کد خبر: ۲۹۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022February 23
معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور با هشدار درباره کلاهبرداری در قالب خریدهای اینترنتی نوروزی، از افزایش جرایم در اینستاگرام و ایجاد پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی خبر داد

شفاآنلاین>سلامت> معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور با هشدار درباره کلاهبرداری در قالب خریدهای اینترنتی نوروزی، از افزایش جرایم در اینستاگرام و ایجاد پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی خبر داد

به گزارش شفاآنلاین: سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و افزایش خریدهای نوروزی نظر به رعایت توصیه‌های بهداشتی مسئولان مربوط مبنی بر کاهش ترددهای غیرضروری در سطح معابر شهری و استقبال عمومی هموطنان برای تهیه و تدارک مایحتاج مورد نیاز یکی از بسترهای جذاب و پر مخاطب ثبت سفارش، صفحات فروشگاهی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است .


وی افزود: متاسفانه به علت ساماندهی مشاغل متعدد فعال در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام یا سایر کانال‌های پیام‌رسان غیربومی بستر مناسبی را برای وقوع کلاهبرداری مالی از هموطنان شده و همه روزه پرونده‌ها و شکوائیه‌های قضایی متعددی به مراجع قضایی و انتظامی کشور به خصوص پلیس فتا تحمیل می‌گردد.

این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به سبک و نوع وقوع جرایم در این پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی بیان کرد: شایع‌ترین نوع کلاهبرداری در این حوزه ساخت صفحات جعلی و تبلیغ دروغین اجناس است که اصلا وجود خارجی ندارد و عمدتا با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به نمایش گذاشته می‌شوند.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور گفت: کلاهبرداران در این شگرد پس از ثبت سفارش و دریافت قیمت محصولات پاسخگوی متقاضیان نیستند یا پس از تبلیغ اجناس اصل و اورجینال و ثبت سفارش و دریافت هزینه‌های موارد توافق، کالاهای کپی یا بی‌کیفیت را برای سفارش‌دهندگان ارسال می‌کنند.

سرهنگ پاشایی در ادامه به نوع دیگری از ترفندهای کلاهبرداری این مجرمان پرداخت و اظهار کرد: کلاهبرداران پس از ثبت سفارش، خریداران را به درگاه‌های جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌کنند و از این طریق از هموطنان کلاهبرداری می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه عرضه و فروش کالاهای قاچاق که عمدتا شامل البسه و پوشاک است و می‌تواند تهدیدی علیه تولیدکنندگان و فعالان حوزه داخلی باشد به صورت کاملا سازمان‌یافته و حرفه‌ای در این پیج‌های تجاری فاقد مجوز کسب و کار در جریان است.

این مقام انتظامی ضمن بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کلاهبرداری‌ها با راه‌اندازی و تبلیغ پیج‌ها و کانال‌های تجاری و پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام در حال وقوع است، عنوان کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی پیش‌دستانه و نظارت بر نحوه فعالیت این پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی یکی از اولویت‌های پلیس فتا بوده و همه روزه پرونده‌های قضایی متعددی علیه مرتکبان و متهمان و دفاع از مال باختگان در پلیس فتا در حال پیگیری است.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی تصریح کرد: عدم وجود نظام ساماندهی مشاغل تجاری و فروشگاهی در اینستاگرام و سایر کانال‌های پیام‌رسان غیر بومی که حلقه مفقوده تولید امنیت مالی برای کاربران و متقاضیان خرید محسوب می‌شد، اقدام قضایی و انتظامی علیه مرتکبان  این‌گونه جرایم و تخلفات را دچار مشکل کرده است.

این مقام سایبری از هموطنان خواست برای سفارش اجناس، درخواست خود را صرفا از سایت‌های فروشگاهی که دارای مجوز قانونی و درگاه‌های رسمی بانکی که تحت دامنه شرکت شاپرک هستند، انجام دهند و از ثبت سفارش و پرداخت وجوه کالا و خدمات قبل از تحویل در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها جدا خودداری کنند .

این مقام مسئول به هموطنان توصیه کرد: در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های‌ موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس‌ فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: