کد خبر: ۲۹۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 12
در کشور ما با توجه به قوانین مختلفی که در طول سال برای نرخ بلیط هواپیما وضع می شود، نرخ آن با تغییرات زیادی همراه است.
شفاآنلاین>اجتماعی>تغییرات زیاد نرخ بلیط های هواپیما در ماه های گذشته و جلسات متعدد مسئولان برای رفع این مشکل مانند برداشته شدن کف نرخی، باعث ایجاد سوالات زیادی در ذهن مردم در مورد نحوه نرخ گذاری بلیط های هواپیما شده است.

به گزارش شفاآنلاین:در کشور ما با توجه به قوانین مختلفی که در طول سال برای نرخ بلیط هواپیما وضع می شود، نرخ آن با تغییرات زیادی همراه است. از آبان ماه ۱۳۹۹ که قانون تکمیل ۶۰ درصدی صندلی های پرواز، باعث گران شدن پروازهای مختلف شد، همواره مصوبه های مختلفی در کشور اجرا شده است. در جدید ترین مصوبه قیمت پروازها، آقای محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور، اعلام کردند هیچ ایرلاینی حق گران کردن قیمت بلیط را در عید نخواهد داشت! این موضوع باعث شده که تاکنون (بهمن ۱۴۰۰) در نرخ پرواز ها تغییری ایجاد نشود. اما نوسان قیمت ارز و افزایش تقاضای مردم برای تهیه بلیط هواپیما در این زمان، احتمالا باعث گران شدن مجدد سفرهای هوایی خواهد شد. البته باید لزوم اجرای مصوبات و نوسان قیمت بلیط ها با سخت گیری بیشتری همراه شود تا ماجرای کف نرخی ۶۰۰ هزار تومانی که در پاییز ۱۴۰۰، مصوب شد، مجدد رخ ندهد. پس از لغو مصوبه کف نرخی در آبان ۱۴۰۰، موجی رقابتی بین ایرلاین های مختلف شکل گرفت.

همواره مسائل ثابت و متغیر بی شماری خصوصا در زمان کرونا، بر نرخ بلیط هواپیما تاثیر گذار بوده است. به جز قوانین وضع شده در مورد بلیط های هواپیما از سوی مسئولین، برخی مسائل ثابت، در نوسان نرخ پرواز موثر می باشد. یکی از مهم ترین عوامل در این تغییر قیمت، زمان پرواز می باشد. باید توجه داشت در صورت افزایش سفر به شهرهای مختلف، قیمت بلیط های پرواز بیشتر خواهد شد. در صورت آگاهی از این زمان برای هر شهر، قبل از رزرو پروازهای داخلی و خارجی، می توان بلیط ها را با نرخ ارزان تری خریداری نمود.

برای پرداخت هزینه کمتر برای پروازها، استفاده از کابین های اکونومی کلاس از گزینه های مقرون به صرفه است. کلاس پروازی، تاثیر زیادی بر پروازهای مسیرهای مختلف در زمان مشخص می گذارد. کابین های بیزینسی به علت فاصله صندلی های بیشتر، صندلی راحت تر، ارائه خدمات پذیرایی با کیفیت بالاتر، استقبال فردوگاهی و نزدیکی به درب خروجی، قیمت بالاتری نسبت به پروازهای اکونومی دارند. همچنین برای پروازهای خارجی، بلیط فرست کلاس با ارائه خدمات ویژه از جمله ارائه سیستم صوتی و تصویری، خدمات حریم شخصی شامل تخت و اتاق جداگانه، اینترنت و وسایل ارتباطی، ارائه می شود. در هر پرواز، حداکثر ۲۰ عدد بلیط فرست کلاس وجود خواهد داشت. شناسه نرخی نیز با توجه به هر کلاس، متفاوت است. این شناسه، میزان بار مجاز و مقدار جریمه ایرلاین در هنگام استرداد را مشخص می کند. همچنین ایرلاین ارائه دهنده پرواز، از مهم ترین علل ثابت افزایش نرخ برای مسیرهای داخلی و خارجی است.

در کشور ما بیشتر از عوامل ثابت نوسان قیمت بلیط هواپیما، مصوبات مجلس و تغییر قوانین روی نرخ بلیط تاثیر می گذارد. چنانچه این قیمت گذاری ها با کنترل بیشتری همراه شود می توان انتظار داشت نرخ بلیط ها با تعدیل همراه شده و با تغییرات کمتری همراه شوند.خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: