کد خبر: ۲۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 05
متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: خارج شدن از برنامه معمول روزانه و تغییر عادت شکل گرفته در دوران مدرسه از عوامل پیشرفت چاقی در فصل تابستان میان کودکان محسوب می شوند.

دکتر مرتضی عقبایی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: زمانی که کودکان بدون برنامه خاصی بیکارند؛ به دلیل گرسنگی کاذب سراغ یخچال می روند و در حقیقت از غذا به عنوان سرگرمی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: به دنبال پایان یافتن بازی آنها در پارک و مصرف خوراکی های پر انرژی و سرشار از چربی وقندهای ساده، کالری سوزانده شده در فعالیت بدنی به راحتی دوباره جایگزین می شود.

وی هشدار داد: در چرخه معیوب عادات غذایی بد که سبب افزایش وزن می شود زمینه ساز ابتلا به بیماری های زمینه ای کودکان نظیر قلب و عروق؛ دیابت و فشار خون نیز خواهد شد.

خواب کافی

عقبایی خواب کافی را برای پیشگیری از چاقی کودکان نیز موثر برشمرد و افزود: مطالعات زیادی نشان داده تا دیر وقت بیدار ماندن همراه با تماشای تلویزیون و استفاده از مواد مغذی پر انرژی میان وعده مانند سس ها؛ انواع بستنی و... سبب افزایش دریافت انرژی زیاد بچه ها  می شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر خواب خارج از زمان طبیعی و کمتر از میزان تعریف شده سبب کاهش ترشح هورمون " لپتین " می شود که در ایجاد حالت سیری نقش بسزایی دارد .

استفاده از صبحانه به عنوان وعده اصلی

وی در گفتگو با شفا آنلاین با تأکید بر استفاده از صبحانه به عنوان وعده غذایی مهم و اصلی گفت: در فصل تابستان بیشتر کودکان دیرتر از اعضای خانواده از خواب بر می خیزند و از این رو زمان طبیعی میل صبحانه آنها نیز دیرتر است .این درحالی است که والدین نیز با استفاده از موادی نظیر انواع کیک؛ کلوچه و آبمیوه صبحانه غیر مفیدی را برای آنان طراحی می کنند.

به گفته متخصص تغذیه بالینی، نان؛ پنیر؛ کره؛ بادام زمینی و نیمرو صبحانه مناسبی برای کودکان محسوب می شوند.

کاهش مصرف فست فودها

وی درادامه  یادآور شد: مصرف زیاد فست فودها سبب افزایش کالری دریافتی و شکل گیری عادات غذایی جدید در کودکان می شود بنابراین کاهش مصرف فست فودها از اهمیت خاصی برخوردار است.

عقبایی توصیه کرد: برای رفتن به پیک نیک و مصرف غذاهای خارج از منزل توصیه می شود از انواع ساندویچ مرغ و بوقلمون خانگی و انواع سالاد استفاده شود و شربت هایی نظیر آبلیمو؛ سکنجبین و شیره انگور نیز جایگزین مناسبب به جای مصرف نوشابه ها محسوب می شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: