کد خبر: ۲۹۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022February 20
همه‌ساله تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی به‌ پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و‌ بودجه و وزارت بهداشت، با تایید شورای‌عالی بیمه سلامت به تصویب هیات وزیران می‌رسد. بحث میزان افزایش تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی، همواره محل اختلاف میان سازمان نظام پزشکی و دولت بوده است.

شفاآنلاین>سلامت> همه‌ساله تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی به‌ پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و‌ بودجه و وزارت بهداشت، با تایید شورای‌عالی بیمه سلامت به تصویب هیات وزیران می‌رسد. بحث میزان افزایش تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی، همواره محل اختلاف میان سازمان نظام پزشکی و دولت بوده است.

به گزارش شفاآنلاین:  در حالی که پیشنهاد سازمان نظام پزشکی افزایش ۶۰ درصدی تعرفه پزشکی بوده، خبرها حاکی از موافقت شورای عالی بیمه با افزایش ۲۸ درصدی تعرفه‌هاست. با این وجود به نظر می‌رسد سازمان‌های بیمه‌گر با این میزان افزایش موافق نیستند و احتمالا با هشت درصد آن را تصویب کنند. این در حالی است که پزشکان درخواست افزایش صددرصدی تعرفه پزشکان به دلیل تورم را دارند. پزشکان بر این عقیده‌اند که اگر تعرفه‌ها به نسبت رشد اعتبارات بیمه و تورم افزایش پیدا می‌کند، دیر یا زود مطب‌ها بسته می‌شوند و پزشکان مهاجرت می‌کنند.

بی‌توجهی دولت و بیمه‌ها به نظرات نظام‌پزشکی




در همین رابطه دکتر ایرج خسرونیا رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه سالیان متمادی است که جامعه پزشکی درگیر تعیین تعرفه‌ها به شکل غیرواقعی است بیان کرد: با وجود بحث‌های هر ساله بر سر تعیین عادلانه تعرفه‌های پزشکی هیچ‌کدام از متولیان امر توجه خاصی به این مقوله نداشته و یک بار برای همیشه نسبت به رفع این مشکل به طور اساسی اقدام نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی با کار کارشناسی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی را تعیین کرد اما مورد قبول هیات دولت، بیمه‌ها و مجلس واقع نشد، افزود: تصور می‌کنند تمام پولی که در بیمارستان‌ها هزینه می‌شود به جیب پزشکان می‌رود در حالی که درآمدها و هزینه‌ها همخوانی نداشته و هتلینگ بیمارستان‌ها ضررده هستند، حتی بسیاری از بیمارستان‌های درجه سه و چهار در شرف تعطیلی هستند. وی با تاکید بر اینکه میزان تعرفه‌های پزشکی باید با تورم موجود در جامعه مطابقت داشته باشد، ادامه داد: بیش از یک دهه است که تعرفه‌های پزشکی فریز شده و فاصله بین تعرفه واقعی و آنچه دولت تعیین می‌کند بسیار زیاد است.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به پزشکان عمومی، متخصصان داخلی، عفونی، اطفال و… که تنها راه درآمدشان از نسخه‌نویسی است، تصریح کرد: عدم افزایش تعرفه‌ها و رشد روز‌افزون هزینه‌های سرباری موجب شده بسیاری از همکاران از چرخه طبابت خارج شوند یا به کاری غیراز پزشکی مشغول شوند و یا از کشور مهاجرت کنند.

خسرونیا با اشاره به اینکه جامعه پزشکی خواستار واقعی شدن تعرفه‌ها برمبنای تورم موجود در جامعه و افزایش حقوق و دستمزد است، خاطرنشان کرد: واقعی شدن تعرفه‌ها به آن معنا نیست که میزان پرداخت از جیب بیمار افزایش یابد بلکه بیمه‌ها باید هزینه‌ها را پرداخت کنند تا فشاری متحمل بیماران نشود.

به گفته وی، اگر پزشک از بابت تامین خرج و مخارج زندگی و مطب خود دغدغه‌ای نداشته باشد خدمات بهتری را می‌تواند به بیماران خود ارائه دهد اما هزینه‌های کمرشکن و عدم همخوانی درآمد با هزینه‌ها مشکلات فراوانی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: افزایش ۵ تا ۱۰ درصد تعرفه‌ها راه به جایی نبرده و کفاف هزینه‌های مراکز درمانی و مطب‌ها را نمی‌دهد بلکه با کار کارشناسی دقیق باید نسبت به تعیین و ابلاغ تعرفه‌ها اقدام کرد بدون آنکه میزان پرداخت از جیب بیماران افزایش داشته باشد تا هم ‌دهنده خدمت و هم گیرنده آن هر دو راضی باشند.وی گفت: هر قدر جامعه پزشکی ناراضی باشد، ضرر آن به نظام سلامت و مردم وارد می‌شود چراکه همکاران برای تامین هزینه‌های زندگی یا اقدام به مهاجرت کرده و یا به مشاغلی غیراز پزشکی روی می‌آورند.

افزایش منطقی موثر تعرفه‌های درمانی



برهمین اساس دکتر فیروز فصیحی هیات علمی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از تبعات اسفباری که در اثر عدم افزایش معقول و متناسب تعرفه‌های پزشکی با توجه به تورم سرسام‌آور مخارج کار و زندگی و در معیشت پزشکان روی داده است گفت: در صورتی که تعرفه پزشکان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا نکند، ناچارا منجر به غفلت پزشکان و دلسردی آنان از طبابت و نهایتا از درمان و معالجه بیماران، انتخاب مشاغل دیگر، انتخاب سلیقه‌ای بیماران، دریافت‌های زیرمیزی، دوشغله شدن و مهاجرت پزشکان خواهد شد. از طرفی معدودی پزشکان برای اینکه درآمد بیشتری کسب کنند، ممکن است در روش‌های تشخیصی و درمانی اثر نامطلوب بگذارند (هر چند بسیار کم و معدود.) تمامی این موضوعات به ضرر بیماران و در نهایت به ضرر مسوولان است.

متخصص داخلی و نفرولوژیست افزود: البته اخیرا براساس آمارهای سازمان نظام پزشکی ۱۰ هزار پزشک وجود دارند که برای نظام پزشکی ثبت‌نام نکرده‌اند. بنابراین آنها به کار غیرپزشکی روی آورده‌اند. از طرفی پزشکان بسیار زیادی از این حرفه کناره‌گیری کردند و یا حداقل مطب‌های خود را تعطیل کرده‌اند زیرا با درآمد ناچیز مطب، عده زیادی از پس مخارج شارژ، آب و برق و تلفن و منشی و عوارض شهرداری و مالیات‌های بی‌پایه و اساس بر نیامده و در نهایت یاس و دلخوری از کار در مطب کنار کشیدند، در نتیجه به زودی سطح علمی و پزشکی کشور کاهش پیدا می‌کند. چه‌بسا در حال حاضر پزشکان همانند سابق توانایی شرکت در کنگره‌های علمی را ندارند. از طرفی تهیه مجله‌های پزشکی نیز گران است، تهیه ارز سخت است بنابراین عدم افزایش تعرفه‌ها عوارض و عواقب خطرناکی برای کشور دارد.

از سوی دیگر اخلاق مالی در حرفه پزشکی از بین خواهد رفت. از سوی دیگر آموزش بسیار بی‌کیفیت و عقب‌افتاده که توسط مدرسین دست دوم و سوم ارائه می‌شود (زیرا پزشکان و اساتید خوب باید دنبال امرار معاش خود باشند) تماما منجر به خدشه‌ای بزرگ به سیستم درمانی کشور می‌شود که زمانی زبانزد خاص و عام در سراسر جهان بوده است و همین امروز هزاران پزشک حاذق در سراسر دنیا به ویژه آمریکا در بالاترین درجات علمی- حرفه‌ای مشغول به کار هستند.

دکتر فصیحی اظهار کرد: اینکه هفته‌های گذشته حرف از افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی بود، جزئی از تخیلات افراد است. چه‌بسا شورای‌عالی بیمه نیز با ۲۸ درصد موافقت کرد ولی وقتی به کمیسیون تلفیق مجلس رفت، آنجا با این میزان نیز مخالفت شد. در همان دوران برخی در نظام پزشکی استعفا دادند و افراد ذی‌صلاح و بی‌صلاح بارها جلسه گذاشتند، اما هنوز خبری از افزایش تعرفه پزشکان نیست. به نظر بنده حتی اگر به فقیر‌ترین کشور در همسایگی و یا آفریقا توجه کنیم، تعرفه خدمات باید صدها درصد افزایش یابد ولی از آنجا که پزشکان نیز انسان‌های والایی هستند شرایط اقتصادی کشور را درک می‌کنند، منتها مسوولان از نجابت و ایثار این گروه از خادمین ملت سوءاستفاده می‌کنند و لذا توجهی به درخواست آنها نمی‌کنند. در نهایت به دلیل تورم سرسام‌آور دو سال اخیر و مشکلات اقتصادی، تعرفه پزشکان باید حداقل صد درصد در مطب‌ها و به درجاتی کمتر و متناسب‌تری در تعرفه‌های بیمارستانی افزایش پیدا کند.

این فوق‌تخصص گفت: از سوی دیگر چرا باید از اتباع خارجی تعرفه کمتری دریافت شود؟ وقتی ویزیت یک فوق‌تخصص در بغداد و اربیل ۱۲۰ دلار است، چرا باید بنده در تهران سه دلار ویزیت دریافت کنم، در نتیجه اغلب پزشکان تمایلی به پذیرش بیماران خارجی ندارند (مگر اینکه با فرد سوم و واسطی قرار و مدار خارج از قانون و عرف داشته باشند). از سوی دیگر کاری به بنز و تویوتا نداریم ولی قیمت دو سال پیش یک پراید را با امروز مقایسه کنید و یا قیمت گوشت، نان و میوه. آیا تعرفه خدمات درمانی به همان نسبت افزایش پیدا کرده است؟ لذا عدم افزایش منطقی و متناسب تعرفه‌های پزشکی بیش و پیش از آنکه دودش به چشم پزشکان برود به چشم مردم و نهایتا دولت و مسوولان خواهد رفت. بگذریم که گرانی و کمبود دارو خود حدیث مفصل و دردناکی است. مسلما پزشکان بر اساس قسم‌نامه بقراط و وجدان حرفه‌ای خود هیچ‌گاه مانند معلمان (که از نجیب‌ترین قشر جامعه هستند) مسائل را به خیابان و کوچه و بازار نمی‌کشند، زیرا شخصیتی خاص دارند ولی مهاجرت در بین آنها افزایش پیدا می‌کند. طبق آمار نظام پزشکی بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ پزشک مهاجرت کرده‌اند. مگر پزشکان با پول این ملت پزشک نشدند؟ چرا مسوولان با اشتباهاتشان این ثروت را به حلق غرب می‌ریزند. نظر بنده ایستادگی و مقاومت مقامات مسوول آگاه و دلسوز برای متقاعد کردن دولت در افزایش معقول، منطقی و البته موثر و به‌دردبخور تعرفه‌های تشخیصی و درمانی است.

این فوق‌تخصص داخلی اظهار کرد: در هر صورت به نظرم تعرفه پزشکی باید نسبت به تورم افزایش پیدا کند وگرنه ضرر مالی که به طور غیرمستقیم عاید دولت و مسوولان خواهد شد به مراتب بیشتر خواهد بود. در نهایت افزایش قابل ملاحظه تعرفه‌های درمانی به طور صحیح و علمی و بر اساس کتاب معروف «کالیفرنیا» الزامی است به خصوص از نظر رعایت نسبت‌ها آن‌طور نباشد که چون وزیر متخصص چشم بود و معاون درمان متخصص قلب در نتیجه تعرفه‌های قلب و چشم کاملا و مشخصا افزایش قابل ملاحظه پیدا کرد و بر عکس، سایر رشته‌ها بسیار کم و ناچیز تغییر کند. بنابراین اگر دولت پای خود را از قیمت‌گذاری خدمات پزشکی کنار بکشد، بیمار و پزشک می‌دانند چگونه با یکدیگر کنار بیایند و حسن دیگر این امر رقابت سالم در جذب بیمار بیشتر با ارائه خدمات بهتر و ارزان‌تر خواهد بود. انشاءالله که گوش شنوایی پیدا شود.

میزان تعرفه قطعی دوهفته آینده
از سوی دکتر سید موید علویان رییس نظام‌پزشکی تهران نیز درخصوص میزان تعرفه‌های پزشکی گفت: هنوز میزان افزایش تعرفه‌ها مشخص نیست. قرار است دو هفته آینده به صورت قطعی میزان آن تعیین شود. امیدواریم نظر همگان را جلب کنیم.

مردم را بهانه نکنید

 

دکتر محمدمهدی قیامت رییس اسبق انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کشور نیز درمورد تبعات عدم افزایش تعرفه‌های پزشکی گفت: به نظرم تعرفه پزشکی باید به نسبت تورم افزایش پیدا کند. اگر قرار است ۸ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، که بهتر است افزایشی صورت نگیرد. زیرا با این میزان نه‌تنها گره‌ای از مشکلات پزشکان باز نمی‌شود، بلکه منجر به بروز مشکلاتی همانند کسب زیرمیزی توسط برخی پزشکان می‌شود. بنابراین تعرفه‌ها باید به میزان واقعی برسد. این روزها نجومی‌بگیران درخصوص افزایش زیر ۱۰ درصدی تعرفه پزشکان بحث می‌کنند و همین میزان را هم زیاد می‌دانند. آنها بر این عقیده‌اند که مردم گناه دارند. اگر دل مسوولان برای مردم می‌سوزد، چرا اقلام اساسی را ۱۰۰ درصد گران کردند.

در حال حاضر قیمت نانی که مردم به آن نیاز دارند، سرسام‌آور است. اما شاید سالی یک‌بار به مطب پزشک مراجعه کنند. در نتیجه مسوولان برای عدم افزایش تعرفه پزشکی به دنبال بهانه هستند. اما آنها نمی‌دانند که صبر پزشکان حدی دارد. پزشکان تا یک زمانی به دلیل تعهد کاری سکوت می‌کنند. ولی وقتی معیشت خانواده پزشکان به خطر بیفتد صدای آنها نیز همانند دیگر اصناف بلند می‌شود و دست به اعتصاب می‌زنند.

معاون پیشین نظام‌پزشکی تهران افزود: تعرفه پزشکی طی سه سال تنها شش درصد افزایش پیدا کرده است این در حالی است که تورم ۷۰ درصد بوده است. این روزها قیمت تمامی اجناس و خدمات‌ گران می‌شود، غیراز تعرفه پزشکی. براساس قانون اساسی تعرفه باید واقعی باشد و هر سال طبق تورم افزایش پیدا کند. وگرنه وضعیت امکانات و تجهیزات پزشکی روزبه‌روز فرسوده‌تر می‌شود. از قضا در حال حاضر وضعیت امکانات، تجهیزات و دارو در بیمارستان‌های دولتی اسفبار است، متاسفانه بیماران نیز به دلایل مختلف در آنجا تلف می‌شوند. مسوولان شاهد ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی نیز هستند. بنابراین به نظرم کسی دلش برای مردم نمی‌سوزد.
مدیرعامل بیمارستان ایرانمهر اظهارکرد: عدالت تعرفه‌ای در تمام دنیا وجود دارد ولی این موضوع در ایران مشاهده نمی‌شود. این روزها پزشکان در ایران همانند کارگران هستند؛ تا زمانی که کار کنند درآمد دارند و بعد از ازکارافتادگی اگر زیر نظر دولت نباشند، بیمه و حقوق بازنشستگی ندارند. در حال حاضر میزان تعرفه‌های پایین ۵۰ درصد علل مهاجرت پزشکان را تشکیل می‌دهد، زیرا وقتی درآمد یک پزشک با نیازهایش همخوانی نداشته باشد، به مرور نسبت به آینده دلسرد می‌شود. در هر صورت نباید پزشکی را همانند صنعت خودروسازی داخل دانست. اگر پولی که در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کردند را به درون سازمان پزشکی وارد می‌کردند، امروزه مردم از خدمات رایگان درمانی بهره می‌بردند. این در حالی است که پول‌های کلانی به صنعتی اختصاص دادند که ارزشی ندارد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: