کد خبر: ۲۹۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022February 23
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد؛
مصطفی جمالی بیان کرد: اصلاح چارت سازمانی در دستور کار است و اعتقاد داریم معاونت اجتماعی بدون افزایش ادارات باید برای پیشبرد اهداف سازمان انتقال خون ایران ایجاد شود.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل جدید سازمان انتقال خون ایران، در اولین نشست خبری، به تشریح برنامه‌ها و سیاست های سازمان تحت مدیریت خود پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین: مصطفی جمالی، روز چهارشنبه چهارم اسفند ۱۴۰۰، در ابتدا به برنامه‌های سازمان انتقال خون در دوره جدید مدیریتی اشاره کرد و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، به برخی رویکردها در دوره جدید مدیریتی اشاره کرد و گفت: عدالت در پرداخت‌های سطوح مختلف درون سازمان باید رعایت شود و در مقایسه با سایر دستگاه‌ها نیز این امر باید تحقق پیدا کند و همچنین احیای آزمایشگاه رفرانس، ارتقای بخش ایمونولوژی و انجماد و همچنین ایجاد بانک HLA بر اساس سیستم NGS در دستور کار ما قرار دارد.

جمالی با تاکید بر ضرورت ایجاد معاونت اجتماعی خاطرنشان کرد: اصلاح چارت سازمانی در دستور کار است و اعتقاد داریم معاونت اجتماعی بدون افزایش ادارات باید برای پیشبرد اهداف سازمان انتقال خون ایران ایجاد شود.

وی افزود: برای اینکه مأموریت اصلی سازمان که تأمین خون سالم و کافی در کشور است بتواند به خوبی انجام شود، ضرورت دارد تا برنامه ریزی و همت مناسبی از سوی ستاد سازمان انتقال خون و مراکز استانی اعمال شود تا بتوانیم این سه ماه پر از ریسک را بدون کاهش ذخایر خونی و مشکلات ناشی از آن پشت سر بگذاریم.

جمالی با مروری بر شاخص‌ها و ضرورت‌های هنر مدیریت در سازمان انتقال خون و مراکز استانی، گفت: شناخت وضع موجود و فرصت‌ها و تهدیدهای ثابت و مقطعی، توجه به وضع موجود اعتبارات، ذخایر روزانه خون و وضعیت کارکنان به طور مستمر از ضروریات مدیریت است تا مدیر بتواند قدرت تحلیل داشته باشد.

وی با تاکید بر فرصت‌ها و موقعیت‌های بومی و منطقه‌ای هر استان، افزود: خلاقیت نیز شاخص دیگری است که از سوی مدیران می‌تواند کارگشا باشد.

جمالی در ادامه با طرح این مطلب که در موضوع اهدای خون نباید هیجانی برخورد کنیم، گفت: نباید چند برابر ظرفیت اهدا کننده در صف‌های طولانی بایستد، بلکه باید سیستم فرهنگی قوی داشته باشیم که با نوبت دهی و ثبت نام در شرایطی که نیاز به گروه خونی خاص است، از اهدا کننده دعوت شود.

وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا شاخص اهدای خون در کشور ۲۵ نفر در هزار بود و پس از کرونا به ۲۳ نفر در هزار رسید که وضع خوبی داشتیم؛ وضع کشور ما در مقایسه با برخی کشورهای دیگر مانند آمریکا که استانداردها را زیر پا گذاشت و حتی با پرداخت پول خون اهدایی دریافت کرد، مناسب است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تأکید بر اهدای مستمر خون در طول سال گفت: ممکن است موج ششم کرونا در اواخر اسفند به اوج برسد، همچنین به طور معمول قبل از عید نوروز نیز جراحی‌ها افزایش می‌یابد، ضمن آنکه ماه مبارک رمضان نیز در پیش است، از این رو باید مردم به اهدای خون توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: از هر ۱۰۰۰ نفر در کشور ٣۵ نفر خون اهدا می‌کنند.

جمالی ادامه داد: مشکل ما در زمینه اهدای خون مربوط به بانوان است. ما نیمی از جمعیت اهدا کننده خون را از دست داده ایم و اهدای خون در بانوان زیر ۵ درصد است.

وی گفت: استقبال جوانان از اهدای خون پایین آمده و این زنگ خطر محسوب می‌شود، زیرا با افزایش سن و بعد از ۶۵ سالگی افراد نمی‌توانند خون اهدا کنند. اگر جوانان پای کار نیایند، چند سال بعد دچار مشکل خواهیم شد و باید به کمک اصحاب رسانه و جوانان میزان اهدای خون را بالا ببریم.

جمالی با بیان اینکه سلامت خون و فرآورده‌های خونی در ایران در حد استانداردهای اروپا و آمریکا است، افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند، نیاز به خون و فرآورده بسیار بالا رفته اما به نسبت افزایش تخت بیمارستانی و اعمال جراحی، متأسفانه امکانات انتقال خون افزایش پیدا نکرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: