کد خبر: ۲۹۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 14
نشست مشترک دبیرخانه شورای عالی سلامت وامنیت غذایی با شورای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای همکاری بین دبیرخانه شورای عالی سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

شفاآنلاین>سلامت> نشست مشترک دبیرخانه شورای عالی سلامت وامنیت غذایی با شورای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای همکاری بین دبیرخانه شورای عالی سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش شفاآنلاین: دکتر کاظم ندافی، رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ابتدای این نشست، با مرور تاریخچه مختصری از دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، عنوان کرد: این دبیرخانه در سال 1384 بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه تشکیل شد، هرچند که قبل از آن هم با نام های دیگر، فعالیت هایی در این زمینه صورت می گرفت. در سال 1390 کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان تشکیل شد و نهایتا با پیگیری های وزارت بهداشت در سال 1395 شورایعالی سلامت و امنیت غذایی و وظایف و ترکیب اعضای آن در ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه گنجانده شد. لذا دانشکده بهداشت با توجه به ظرفیت علمی بالا و در اختیار داشتن اساتید مجرب می تواند به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در زمینه تدوین و تولید شواهد برای تهیه اسناد ملی و راهبردی کمک کند.


وی افزود: از حدود 55 سال پیش دوره های MPH در دانشکده بهداشت برگزار شده که هدف آن تربیت مدیران توانمند برای حوزه اجرایی بهداشت کشور بوده است و در حال حاضر این دانشکده با 115 عضو هیات علمی در زمینه های مختلف سلامت عمومی می تواند در حوزه های مختلف در کنار دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی باشد.

در ادامه جلسه، دکتر محمداسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، ضمن اظهار خرسندی از فرصت به وجود آمده برای تعامل با دانشکده بهداشت بیان کرد: این شورا و دبیرخانه زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری است که جلسات آن با حضور نمایندگان چهارده وزارتخانه و دو معاون ریاست جمهوری تشکیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: 75 درصد سیاست های سلامت و برنامه های مرتبط با آن، به خارج از وزارت بهداشت و 25 درصد آن به وزارتخانه و واحدهای درونی مرتبط است و دبیرخانه شورای عالی وظیفه هماهنگی ارتباطات برون و درون سازمانی را در راستای ارتقا کمی و کیفی سلامت به عهده دارد.

دکتر مطلق عنوان کرد: دبیرخانه شورای عالی براساس درخواست وزیر بهداشت، اتاق های فکری راه اندازی کرده تا ضمن آینده نگری در نظام سلامت و پایش آن، کارهایی انجام دهد که آثار و نتایج آنها برای مردم و جامعه ملموس باشد. لذا در این راستا و باتوجه به اینکه تاکنون آینده نگری در رابطه با سلامت مغفول مانده است، نظرات مشورتی اساتید مجرب، دانشگاهیان و به خصوص اساتید دانشکده بهداشت که نقش بسزایی در این زمینه دارند می تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود: علاوه بر ارتقای کمی و کیفی جامعه در رابطه با سلامت جسم، روان، اجتماعی و معنوی که در دستور کار دبیرخانه شورای عالی قرار دارد، باید موضوعات متفاوتی مثل تغییر اقلیم، خشکسالی، فرونشست زمین، جمعیت و ... با همکاری های بین بخشی با وزارتخانه ها و دستگاه های متولی و هماهنگی بین آن ها مطرح و درصورت نیاز سند راهبردی و برنامه عملیاتی موردنظر تدوین شود.

دکتر عباس استاد تقی زاده، مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایا دانشکده در خصوص تغییر اقلیم و تدوین سند مرتبط با آن توضیحاتی را ارائه و عنوان کرد: برای جلوگیری از غافلگیری در بعضی از حوزه ها، نیاز به تولید شواهد و کار دائم با رویکرد آینده نگری است. البته در دانشگاه تهران و دانشکده بهداشت بسیاری از این شواهد تولید شده وجود دارند که باید تبدیل به سیاست و سیاست تبدیل به عمل شود. وی افزود که در حال حاضر فاصله بین سیاستگذاری و عمل زیاد است و بایستی این فاصله را کاهش داد که امید است دبیرخانه شورای عالی بتواند در این زمینه گام های مناسبی بردارد.

در ادامه جلسه دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین الملل دانشکده و مدیر گروه سلامت جهانی نیز گفت: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی جایگاه مهمی دارد و به عنوان جایگاه بین بخشی می تواند به اهداف نظام سلامت کمک کند و در این حیطه بایستی سعی شود نقش و اهمیت این دبیرخانه و شورا در دستگاه تصمیم گیری کشور بهتر و بیشتر شناخته شود.

در انتهای جلسه، دکتر ندافی اظهار کرد: دانشکده بهداشت با توجه به تخصص هایی که در آن وجود دارد می تواند به نظام سلامت کمک کند. لذا کمک به تدوین سند تغییر اقلیم که سند ارزشمندی است می تواند گام نخست در این زمینه باشد. همچنین دانشگاه و دانشکده بهداشت با توجه به رسالت خود می تواند در زمینه ارتقا دانش سلامت جامعه از ظرفیت های صدا و سیما نیز استفاده کند که باید مورد توجه قرار گیرد.  

در پایان نیز دکتر مطلق افزود: با توجه به تخصص دانشکده بهداشت، دبیرخانه نیازمند کمک و همیاری آنها در زمینه تدوین سند تهدیدات سلامت در آینده، سند تاب آوری و سند تغییر اقلیم است.

گفتنی است، در این نشست دکتر محمداسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، دکتر کاظم ندافی، رییس دانشکده بهداشت؛ دکتر علی جعفری پویان، معاون آموزشی دانشکده، دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین الملل دانشکده و مدیر گروه سلامت جهانی، معاونین و مدیران گروه های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیران و کارشناسان دبیرخانه شورایعالی حضور داشتند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: