کد خبر: ۲۹۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - 2022February 24
اگر فردی با انجام تست پی‌آر‌سی به اومیکرون مبتلا شده و هیچ علائم نداشته باشد، باید پنج روز در قرنطینه به سر ببرد و پس از آن تا یک هفته با استفاده از دو ماسک از منزل خارج شود

شفاآنلاین>سلامت>  ویروسی که قرار بود بی‌خطر باشد دارد روزانه جان بیش از ۲۰۰ تن را می‌گیرد، یک‌بار دیگر آمار مرگ‌ومیر افراد مبتلا به کرونا از ۲۰۰ تن در روز گذشت اما این‌بار خبری از سویه کشنده «دلتا» نیست، بلکه «اومیکرون» همین ویروسی که خیلی‌ها آن را به یک سرماخوردگی ساده تشبیه می‌کردند حالا میداندار شده است، این ویروس نه‌تنها بزرگسالان بلکه دست به بازی خطرناکی زده و جان کودکان را تهدید می‌کند، شاید هم در یک همکاری با سویه دلتا می‌خواهند روزهای سخت‌تری را در آینده رقم بزنند.

به گزارش شفاآنلاین:با این وجود در روزهای گذشته هرچه آمار فوتی‌ها بیشتر شده از آمار موارد ابتلا به کرونا کمتر شده است، درحالی‌که در نیمه سوم بهمن‌ماه آمار ابتلا به کرونا به نزدیک ۴۰ هزار نفر رسیده بود اما این روزها آمار موارد ابتلا بین ۱۲ تا ۲۰ هزار نفر است، این مساله هم می‌تواند به‌دلیل کاهش واقعی موارد ابتلا باشد که نشانه خوبی برای روند نزولی پیک ششم است و هم می‌تواند به‌دلیل کاهش نمونه‌گیری‌ها باشد که اصلا نشانه خوبی نیست. در هر صورت هنوز خبری از اعمال محدودیت‌های کرونایی نیست. چه بسا قرار است صبح روز جمعه ۶ اسفندماه ۱۴۰۰ در ۹۶ شهر ایران آزمون دکتری برگزار ‌شود. این در حالی است که در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و صفر شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همین امر منجر به واکنش‌های بسیاری از شرکت‌کنندگان در آزمون شده است زیرا آنها بر این عقیده‌اند که به دلیل عدم تهویه مناسب در محل برگزاری آزمون قطعا به کرونا مبتلا می‌شوند. پزشکان نیز این موضوع را تایید می‌کنند، زیرا حضور در تجمعات بسیار نگران‌کننده است. به گفته متخصص ایمنی‌شناسی جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران با باز گذاشتن جامعه نه تنها بار بیماری کرونا و همچنین شیوع سویه اومیکرون کم نمی‌شود بلکه برعکس فضا برای جهش‌های جدید بین انسان‌ها باز می‌شود و احتمال سرایت را نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین با مراقبت‌های بهداشتی می‌توان از ایجاد سویه‌های جدیدتر و خطرناک‌تر جلوگیری کرد.

با این تفاسیر آزمون دکتری در حالی برگزار می‌شود که به گفته عضو ستاد ملی مقابله با کرونا موارد مرگ و میر بر اثر ابتلا به کروتا تا دو هفته آینده بالاتر می‌روند و پیک اومیکرون به بالاترین حد شیوع می‌رسد.

به گفته مسعود مردانی «حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد مرگ و میر روزانه افراد کرونایی مربوط به سویه دلتاست، اما مابقی موارد به دلیل ابتلا به اومیکرون بوده و اکنون در پیک این سویه هستیم و تعداد زیادی از افراد در گروه‌های سنی مختلف در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.»

وی در خصوص مدت قرنطینه خانگی مبتلایان به اومیکرون ادامه داد: «اگر فردی با انجام تست پی‌آر‌سی به اومیکرون مبتلا شده و هیچ علائم نداشته باشد، باید پنج روز در قرنطینه به سر ببرد و پس از آن تا یک هفته با استفاده از دو ماسک از منزل خارج شود. در عین حال اگر فردی با علائم مشخص مانند گلودرد، اسهال، سرفه، آبریزش بینی و انجام تست پی‌سی‌آر به اومیکرون مبتلا شد، باید هفت تا ۱۴ روز در قرنطینه خانگی بماند و با کسی نیز در تماس نباشد.»

ابتلای نیمی از شرکت‌کنندگان به کرونا
در همین رابطه سیدعلی جمالیان، رییس بیمارستان شهید لواسانی گفت: قاعدتا نباید افراد در فضاهای بسته تجمع کنند اما درخصوص برگزاری آزمون دکتری چاره‌ای نیست. زیرا نه تنها آزمون‌دهندگان ضرر می‌کنند بلکه ما باید یاد بگیریم چگونه با کرونا زندگی کنیم. در هر صورت به نظرم افرادی که در شرف برگزاری آزمون دکتری‌اند باید فاصله‌گذاری فیزیکی و تهویه مناسب را در نظر بگیرند. همچنین تعداد سالن‌های آزمون متعدد و بزرگ باشد. یکی از روش‌هایی که می‌توان به آن اعتماد کرد درخواست کارت واکسن و پی‌سی‌آر منفی از شرکت‌کنندگان آزمون دکتری است. زیرا فردی که قصد شرکت در آزمون دکتری را دارد باید تا این لحظه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده باشد. فردی که واکسن نزده و اعتقادی به سلامت خودش و اطرافیانش ندارد نباید در این آزمون مهم شرکت کند.

وی افزود: با توجه به اینکه قدرت سرایت این ویروس بسیار زیاد است اگر کنار فرد مبتلا به کرونا باشیم در عرض ۱۵ ثانیه به آن مبتلا می‌شویم. بنابراین به نظرم بسیاری از شرکت‌کنندگان بیمار از این آزمون بیرون می‌آیند. بدون تعارف می‌گوییم هر گونه هم رعایت کنند باز به کرونا مبتلا می‌شوند. زیرا فضای آزمون بسته است و قطعا تصفیه هوای مناسب نیز ندارند.

رییس بیمارستان شهید لواسانی با اشاره به علائم ویروس اظهارکرد: با توجه به اینکه علائم اومیکرون بسیار نزدیک به سرماخوردگی است، عمده افراد زمانی که این نشانه‌ها را در خود یا نزدیکان می‌بینند، بر این باور هستند که به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند، بنابراین به راحتی در خیابان تردد می‌کنند. این در حالی است که اگر این علائم بیش از سه روز ادامه داشت، ابتلا به اومیکرون قطعی است و باید به پزشک مراجعه و خود را قرنطینه کنند. سرعت انتقال اومیکرون نسبت به دلتا چندین برابر بالاتر است به همین دلیل، برای قطع زنجیره بیماری، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آنها ضروری است. باید مردم روند واکسیناسیون خود را برای جلوگیری از افزایش ابتلا به اومیکرون تکمیل کنند و تزریق دوز سوم بسیار ضروری است. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: