کد خبر: ۲۹۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 10
امسال در کل آمار فوتی‌ها نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته که پیک‌های کرونا در این افزایش بی‌تاثیر نبوده است. غضنفری از مردم می‌خواهد در بهشت زهرا زیاد حضور پیدا نکنند: «واقعا این حجم رفت و آمد تبعات زیادی دارد

شفاآنلاین>سلامت> هنوز از پیک طولانی، پرمرگ و پربستری پنجم با واریانت دلتا عبور نکرده‌ایم، که به ورطه اومیکرون و پیک ششم افتادیم، به طوری که با وجود هشدارهای همه‌جانبه کارشناسان مبنی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب، اما درصد رعایت این پروتکل‌ها طی ماه‌های گذشته در مرز ۵۷ درصدی بود و از سویی تمهیدات آنی و جدی برای اعمال محدودیت در برخی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز در نظر گرفته نشد.

به گزارش شفاآنلاین: بنابراین این هشدارها در حالی مطرح شد که متاسفانه باز هم گوش کسی بدهکار نبود، سینماها و تئاترها بازگشایی شدند، مدارس برای حضوری شدن دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کردند، کافه‌ها و رستوران‌ها بی‌هیچ نظارتی پر شدند از مردم بی‌ماسکی که دل‌خوش از پایان قصه کرونا دور یک میز نشسته بودند و ساعت‌ها کنار هم گپ می‌زدنند، باشگاه‌های ورزشی، پاساژها، اداره‌ها، مترو و اتوبوس‌هایی که مملو بودند و حالا همه با هم تراژدی پیک ششم را با مرگ‌هایی که دوباره سه‌رقمی شد، رقم زدند؛ افزایش آماری که تلنگری است برای اقدام به‌موقع، چراکه این خطر وجود دارد با افزایش تصاعدی مبتلایان اومیکرون، میزان بستری‌ها و به تناسب آن آمار بیماران بدحال و نهایتا نیز مرگ‌های ناشی از آن هم افزایش یابد و دوباره به روزهای سیاه کرونایی بازگردیم. براساس مطالعات افراد مبتلا به سویه اومیکرون تنها در ۱۵ ثانیه افراد سالم را به ویروس کرونا آلوده می‌کنند. بنابراین تردد در مکان‌های شلوغ در چرخش سویه اومیکرون نقش پررنگی دارد.

فعلا پذیرش ۱۷۰ تا ۲۰۰ فوتی در تهران
سعید غضنفری مدیرعامل سازمان بهشت زهرا می‌گوید وضعیت این آرامستان هنوز وارد مرحله بحرانی مثل پیک‌چهارم و پنجم نشده است. او می‌گوید در حال حاضر میانگین آمار فوتی‌های تهران ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر است و تعداد فوتی‌های کرونا بین عدد ۲۰ تا ۳۰ در حال جابه‌جایی است. «در صورتی که در دو هفته پیش، تعداد فوتی‌های کرونایی بهشت‌زهرا به چهار نفر در روز رسیده بود. یعنی دقیقا متناسب با آمار کشوری، آمار بهشت زهرا هم صعود و نزول دارد. مابقی بر اثر مرگ طبیعی مثل بیماری، سکته، تصادف، حادثه و… فوت می‌کنند. تعدادی هم که نوزاد و جنین هستند. بخشی از این تعداد لزوما در تهران دفن نمی‌شوند و به شهرستان‌ها اعزام می‌شوند. یعنی چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ متوفی در روز.»

او می‌گوید: امسال در کل آمار فوتی‌ها نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته که پیک‌های کرونا در این افزایش بی‌تاثیر نبوده است. غضنفری از مردم می‌خواهد در بهشت زهرا زیاد حضور پیدا نکنند: «واقعا این حجم رفت و آمد تبعات زیادی دارد. از جمله اینکه ممکن است باعث افزایش آمار و ابتلا به کرونا شود. مردم به حداقل‌ها اکتفا کنند و باعث به زحمت افتادن کادر درمان، معالج و همکاران ما نشوند. ما قدم‌هایشان را روی چشم می‌گذاریم اما اجازه بدهند از این دوره‌های سخت پیش‌رو عبور کنیم.»

علائم اومیکرون در کودکان
این در حالی است که برخلاف پیش‌بینی‌ها اومیکرون نه‌تنها بیماری خفیفی نیست بلکه کودکان زیر ۱۲ سال را نشانه گرفته است. به گفته پزشکان متخصص کودکان علائم کرونای اومیکرون در کودکان بیشتر به صورت تب، گلودرد، علائم گوارشی، علائم دستگاه تنفسی فوقانی، خروسک و همچنین سرفه و عطسه است. اما اگر والدین دیدند که کودک دچار تبی شده که چندین روز ادامه دارد و قطع نمی‌شود، اگر بی‌حالی زیاد یا سردردهای شدیدی در کودک دیدند، یا علائم اختلالی در سطح هوشیاری کودک یا تپش قلب زیاد، بهتر است حتما و در اسرع وقت به مراکز پزشکی مراجعه کنند. خبرها حاکی از عدم وجود تخت خالی در بیمارستان‌های کودکان است. رییس بیمارستان کودکان مفید در تهران دیروز اعلام کرد تا روز دوشنبه ۱۸ بهمن در بخش بیماران کرونایی ۲۴ تخت پر شده و در این بخش تنها پنج تخت خالی وجود دارد. پیش از این پزشکان بابت کمبود امکانات و تجهیزات در بیمارستان‌های کودکان هشدارهایی داده بودند اما به جای بستن مدارس، کلاس‌های حضوری اجباری نیز شد.

اما مدت قرنطینه در کودکان کمی متفاوت است. علیرضا فهیم‌زاد، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید در ارتباط با دوره بیماری اومیکرون در کودکان گفت: «اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه کافی است، یک زمان حداقلی است و ممکن است دوره بروز علائم تا ۱۰ روز نیز ادامه پیدا کند. توصیه ما این است که اگر علائم بیمار ادامه پیدا کند باز هم در قرنطینه بماند. توصیه به قرنطینه پنج‌روزه بیشتر بر این اساس است که با توجه به سرعت شیوع بالای این بیماری و درگیری افراد در تعداد زیاد، در صورت قرنطینه‌های طولانی مشاغل دچار مشکل می‌شوند و افراد در صورتی که علائمی ندارند می‌توانند پس از این مدت به سرکار برگردند. اما در مورد کودکان توصیه ما این است که یک هفته تا ده روز در تماس با بزرگسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قرار نگیرند.»

ابتلای نوزادان به اومیکرون
دکتر فرهاد چوبدار رییس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا، اعلام کرد که برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف اومیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است، زیرا حتی نوزاد چندروزه‌ مبتلا به کرونای اومیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم. وی می‌گوید: «بیشتر مراجعات بیمارستانی ما در گروه سنی دو تا شش سال هستند و حداکثر پیک شیوع در این محدوده قرار دارد، ولی مراجعه‌کننده زیر دو سال یا بین ۶ تا ۱۲ سال هم وجود دارد.»

با این اوصاف هنوز آنچنان که باید خیلی‌ها خطر اومیکرون را باور نکرده‌اند و آنچنان که باید تمهیدات لازم برای مقابله با اومیکرون مهیا نیست، به طوری که محدودیت آنچنانی برقرار نشده و شلوغی و ازدحام خیابان‌ها، مترو و اتوبوس، پاساژها، بازارهای خرید در آستانه عید نوروز و دید و بازدیدها مانند روزهای عادی برقرار است. در عین حال بازار سینماها و تئاتر و همچنین برگزاری جشنواره فجر آن هم بدون رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی داغ است و گویا کسی خطر اومیکرون را تا زمانی که به تخت بیمارستان نرسد، باور نمی‌کند.

افزایش بستری کودکان در اومیکرون
دکتر غلامرضا خادمی استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص بیماری‌های کودکان درخصوص میزان بستری کودکان کرونایی گفت: هنوز به قله پیک ششم نرسیده‌ایم ولی تعداد بستری کودکان مبتلا به اومیکرون بسیار زیاد شده است. البته در آینده تعداد بستری‌ها نیز بیشتر می‌شود، زیرا هنوز به قله نرسیده‌ایم. براساس پیش‌بینی‌ها دو هفته دیگر یعنی هشتم اسفند به قله می‌رسیم. تعداد بستری کودکان در پیک‌های قبلی سه درصد بود ولی در حال حاضر میزان بستری کودکان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است. بنابراین میزان بستری کودکان مبتلا به اومیکرون چهار برابر پیک‌های قبلی است. این روزها از هر ۱۰۰ نفر بستری چهار نفرشان کودک است.

وی افزود: با وجود شرایط اقتصادی دولت تمایلی به بحث قرنطینه ندارد. اما با وجود چنین وضعیتی بهتر است حضور در مدرسه را اختیاری کنند، چراکه ما نگران کودکان دارای بیماری زمینه‌ای هستیم. علاوه بر هزینه درمان بلکه طول درمان و عوارض شدیدتری از بیماری گریبان آنها را می‌گیرد. در هر صورت بستری در بیمارستان برای کودکان عادی هم مطلوب نیست، چراکه هوای آلوده بیمارستان و عفونت‌های بیمارستانی برای کودکان سالم هم مشکل‌ساز است.
این متخصص بیماری‌های کودکان با اشاره به افزایش فوتی‌های ناشی از بستری‌ها اظهار کرد: متاسفانه هرگاه تعداد بستری‌ها افزایش پیدا کرد، میزان فوتی نیز زیاد شده است. با این حال مرگ و میر در اومیکرون نسبت به ابتلای آن خیلی کم است.

اومیکرون به دستگاه تنفسی فوقانی رسیده
دکتر خادمی درخصوص اینکه چرا اومیکرون کودکان زیر ۱۲ سال را نشانه گرفته است، عنوان کرد: به نظرم هر چه ویروس به دستگاه تنفسی فوقانی نزدیکتر شود، شدت کشندگی آن نیز کاهش پیدا می‌کند. قبلا به دستگاه تنفسی تحتانی نزدیک بود اما در حال حاضر به گلودرد و آبریزش بینی ختم می‌شود. اما به موازات آن ابتلا در کودکان زیادتر می‌شود، زیرا کودکان توانایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ندارند و بیشتر از بزرگسالان در تماس با اجتماع هستند. بنابراین پیش‌بینی ویروس کرونا در آینده دوباره جهش پیدا می‌کند اما دو نکته دارد؛ یا به سوی خفیف‌تر شدن می‌رود که ویروس دوباره کودکان را نشانه می‌گیرد، یا مقاوم‌تر می‌شود، که آن زمان باید دعا کنیم به طورکلی جهش پیدا نکند، چراکه به دلایل نامشخص کرونا دیابت را در کودکان افزایش داده و تعداد بستری‌های کودکان دیابتی زیادتر شده است.

او ادامه داد: متاسفانه در دوران پساکرونا باید کلینیک‌های مختص به عوارض‌های کرونا از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت و مشکلات تنفسی احداث کنیم تا کودکانی که در پی ابتلا به کرونا دچار عوارض شدند درمان شوند.

دولت تمایلی به اعمال محدودیتی ندارد
متخصص بیماری‌های کودکان در خصوص اعمال محدودیت‌های کرونایی گفت: دولت به خاطر مشکلات اقتصادی تمایلی به ایجاد محدودیت‌های کرونایی ندارد، زیرا بیش از این هم در کشورهای فقیر و ضعیف همانند ایران محدودیت اعمال نمی‌شود. این در حالی است که مرگ‌ومیر در کودکان دارای بیماری زمینه‌ای بسیار زیاد است. به همین دلیل والدین بدون در نظر گرفتن تصمیمات آموزش‌وپرورش آنها را به مدرسه نبرند و حتما واکسیناسیون را انجام دهند. البته تمامی کودکان بالای پنج سال باید واکسن تزریق کنند.

تست پی‌سی‌آر ارزشی ندارد
خادمی با تاکید بر اینکه تست‌های پی‌سی‌آر فاقد ارزش هستند، بیان کرد: با توجه به اینکه تنها ویروس غالب در جامعه اومیکرون است، به نظرم دیگر نیازی به تست‌های پی‌سی‌آر نیست. هر فردی که علائم بیماری هر چند خفیف را دارد، به اومیکرون مبتلا شده است، بنابراین دیگر نیازی به پاسخ مثبت تست پی‌سی‌آر نیست. هر فردی که گلودرد یا آبریزش بینی دارد باید سریعا خود را قرنطینه کند، زیرا این روزها ویروس سرماخوردگی حذف شده است.

وزارت بهداشت به داد بیمارستان کودکان برسد
دکتر خادمی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید هرچه سریع‌تر تجهیزات و امکانات بیمارستان‌های کودکان را بیشتر کند، گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش بستری‌ها تجهیزات حمایت‌های تنفسی در بهترین مناطق کشور هم کم شده است.

بنابراین وزارت بهداشت باید هرچه سریع‌تر تجهیزات و امکانات لازم را برای تمامی بیمارستان‌های کودکان تامین کند. چه‌بسا در حال حاضر نه‌تنها در بیمارستان مفید تهران بلکه در بیمارستان کودکان اکبر مشهد نیز تخت خالی برای بستری کودکان وجود ندارد. کودکان زیادی در انتظار تخت خالی هستند، به همین دلیل گاها مجبوریم برخی کودکان را مرخص کنیم. وضعیت در بیمارستان‌های کودکان بسیار وخیم است، چراکه این روزها علاوه بر بخش‌های کرونایی، دیگر کودکان بستری‌شده نیز در بیمارستان به کرونا مبتلا شده‌اند. مردم دعا کنند ویروس کرونا جهش جدیدی پیدا نکند وگرنه فاجعه رخ می‌دهد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: