمام شهرهای کشور است که عمدتاً بخش خصوصی هستند. امسال قریب به ۳هزار پرونده ناباروری تشکیل شده است و از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره مند خواهند شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: